Ok tack.

Men så om man använder 45 x 95 mm reglar till stommen... om man gör nu som du säger att man sätter liggande reglarna utanför så får man alltså en yta på 190 mm i djup för isoleringen? och sen.. om jag kör på lockpanel så sätter jag dit själva läkten först men något bra cc... och sen stående träpanelen.. som jag visade på bilden.. det måste vara smartast eller?

Tack!
Tompa
 
Nja, 95 mm väggreglar plus i så fall 45 mm liggande får jag till 140 mm, inte 190 mm isolering totalt. Sedan funkar det att göra som du tänkt, ja.
 
Ok.. så då blir det alltså.

1: regelverk
2: liggande reglar
3: Asfaltsboard
4: Stående brädor (läkt)
5: Stående brädor på läkten.

Så ska det se ut att "vägga" utsidan.
Sen invändigt kommer isoleringen som placeras inne i regelverket.
sen kanske nån form av plast. sen spånskivor.. vad kommer efterdet... är det gipsskivor? eller vad kommer?

Men är det något jag glömmer?

Tack!
Tompa
 
Du kan inte riktigt fråga "vad kommer?" hela tiden, det beror ju på hur man väljer att bygga. Finns många olika sätt. Men ja, det du beskriver är ett sätt. Fast läkten måste såklart ligga ner, annars kan du inte spika stående panel i den.
 
Nej ledsen =)
Men jag jag undrar bara liksom. Vissa beskrivningar så är det svårt att se vad dom använder. Jag frågar bara så att jag inte glömmer något viktigt... alltså värme får jag via isoleringen nu samt värme ifrån platta där det kommer att vara värmeslingor. jag tänker bara att det inte ska bli fuktskador och sånt.. att man gör någon tabbe.

Men om jag använder lockpanel så ska dom vara stående? eller?

Tack!
Tompa
 
Jag kan inte se att det fattas något i den beskrivning nu, nej. :) Men taket är ju det känsligaste när det kommer till fukt, har du koll på den konstruktionen?

Lockpanel är alltid stående. Med stående panel måste du ha liggande material bakom, vad ska man annars spika panelen i..?
 
jomen det liggande materialet du pratar om här är väl reglarna? om man ska ha en stående panel måste man väl ha stående läkt?
 
Materialet jag pratar om i det här fallet är läkten. Läkten är det du spikar panelen i. Om läkten står upp så kommer du inte att ha någonting att spika panelen i mellan varje läkt. Ligger läkten ner (alltså i kors mot panelen) så kan du spika panelen i den. Hänger du inte med?

Läkten spikas då mot de liggande reglarna, (med asfaboarden eller vad du nu väljer) emellen.
 
Vad jag har förstått det så ser jag det såhär:

exempel1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller ska det inte vara någon gliba mellan läkten?

Tack!
Tompa
 
självklart ska det vara asfaltsboard eller något liknande mellan reglarna och läkten.
 
Jaha, nu fattar jag. Nej, det där är lite konstigt. Om man har glipa mellan de yttre bräderna så kommer de inre också fungera som panelbrädor och kallas då för bottenbrädor. De yttre för lockbrädor. Under dessa ska läkten sitta, och då ligga ner, alltså inte inritad på din bild. Du kan inte sätta vanliga brädor som panel kant i kant, vill man inte ha en lockpanel så finns det andra varianter som har falsning eller spontning som ger överlapp och skydd mot inträngande vatten.

På den bild du visade tidigare har du ritat in bara lockpanelen. Där fattas alltså läkten. Jag såg inte förrän nu att du kallade bottenbrädan för läkt i den bilden, men det är alltså felaktigt.
 
Jag har försökt leta nu mycket.. efter vad just läkten är.. alltså hur man sätter den och allt... du har ingen möjlighet att visa snabbt med en paint bild? skulle underlätta så grymt mycket för mig.

Tompa/
 
Nej, jag orkar inte rita.. Men tänk dig de liggande reglarna. Utanpå dessa spikar du asfaboarden. Sedan spikar du tunna, ganska smala, brädor liggande, alltså längs med och utanpå varje liggande regel. Dessa spikar du den stående panelen i sedan. Om du ska ha lockpanel spikar du först dit bottenbrädorna med ett visst avstånd emellan och sedan spikar du dit lockbrädorna ovanpå.

Här finns ett exempel på hur man gör om man först läktar upp och sedan spikar lockläktspanel. Här har man inte den yttersta lockbrädan, utan en smalare typ av lockläkt istället. Blanda inte ihop den med läkten vi hittills pratat om, distansläkten.
 
Och här har vi en annan liknande vägg. Kolla längst ner på sidan tre, där är precis det vi pratar om.
 
Mikael_L
Har ni tänkt att ha uppvärmt garage och infälld el ska ni överväga att lägga 45x45 reglarna (de korslagda) på insidan istället.
För om ni tänkt ha ett varmgarage så är diffusionstät plast på insidan av isoleringen att rekommendera, och om ni då sätter reglarna som jag föreslår kan ni lägga plasten mellan reglarna så blir eldragningen mycket lättare. Alltså om det är infälld el ni tänkt ha, annars spelar detta lite mindre roll.

Men har ni tänkt ha endast 95x45 som stående reglar så måste ni också ge akt så dom går att fästa i plattan, om ni har en platta med 100mm frigolit L-kantelement så får ni väldigt lite betong att fästa syllen i. I såfall är återigen 45x45 på utsidan att föredra.

Helt klart många saker att tänka på... Och det finns helt klart många olika sätt som är lika rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.