Hej!

Vi har en gräsmatta som rullades 2013. Den var fin dom första 5 åren, men nu 10 år senare är den väldigt trött och är fläckvis brun/död över större delen av ytan. Har även ett flertal "häxringar" med svamp. Har alltid varit väldigt känslig för torka, dåligt med matjord under antar jag.

Är ingen "gräsmattenörd" men har klart högre krav än nuvarande skick.

Känns som problemen började med den varma sommaren 2018 och att den även drabbades av någon form av svamp och isbränna våren efter. Har aldrig återhämtat sig sedan dess. Har gödslat regelbundet med NPK och använt robotklippare.

Vad tror ni går gräsmattan att rädda med stödsådd och mer jord?

Ska jag isåfall beställa dressjord,anläggningsjord eller planteringsjord..?

Eller är det helt kört?

Gräsbevuxen trädgård med klargrönt gräs och några gula löv. Delvis skuggad, en swing syns i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ojämnt gräs och nakna fläckar av jord bredvid en häck. Möjlig trädgård, behöver underhåll eller sådd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsplan med skadad, ojämn gräsmatta och en delvis synlig lekställning till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halvtorkat gräs med gröna fläckar, trottoarkant och buskage i bakgrunden. Ojämnt underhållen gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har den inte blivit högre i år eller klipper du så kort som på bilderna? Mer kväve ser den i alla fall inte ut att behöva.
Om du tänker lägga på något så lägg på jord men gräv ett hål och se vad du har för jord så vet du mer säkert.
 
Testa atamon mot häxringarna och stödsådd med toppdress på de kala delarna.
 
Sprid ut tunt lager dressjord blandat med gräsfrön, bra nu på sensommaren då extremvärmen (kanske inte i år) lagt sig, det kommer mycket regn och ogräsen börjat dra sig tillbaka. Gödsla på våren så kommer det ta bra fart!
 
Är inne på z_bumbis spår, ställ upp klipphöjden på roboten och ge den ledigt en 48-timmarsperiod i veckan.
 
Jag skulle säga en längre vila t ex minst en månad och det speciellt som den fått gödsel. All näring måste få en chans att bidra med något innan den spolas bort.
 
Tack för alla tips. Jag köpte dressjord och gräsfrön för renovering och lade på den lilla ytan (sista bilden) idag. Provar med denna först och fortsätter med övrig yta till våren om resultatet blir ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.