Hej!
Söker input, idéer. Kanske någon som har pingisbord ute….

Vi har idag ett äldre Stiga, avsett för inomhusbruk. Tyvärr ryms det inte i källaren, men har en utmärkt plats i trädgården:)
Vi gillar att spela pingis! Givetvis håller inte spånplattan att stå ute i regnet, bordet håller fullkomligt på att ge upp.

Vad är lämpligt att satsa på?
Enklast är såklart att köpa ett nytt bord, avsett för utebruk. De ligger i prisklassen 6-8tkr och uppåt. Finns det något tips på ett bord som håller?
Roligare är att bygga ett eget bord. Jag har tänkt, alt 1: behålla benen från nuvarande bord, köpa formplyfa på typ Byggmax. Såga, måla kanter, skruva fast.
Alt 2. Köpa golv till släpkärra (flakplyfa), såga till, bygga egna ben av lecasten. Tror det kan bli snyggt och en mer fast installation i trädgården.

Om någon har idéer, gärna från ett eget bord tar jag tacksamt mot tips. 😊
 
A A bygg skrev:
Enklast är såklart att köpa ett nytt bord, avsett för utebruk. De ligger i prisklassen 6-8tkr och uppåt. Finns det något tips på ett bord som håller?
Vad menar du med "som håller"? Vad ska det hålla för? Ska bordet stå ständigt ute (även vintertid), eller bara periodvis/sommarsäsong?

Jag har köpt detta rätt billiga bord för något år sedan, och är supernöjd. Dock hade jag inte valt det om det ska stå ute hela året.
https://www.decathlon.se/p/99862088...modelsize-254no_size/demodelundefined-8620883
 
Ja, tanken är att det ska stå ute året om…
Kan såklart fälla ihop och täcka på vintern, men det kommer inte att få stå inne/under tak.
 
A A bygg skrev:
Ja, tanken är att det ska stå ute året om…
Kan såklart fälla ihop och täcka på vintern, men det kommer inte att få stå inne/under tak.
Jag hade i så fall valt bordet jag länkade till, med tillhörande överdrag som man sätter på under den säsong när bordet inte används.

Vad gäller dina tankar kring hur man bygger eget bord undrar jag om det finns tillräckligt bred formplyfa. Ett pingisbord i standardmått är 274 cm långt och 152,5 cm brett. Det betyder att var och en av bordshalvorna har måttet 137 x 152,5 cm. Jag är ingen expert på formplyfa, men har inte sett såna bredare än 125 cm. Det kommer kännas väldigt hemmasnickrat, och inte helt bra för spelet, med en skarv 12 cm från nätet.

Flakplyfa har jag aldrig använt. En snabb googling ger mig att måtten nog kan funka med den produkten (t.ex. 3050 x 1525 mm) men en sådan skiva ser ut att kosta från 2000 kr och uppåt (plus frakt om man inte har turen att hitta det lokalt), så det blir en väsentlig kostnad ändå.
 
klosp11
A A bygg skrev:
Hej!
Söker input, idéer. Kanske någon som har pingisbord ute….

Vi har idag ett äldre Stiga, avsett för inomhusbruk. Tyvärr ryms det inte i källaren, men har en utmärkt plats i trädgården:)
Vi gillar att spela pingis! Givetvis håller inte spånplattan att stå ute i regnet, bordet håller fullkomligt på att ge upp.

Vad är lämpligt att satsa på?
Enklast är såklart att köpa ett nytt bord, avsett för utebruk. De ligger i prisklassen 6-8tkr och uppåt. Finns det något tips på ett bord som håller?
Roligare är att bygga ett eget bord. Jag har tänkt, alt 1: behålla benen från nuvarande bord, köpa formplyfa på typ Byggmax. Såga, måla kanter, skruva fast.
Alt 2. Köpa golv till släpkärra (flakplyfa), såga till, bygga egna ben av lecasten. Tror det kan bli snyggt och en mer fast installation i trädgården.

Om någon har idéer, gärna från ett eget bord tar jag tacksamt mot tips. 😊
vi köpte detta året en cornilleau 300x utebord kan verkligen rekommendera den, 10 års garanti. Jag tror att bygga en inte är.lönt det kan inte vara lätt att får rätt studs osv. det är så otroligt lätt med något som fungerar och är bra designad. detta bordet fungerar kanon på alla sätt och vis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.