I badrummet sitter ett fönster ovanför badkaret/duschen som har en ram av foder i trä med en plastbeläggning som nu börjar lossna. Hur kan man göra en bättre lösning? Jag kan ingenting men förstår att trä i duschen inte är någon höjdare. Kan man sätta silikon eller liknande istället eller blir det jättefult? Fönstret sitter plant mot den kaklade väggen.

Ett frostglasfönster i ett kakelbeklätt rum, troligen ett badrum, släpper igenom ljus men skyddar privatlivet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit vägg med skadad, böjd hörnplåt vid dörrpost eller panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Trä har man ju även utomhus, så varför skulle det inte funka vid duschen? Det är bara att använda rätt sorts färg.
 
BirgitS
Ett sätt att skydda fönstret är att ha en gardin av ett tillklippt duschdraperi som man drar för när man ska duscha.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Totte_S
Dina befintliga foder ser ut att vara folierade med en tunn plast, troligen någon sorts fiberskiva bakom, det är nog den folien som släpper. Nya fabriksmålade träfoder håller säkerligen bättre.
Och som Birgit föreslår, ett litet draperi som skyddar mot direkt vatten är nog bra, men dra bort mellan duscharna så luften kan cirkulera.
 
  • Gilla
Eternejt
  • Laddar…
Bra tips med gardinen! Ska fixas! Borde jag byta foder till fabriksmålade? Och borde jag i så fall täta extra undertill?
 
Utan att vara någon expert hade jag nog hellre valt obehandlade foder till ett utsatt ställe. Letat efter bitar sågade ur kärnvirke och behandlat med lämplig ytbehandling för ändamålet, antagligen även behandlat ändträ med en olja med god penetreringsförmåga, kanske okokt linolja, om man törs lita på att det härdar i en sån applikation...
 
  • Gilla
Eternejt
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.