I går kväll handdiskade jag bunken till sambons glassmaskin av märket Centurion. Jag hade fått instruktioner att inte doppa den i diskvattnet eftersom det kunde krypa in vatten i någon springa men jag kom aldrig på tanken att kylmedlet skulle läcka ut när jag ställde den upp och ned på tork.
Nu har det skett och under natten läckte en del av kylmedlet ut och bildade saltliknande kristaller kring skarvet mellan inner och ytterbunke. Jag gissar på att det är någon blandning av vatten och något salt.

Vad är det för kylmedel?
Är det ohälsosamt nu när det har kommit på utsidan?
Går det att fylla på?
Vattenkylare med kalkutfällningar på kanten står i ett rostfritt ståldiskho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H heimlaga skrev:
I går kväll handdiskade jag bunken till sambons glassmaskin av märket Centurion. Jag hade fått instruktioner att inte doppa den i diskvattnet eftersom det kunde krypa in vatten i någon springa men jag kom aldrig på tanken att kylmedlet skulle läcka ut när jag ställde den upp och ned på tork.
Nu har det skett och under natten läckte en del av kylmedlet ut och bildade saltliknande kristaller kring skarvet mellan inner och ytterbunke. Jag gissar på att det är någon blandning av vatten och något salt.

Vad är det för kylmedel?
Är det ohälsosamt nu när det har kommit på utsidan?
Går det att fylla på?
[bild]
Det är nog bara att köpa ny bunke tyvärr, saltet är inte farligt men bunken måste vara fylld för att kyla glassmeten rätt.
 
Enligt det jag hittat så blandningen i glassmaskinerna ska vara icke giftig och kan vara en mix av destillerat vatten och urea. Urea lär också bilda kristaller så det kan vara vad du har där, eller så är det nån annan saltlösning.
 
H heimlaga skrev:
mbons
H heimlaga skrev:
mbons
 
Tack Dennis
När jag vätte på kristallerna luktade de fränt så troligen urea.

Nu är frågan bara hus man skall få tag på urea och var man vågar borra ett hål och fylla på.
 
Ja då mina föräldrar fortfarande hade växthusen hade dom säckar med urea (eller så var det kaggar, kommer inte ihåg) som dom blandade i gödningsvattnet till plantorna. Så kanske nån lokal växthusodlade, eller kanske man kan byta mot en normal saltlösning också istället för urea?
 
Om det har läckt ut så är den ju uppenbarligen trasig. En ny kostar väl inte särskilt mycket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.