En fundering på vad den upprepade förbrukningen på ca 600w i 30 min var 6-8 timme kan vara för nånting.
De höga spikarna är värmepannan som värmer vatten.
Funderingen gäller se återkommande lägre topparna.

Kyl och frys är några år gamla och drar inte 600 w.

Gissar själv på att det är nått värmepannan gör.

Nån som kan ha en ide?
 
  • Elanvändningsdiagram visar aktuell förbrukning och spotpris för el. Mobilapp, energiförbrukning i realtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvvärme, värmekabel för tappvatten, mm.

Prova att skruva ur / slå ifrån hälften av alla säkringar å vänta ett halvt dygn, är det fortfarnade kvar ta hälften av kvarvarande, osv. Försvinner belastningen, då ligger det på det som är frånslaget, slå då till hälften osv.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Är det inte 6 kW?
En panndutt för att hålla värmen på varmvattnet är min gissning.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Ok, du menar förstås de lite mindre spikarna. Hade liknande fenomen på 500W då det var en termostatstyrd radiator i friggeboden.
Men är det inte lite spännande ändå innan man hittar orsaken? 😛
 
Ålrajt, nu ser jag dem...ja 600 W, för lite för att vara varmvattenberedare eller panna i mitt tycke?
Värmekabel eller elradiator, men blir det så regelbundet? Värmekabel i mark?
 
Inga elradiatorer, golvvärme, handdukstorkar eller värmekabel finns.

Vatenburen värme samt luftvärmepump som bägge är avslagna. Pannan värmer bara tappvatten just nu ock det är 6kW spikarna.

Och 600 w är för lite för att grannen ska ha börjat med hönshus.
(Ni som vet, ni vet 🤣 )
 
  • Haha
  • Gilla
Jenpet och 6 till
  • Laddar…
Och ingen gammal halogenlampa utomhus med rörelsedecka? Men varför skulle den iofs gå igång lite efter lunch...?
 
Cruzze Cruzze skrev:
Och ingen gammal halogenlampa utomhus med rörelsedecka? Men varför skulle den gå igång lite efter lunch...?
Nepp, endast led, förutom lysrören i garaget och de är på 360w.
 
B
Avfuktare i källare/krypgrund?
 
B BSOD skrev:
Avfuktare i källare/krypgrund?
Nepp, platta på grusås.
 
M mape17 skrev:
Nepp, platta på grusås.
Du får köra en mer systematisk felsökning enligt @Demmpa i inlägg #2. 600 W är ju faktiskt en hel del last...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Halveringsmetoden är en ganska bra men enkel felsökningsmetod.

Vi använder den på jobbet vid vissa felsökningar. Även om man har 100 enheter som kan vara den som strular så räcker det med tre-fyra-fem tester att komma ner i några få.

Utgångsläge: 100
Efter första: 50
Efter andra: 25
Efter tredje: 13
Efter fjärde: 7
Efter femte: 4
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Halveringsmetoden är en ganska bra men enkel felsökningsmetod.

Vi använder den på jobbet vid vissa felsökningar. Även om man har 100 enheter som kan vara den som strular så räcker det med tre-fyra-fem tester att komma ner i några få.

Utgångsläge: 100
Efter första: 50
Efter andra: 25
Efter tredje: 13
Efter fjärde: 7
Efter femte: 4
Jag vet. Använder den själv ibland. Men tänkte få lite ideer.
Blir så långa stopp då det är en spik så sällan.
Ibland är det upp till 10-12 timmat emellan.

Men det blir väl det jag får ta till.
 
Men värmepannan för tappvatten, det är ren elvärme (6kW) , inte värmepump (600W) ?
 
B Bjober skrev:
Men värmepannan för tappvatten, det är ren elvärme (6kW) , inte värmepump (600W) ?
Det är en ren el både för värme och tappvatten. Men den har senastr åren endast använts för tappvatten och en luftvärmepump har skött värmen.
De höga spikarna på 6kW är när pannan värmer vattnet i pannan. De vara ca 10 min per gång så länge inget varmvatten anvönds.

Det jag försöker få fram är vad 600 w pikarna var 6:e timme (ibland 8-10 timmar emellan) är för nått. 600 w spikarna är 30 min länga varje gång.

Det enda jag kan tänka mig är att pannan gör nått mer.
Men får väl stänga av grupper för att se.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.