Funderar över plåtar över föder på liggande fasad… Jag håller och lägger liggande fasad på överdelen av gavlarna på vårt hus. Men det här med plåtar före fasad är ju inte lätt.
Om man nu ska sätta plåtarna före foder och fasad, hur får man smidigt på fasaden? Låt säga att plåten lyckas hamna mitt i en planka, då vill man väl inte jacka ur brädan hela vägen ner? Man vill väl egentligen bara ha ett spår i fasadplankan där plåten går ut, inte sågat bort hela nederdelen på plankan? Eller spelar det ingen roll? Tänker att det nästan då känns tätare att helt skita i plåt och behålla fasaden intakt, det kommer jag visserligen inte göra.

Men hur tusan gör snickaren det här snabbt? Det tar ju hur lång tid som helst att måtta in det här och få det vettigt när man inte har fasad och foder på plats?

Tacksam för snabba reflektioner 🙂
 
Ingen som har en aning om hur man enkelt löser sånt här? Nu har jag löst det ändå, men det var meckigt. Snickare kan ju inte hålla på och tråckla med sånt här någon längre stund.. Så frågan kvarstår, hur man enklast löser sånt här.. Eller är det någon form av snickarhemlighet?
 
Svårt i text, men säg att foder ska va 120mm då mäter man från där smygen hamnar/eller där foder täcker fönster om fönstret livar med fasad. Där sätter man underkant på plåten.
Sen är de bara trava på med panel, och när man kommer till plåten sågar man ur den panelbrädan samma bredd som plåten och så snittet hamnar ca 2cm över plåten (längdsåga panelen) . Hålet som då uppstår under plåten och fönstret sätter man några spill panelbitar i. Sen är de bara spika fast översta fodret mot plåten undersida och den bredd man behöver . Spillbitarna man satt fungerar enbart som distanser för att spika fast det. Och vips så finns det inget hål mellan plåten och panelen och allt ser homogent ut när foder runt fönster är komplett.
 
En bild säger mer än 1000 ord hitta en bild från ett jobb👍
 
  • Träveranda med växt i kruka, två svarta stolar, fönster med persienner, grått hus, soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Patzie skrev:
En bild säger mer än 1000 ord hitta en bild från ett jobb👍
Monterar du plåtarna först och sen sätter fasaden eller hur gör du? Jag tråcklade in plåten genom spårningen jag gjort i mitt i plankan (med sänksåg och sticksåg till sidorna) och sen satte jag dit plankan tillsammans med plåten och skruvade fast plåten genom att skruva fasadskruv genom plankan och uppsticket på plåten på baksidan.
Fick funka och blev bra. 👍 Men det måste finnas enklare sätt..
 
Precis sätter plåten innan fasaden, de är den "jobbigaste" delen för då måste man va noggrann med mäteriet så grejerna går ihop som tänkt när fasad och foder kommer på sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.