Jag har sett att det varnas för lagerhägg eftersom bladen lätt torkar på våren när rötterna är frusna, solen ligger på, vatten avdunstar från bladen och rötterna kan inte ta upp vatten från marken.

Hur ser er lagerhägg ut på våren? Lägg gärna upp bilder.

Jag har några "Novita" i kruka och dom ser inte så kul ut nu. Jag tror inte ens att den skadligaste perioden med kraftig sol + frusna rötter har inträffat än.

Gör jag ett stort misstag om jag planterar en hel häck med "Novita" i vår? Stockholm zon 2, 200m från Mälaren. Det kommer finnas lite skugga från små fruktträd.
Växter i krukor omgivna av snö, skyddade av ett grönt staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Växter i krukor omgivna av snö, en del blad brunna, troligtvis kyla- eller frostskador, utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Växter i krukor på snötäckt mark med ett växthus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Vad jag har sett kring Stockholm så fungerar lagerhäck bäst i vinterskuggiga lägen, t ex norr om hus. På t ex gårdarna i innerstan som är lokala värmeöar och mycket skyddade så går de bra. Ute i villaområden, går det inte bra hårdare vintrar.

T ex har planteringarna ute på Frescati sett för jäkliga ut efter kalla vintrar. Men de repar sig med nya blad.
 
Hej Nu får någon annan kunnig rätta mig min tro är att vårskador på vintergrönt beror på om marken tinar/blir varm samtidigt dagarna blir längre, om marken är i takt med solen dvs. tinad, fungerar lagerhägg fint. Säger detta endast på grund av att det i mitt villaområde Zon 3 i soligt läge, växer en helt osannolikt frodig lagerhäggshäck på en upphöjd mur runt en hel tomt, många många meter. Trodde inte lagerhägg kunde vara så fin. Så det beror i så fall mer på markens beskaffenhet än på solen/ljuset/läget.
 
Tack för svaren!

Jag skulle kunna omformulera min fråga:
Häcken kommer gå längs med gatan. Den sidan av häcken som vetter mot gatan får ytterst lite sol i april-maj precis innan skymning enligt https://www.suncalc.org
Kan man anta att häcken kommer se mer acceptabel ut från gatan när den har växt till sig? Bladen på andra sidan av häcken borde skugga rätt effektivt tänker jag.

@Claes Sörmland var i Frescati finns lagerhägg? Jag kanske får åka och kolla hur det ser ut närmare vårkanten.

@Stockholm69 har du möjlighet att ta någon bild på den häcken?
 
Claes Sörmland
@Claes Sörmland var i Frescati finns lagerhägg? Jag kanske får åka och kolla hur det ser ut närmare vårkanten.[/QUOTE]

Det anlades stora planteringar framför Edvard Andersons växthus, jag vet inte om de finns kvar. De verkar ha valt den ""säkraste" sorten - 'Otto Luyken' - men efter vissa vintrar med hård vårvinter så har de inte varit vackra och man har fått klippa ned dem. Ännu vet vi inte hur illa 2023 års vårvinter blir. Men typiskt sett är det högtryck under feb-mars som sänker dem. Det ger varma soliga dagar med kalla isnätter. Det dödar cellerna i de gröna bladen.
 
Intressant, det är alltså två olika problem som kan uppstå med vintergröna växter.
https://for.se/2022/06/23/vinterskador-och-tjaltorka/

Jag kanske ska täcka häcken under vintern. Det blir problematiskt när häcken är 2-3 m hög. Men då kanske det funkar så som jag hade tänkt, att sidan ut mot gatan skuggas av löven på andra sidan.
Min strategi för trädgården är egentligen att plantera saker som kräver så lite skötsel som möjligt men om resultatet kan bli något i den här stilen så kan jag göra ett undantag.
Bild från England:
cherry-laurel-_prunus-laurocerasus-rotundifolia_-full-hedge-with-lamp.jpg

Solskydd på boxbom i Bergianska trädgården, tyvärr ingen bild på lagerhägg:
https://rabarbertradgard.se/dags-att-ge-vintergrona-vaxter-solskydd/
 
Claes Sörmland
Det hjälper att skugga i jan-april. Men ärligt talat, är du beredd att ägna en helg varje år åt att sätta upp skuggväxen och en att ta ned den? Den går också sönder så du får köpa ny var och vartannat år så räkna med inköpstiden också.

Jag tror få orkar med detta i längden om det inte är något som man gör som en del av sitt yrkesarbete.
 
Du har nog rätt angående solskydd. Det är jobb som man vill slippa.

Alla mina lagerhäggar som stod i kruka över vintern dog.

Jag har planterat blandade häckväxter som blommar istället för lagerhägg. Köpte också en till lagerhägg Novita som experiment, återkommer med rapport nästa år.

Jag hittade en annons på facebook marketplace för lagerhägg Novita som inte låter så lovande.
"Cirka 115st Lagerhägg Novita säljes då den inte verkar trivas hos oss. Planterades 2020 och gillar inte vintrarna här. Tror det är lokalt lite kallare/sämre klimatzon just här. Plantorna skulle nog trivas bättre i zon 2, eller ett bra läge i zon 3. Varje sommar får plantorna dock nya fina skott, även blommor och bär på vissa. Några plantor är knappt 2 meter höga medan andra är 0,5 meter."
Säljaren bor nära Vallentunasjön i Stockholm. Jag bor 30km västerut nära Mälaren. Det ska ju faktiskt skilja en zon. https://svensktradgard.se/tradgardsrad/zonkartan/digitala-zonkartan/
Jag är ändå fortsatt skeptisk. Det måste vara enormt trist att köpa in 115st häckplantor som inte växer bra.
Växter i krukor, en del vissna, skyddsnät, odlingslådor i bakgrunden, flisbelagd mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.