A AndersS skrev:
Inte vinter, men lite eldande i kamin av den nyss kapade veden. Perfekt med lite klenare torrgran/tall för värme i sommarvädret, nästan från skog till kamin.
[bild]
2,37 kWh har gått åt till kyla idag.
Fuktigt ute, varmt inne och elen är nästan gratis så AC hoppar in ibland fast den står på 23 grader.
Utan blir det 25-26c
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Tittade i skogsbruksplanen och konstaterade att det kommer bli ca 15000 m3sk som ska avverkas kommande åren. Det är väl strax över 300 fulla timmerbil och släp.

Har funderat skarpt på att bygga ett litet sågverk så man kanske ska göra slag i saken och kunna såga upp något lass när det ges tillfälle.

Kan säga om det går att få ut någon krona för bakar och ribbor mm om man har vettig hantering och kapar ner i säck?
Nackdelen är väl att man inte barkar som på riktigt sågverk så andel bark kanske är för högt för att vara attraktivt som ved för normal konsument?
Och det är till största del gran som skulle sågas (panelbrädor) någon fura men ingen björk så då har man väl ändå tappat 95% av marknaden 😁
 
Sitter på en 6 år gammal luft-luft som får gå som standard i min minivilla på ca. 75kvm, men satte in en insats (83% vgrad) i den öppna spisen i våras då foliehatten var tämligen på inför vintern 2022 och framtiden efter det. Faktum var att jag redan hade surrat ett par varv med aluminium tidigare, då jag band elpriset 2018 (tror våra kära politiker lade ned ett kärnkraftverk då, minns inte riktigt), något som tyvärr tar slut nu i höst.

Rätt dålig coop och effekt på min Luftis när det går under 5 grader kallt. Kanske har något att göra med luftfuktigheten?

Tror jag räknade på 1,5 - 2 sek p kwh ex moms skatt etc. för att det skulle vara värt för mig att elda i kaminen, alternativt att det blir arktisk kyla. Men bra att ha som försäkring för topparna tänker jag. Även under topparna kommer luftisen få gå under natten, då det blir ett för stort temperaturfall under de timmarna jag inte eldar.
 
Ved värmer två gånger.
När den eldas och
När den huggs och klyvs 😆

Nu tycker jag det är dags att koppla upp gymmaskinerna mot elnätet och inte låta denna energi gå förlorad.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
C
blackarrow blackarrow skrev:
Ved värmer två gånger.
När den eldas och
När den huggs och klyvs 😆

Nu tycker jag det är dags att koppla upp gymmaskinerna mot elnätet och inte låta denna energi gå förlorad.
Ja och en gång när du staplar, och en till när du bär in den
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Även om verknings graden är bra. Så gäller det att sprida ut värmen i huset.
Desto mindre hus desto bättre.
Jag misstänker att om man klyver veden själv så är det lättare att spara.
 
C C.Ö skrev:
Ja och en gång när du staplar, och en till när du bär in den
Och innan dess ska den ur skogen...
 
  • Gilla
C.Ö
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Nu kanske jag uppfattar ditt inlägg fel men 1-1,5m3 ved motsvarar 7-8000kr i el? Och då har du en värmepump som borde ge 2-3ggr det du matar in. Antingen har du +10kr/kWh i elpris eller så innehåller din ved magnesiumpulver eller annat som brinner extremt bra för den ekvationen får jag inte ihop😏
Jämförde med siffror på genomsnittselräkning under december där det skulle ligga på ca 10-12K. Kunde ha jämfört med kusinens hus istället på 190kvm med frånluftspump han landade på ca 17K i december…..inte alltid ekvationen kan motsvara verkligheten. Men visst kanske hade jag bara fått 8K i elräkning om jag endast kört på värmepumpen. Oavsätt är det en enorm besparing om man kan få tag på ved till humana priser och sedan elda upp den och sprida ut värmen på ett bra sätt i huset.
 
galento galento skrev:
Har betalat skatt hela livet utan nån form av bidrag så har inga problem med att sälja nåt vedlass utan kvitto. Häromkring köper folk ved utan kvitto annars får de köpa nåt annat ställe eller vara utan.
Grymt ändå att hela ditt liv aldrig åkt på en väg, besökt ett sjukhus eller nyttjat skol systemet m.m!
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Tycker nog man kan spara en slant på vedeldning, kan värma huset med vedspisen och cirkulationsfläkten så länge det är plusgrader om vi vill. Dock
är elementen på i utrymmen ute och på
toan.

Sen är det ju utrusning för att ordna veden också , traktorer , klyv , motorsågar och annat som ska underhållas. Det kostar också.
Spara en slant är väldigt hypotetiskt, jag pratar om att i praktiken lösa värmen i huset för en vanlig familj som inte har en trädgård med plats för 20 pallar ved, vedklyv och sågutrustning. Jag säger inte att det inte är möjligt men räknar man på total kostnad inkluderat arbete osv så tror jag det oftast är svårt att få ihop kalkylen.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Då har man valt fel eldstad och fel eldningsteknik, en ny kakelugn har 93% verkningsgrad och min mer än 30år gamla gjutjärnskamin med katalysator från VermontCastings över 80%
Jag kan ha utryckt mig otydligt men jag säger inte att det inte är möjligt. Tror dock inte att snittet av Sveriges kakelugnsägare får ut specifikt 93% i verkningsgrad. Desamma gäller kamin, många ligger runt 80% (teoretiskt) men det är inte som ett 2kW element där du får exakt 2kW varje gång. Verkningsgraden på en kamin är beroende av ett stort antal variabler där jag har svårt att tro att snittet ligger runt 80%
 
  • Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Nu tycker jag det är dags att koppla upp gymmaskinerna mot elnätet och inte låta denna energi gå förlorad.
Jag tittade på det där i våras eftersom spinningcykeln visar effekt. 300 watt är rätt jobbigt att hålla över tid, och det behöver hållas i tre-fyra timmar för att få ihop 1 kWh, med mycket lite förlust i generator. Gymägaren lär åtminstone inte bli rik på att sälja elen...
 
F
kashieda kashieda skrev:
Jag tittade på det där i våras eftersom spinningcykeln visar effekt. 300 watt är rätt jobbigt att hålla över tid, och det behöver hållas i tre-fyra timmar för att få ihop 1 kWh, med mycket lite förlust i generator. Gymägaren lär åtminstone inte bli rik på att sälja elen...
Isåfall skulle man under dagtid bara ladda ett batterie som man sen får sälja nästkommande dag när elpriset är högt? 👏
 
F Fideliox skrev:
Isåfall skulle man under dagtid bara ladda ett batterie som man sen får sälja nästkommande dag när elpriset är högt? 👏
Jag skulle hellre göra det än cykla för fullt i flera timmar, i alla fall.

Elektrisk energi är ganska billig, även när den är dyr.
 
  • Gilla
  • Wow
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
göstaekman göstaekman skrev:
Grymt ändå att hela ditt liv aldrig åkt på en väg, besökt ett sjukhus eller nyttjat skol systemet m.m!
Det är ju inte bidrag, det är byggt med de medel staten stjäl från alla löner innan lönekuvertet ens kommit.
 
  • Gilla
C.Ö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.