Är det någon egentlig skillnad på billiga och dyra kakelplattor vad gäller hållbarhet och användbarhet?

Att "designat" kakel är dyrare än vanliga enkla standard kakelplatter är ju rimligt men kan man räkna med att ett dyrare kakel också innebär någon högre kvalité? Eller får man bara större valmöjlighet på kakelplatternas utseende?

/F
 
Man kan inte säga generellt att det finns någon större kvalitetsskillnad när det kommer till slitstyrka och liknande. De fåtal riktigt dåliga plattor som finns på marknaden är i och för sig säkert billiga, men i normalfallet är inte billiga plattor sämre.

Slitstyrkan är egentligen inte en faktor i ett badrum, plattorna utsätts i princip inte för något slitage alls.
 
Min erfarenhet är det är val av butik som avgör plattans pris, inte plattans kvalitet.

Mvh
 
Jag tycker ofta att man ser skillnad, glasyren är ofta mycket sämre på billiga plattor det kan finnas kratrar, små pluppar och andra konstigheter. Billiga plattor är ofta "mjukare" och absorberar därav mer vätska vilket kan göra att väggarna i dusch (eller annat område som ofta utsätts för väta) upplevs mörkare särskilt om man har vita plattor. Jag har även upplevt stora variationer beträffande stolekar om vi säger att en platta är 15*15cm och nästa i samma låda är 15*15,2 osv. Många stora plattor eller avlånga plattor är oftare bananformade eller böjda. Så be att få kolla på plattorna, spola gärna vatten på dem och kolla om de suger som en svamp och om det syns igenom glasyren. Men det finns bra billigt kakel...
 
på kakel är det nog mindre skillnader, mer design.......däremot på klinker(golv) är det större skillnad på billigt och dyrt...främst
syns det på bräckligheten och tjockleken på plattan....
storleksskillnad kan även förekomma på dyra plattor....jag har då fårr olika storlekar..och det man kan tänka på
är att man jämför 1 platta per "kartong"(oftast mellan 1-2kvm/kartong) för det kan skilja mellan olika batcher...och
det är klokt att göra innan man börjar blanda fix osv......
/
M
 
En del har råkat ut för att glasyren på t.ex en vit kakelplatta har varit så tunn, att dom sugit åt sig vatten, och på så vis blivit fläckiga. För tunn glasyr kan även resultera i ett rosa intryck på en vägg med vita plattor.

Själv har jag upplevt plattor där vinkeln inte varit 100.

Detta behöver alls inte bero på plattans kvalité/pris, utan att säljaren har fulat, och tagit hem en andrasortering.

Storleksvariationer förekommer även på en 1000:-/m2-platta.
 
Tack för synpunkterna.

Jag har hört vänner höra hantverkare sagt att "bra att du inte köpt chips". Jag har också hört att det är bra om kaklet är gjort av vitlera istället för rödlera.

/F
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.