F
Har äldre fina dörrar till sommarstugan som jag vill behålla men låsen börjar behöva bytas ut. Letar med ljus och lyckta efter låshus som följer äldre standard med handtaget ovanför men som man kan använda cylinder till. Anledningen är att jag vill få vanligt vred inne så man kan låsa dörren på natten med ett vred som gör det lätt att komma ut vid t.ex brand.

Det är alltså motsvarande detta låshus jag är ute efter, fast med cylinder.
Ett låskolv med tillhörande nycklar, möjligtvis för en dörr, i silverfärgad metall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning, möjligtvis för en mekanisk del, med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Kort svar är att det inte finns.
Ett lite längre svar är att importerade låshus för europaprofil eventuellt kan komma rätt nära.

Det jag brukar tipsa om framförallt när man vill bevara utseende är att låta det befintliga sitta kvar och komplettera med ett extralås med låscylinder, det är så man gör i kyrkor, slott och andra hus med kulturmärkning.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
F
Ah, det har jag inte tänkt på! Går ju absolut att göra. ASSAs variant 8788 är dock väldigt dyr. Eftersom jag isåfall fräser upp nya hål, borde man inte kunna ta ett billigare "vanligt" låshus från t.ex Jula, bara ta upp hål för cylindern och ta bort tryckfallet från låshuset? :thinking:
 
F Freddedan skrev:
Ah, det har jag inte tänkt på! Går ju absolut att göra. ASSAs variant 8788 är dock väldigt dyr. Eftersom jag isåfall fräser upp nya hål, borde man inte kunna ta ett billigare "vanligt" låshus från t.ex Jula, bara ta upp hål för cylindern och ta bort tryckfallet från låshuset? :thinking:
Det går absolut att komma billigare undan genom att köpa en 565 på biltema eller jula och sedan öppna låshuset och rensa ur det som inte behövs, den typen av modifiering gör jag rätt ofta då man inte kan ha med allt i en bil.
Om du inte vill ha kvar hålet efter trycket i stolpen så går det att köpa en annan stolpe.
Dejong (dormakaba) sålde tidigare en blindbricka för tryckesfallsurtaget i stolpen, vet inte om den säljs än.
Angående slutbleck så undviker jag helst ett stort slutbleck vid denna typen av installation och använder istället t.ex DS930 eller 2301 då jag tycker att vanligt säkerhetsslutblecken blir för markant men det är endast estetiskt.
Till biltemas låshus följer det med ett slutbleck för 139kr så det bör vara den mest ekonomiska lösningen.
https://www.biltema.se/bygg/las/lashus/lashus-for-cylinder-bt-565-1-2000023292
Köp till låscylinder och vredsats för en komplett lösning under 450kr om du inte bryr dig om hålet i stolpen.
https://www.biltema.se/bygg/las/lascylindrar/lascylinder-2000024027
https://www.biltema.se/bygg/las/lastillbehor/cylinderring-sats-2000023010
 
Redigerat:
F
Tusen tack @123abc för hjälpen. Blev jättebra!
Träytterdörr delvis skalad, glasfönster ovanför, gammalt dörrhandtag, grön vägg, dagsljus, reflektioner i fönstret.
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
F Freddedan skrev:
Tusen tack @123abc för hjälpen. Blev jättebra!
[bild]
Där finns det klassiska utseendet kvar men med den önskade funktionen, riktigt snyggt tycker jag men personligen föredrar jag mer diskreta slutbleck men det är en smaksak..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.