Har dålig koll på hållfasthetsberäkningar och vill gärna ha hjälp med ett projekt jag planerar. Ska bygga en bro med 7-8 meters spann. Tanken är att bygga 2 st bärreglar av tryckimpregnerat virke 45 x 195 Klass C24.
Bifogat är en skiss hur jag tänkt. Tanken är att bulta ihop 3 st 4800 mm reglar med M10 bult som jag sätter med cc 400. Kravet är att kunna belasta med ca 1 ton. Kommer detta att fungera?
Handskriven teknisk ritning med mått och anteckningar, möjligen för en konstruktion, ovanpå ett mönstrat underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är verkligen ingen konstruktör, men jag får det till att en enda 45x195 regel av C24-kvalitet, och som är 8 meter lång, böjer sig 34 cm vid en punktlast på mitten med 1 ton (fritt upplagd).

Tröghetsmomentet skalar linjärt med bredden på balken, så en motsvarande balk som är 3x45 mm bred böjer sig en tredjedel så mycket, d.v.s. drygt 11 cm.

Med en sådan trippelbred (3*45)x195 på varje sida av bron borde nedböjningen bli hälften, om lasten är symmetriskt fördelad, dvs cirka 5.5 cm.

Känns väl inte helt stumt. Vad som händer när du tillverkar en (3*45)x195 genom att bulta ihop flera 45x195 som du ritat har jag ingen aning om. Rimligen borde väl hållfasthet bli sämre jämfört med en enda solid regel?

Räknat med en 8 meter lång 45x220 istället så blir nedböjningen endast knappt 2.4 cm istället för 34 cm, dvs bara knappt 4 mm med två balkar a (3*45)x220. Balkens höjd är din vän, inte bredden! Nedböjningen skalar med (1/balkbredd) men (1/balkhöjd^3)!
 
Redigerat:
  • Gilla
HasseGy och 2 till
  • Laddar…
Hej
Gör inte så, du bygger ett gångjärn i princip.
Limträbalk, är det ett alternativ?
Järnbalk? Min bro hemma är nog 8 meter, den har järnbalk och är stadig att gå.
Berätta mer om hur du tänker, vad du vill uppnå och vad det får kosta?

/W
 
  • Gilla
redarn
  • Laddar…
Jag skulle överväga ett par eller gärna flera impregnerade kraftledningsstolpar med 2 tums virke ovanpå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.