Hej,
Jag letar ny lägenhet och försöker då förstå hur svårt/dyrt/komplicerat det är att flytta ett kök. Givetvis "beror det på", och nedan är ett exempel.

- Föreningen ska godkänna - hittar man en smart teknisk lösning så gissar jag att de är ok, men jag är medveten om att dialog måste föras.
- Det ska vara visst fall på avloppet, finns annat viktigt att tänka på gällande avloppet och vattnet?
- Jag tycker det verkar väldigt jobbigt/dyrt att försöka koppla in sig via badrum så jag tänker att om det inte går att lösa via köket så är det bättre att låta bli, håller ni med? (inte aktuellt i nedanstående exempel ändå, tror jag)
- Det nya sovrummet måste få tilluft (går alltid att ordna genom fönster?) och köket frånluft, man får dra en låda i taket helt enkelt va för detta?
- Se nedanstående förslag med en "låda" som går längs väggen och inrymmer VA, denna passerar dock ett element, någon som har tanke kring hur man löser det? :)

Stort tack för all tänkbar input på hur detta med att flytta kök i lägenhet funkar :)

Bild 1 - befintlig planlösning
Ritad planlösning av lägenhet; innehåller kök, vardagsrum, sovalkov, hall, badrum och klädkammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 2 - ny planlösning, flyttat kök och nytt sovrum.
Enkel planskiss över lägenhet med vardagsrum, kök, sovrum, badrum, hall och förråd för ventilation/avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 3 - detta fönster hamnar enligt bild 2 i sovrummet, visst är detta tilluft?
Ett fönster med persienner, en blomma i vas på fönsterbrädan, utsikt över stadsliv, inomhusmiljö, delvis skuggad spegelbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rimligtvis måste du bila ner avloppet i golvet om du inte har turen att bo på bottenvån och ha rören under lgh i källartaket och behöver knappast bygga nån låda för VA som ska passera elementet
 
J
Blir det inte jobbigt att ha diskhon i taket i köket då? Eller hur ska du få till fallet? Och hur löser du det fackmässiga?
 
F fribygg skrev:
Rimligtvis måste du bila ner avloppet i golvet om du inte har turen att bo på bottenvån och ha rören under lgh i källartaket och behöver knappast bygga nån låda för VA som ska passera elementet
Tack! Spontant känns bila i golvet lite galet i en lägenhet, eller bedömer du det som rimligt? Varför tänker du att man måste ner i golvet istället för t.ex. som jag föreslog?

J Jocke Best skrev:
Blir det inte jobbigt att ha diskhon i taket i köket då? Eller hur ska du få till fallet? Och hur löser du det fackmässiga?
Tack! Jag tänkte att ett fall på 1 cm/meter innebar att det blir totalt max 10 cm (max 10 meter) och att detta inte är några problem, tänker du annorlunda?
Vad syftar du på med "det fackmässiga"?
 
BirgitS
S simonnnn skrev:
- Det nya sovrummet måste få tilluft (går alltid att ordna genom fönster?) och köket frånluft, man får dra en låda i taket helt enkelt va för detta?
Många gånger så kan det behövas ventilationsrör dels från något ställe där det finns tilluft redan (annat sovrum, vardagsrum) till nya sovrummet och dels från nya stället för hällen till frånluften i gamla köket. I detta fall verkar det redan finnas en möjlighet till tilluft i nya sovrummet, men det kan tänkas att den är blockerad eftersom man numera inte vill ha tilluft i kök. Alla ändringar av ventilationssystemet kräver lov av föreningen och OVK ska kunna godkännas efteråt.
S simonnnn skrev:
Se nedanstående förslag med en "låda" som går längs väggen och inrymmer VA, denna passerar dock ett element, någon som har tanke kring hur man löser det? :)
Förutom det som sagts av andra så måste du ju ta reda på var någonstans tappvattnet och avloppet kommer in resp. går ut ur ledningen. I det här fallet kanske i den lägenhetsskiljande väggen nära hörnet i nuvarande kök. Under förutsättning att lägenheten såg ut så där från början.

Hur stort är vardagsrummet?
Kommer det att få plats kök, matplats och soffgrupp samt tillräckligt med plats emellan för att det ska gå att röra sig?
Det är ju inte bara 60 cm för köksskåpen det gäller utan även tillräckligt med utrymme framför.
 
Där du ritat in ”lådan” är det där avloppsstammen ansluter i hörnet? Som ritningen ser ut ser det ut som att det går ett schakt bakom badrummet och avloppet från köket skulle eventuellt även sträcka sig diagonalt över sovalkoven.
En ritning av en lägenhet med frågor om avloppsstammens placering markerad med röd streckad linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Centano Centano skrev:
Där du ritat in ”lådan” är det där avloppsstammen ansluter i hörnet? Som ritningen ser ut ser det ut som att det går ett schakt bakom badrummet och avloppet från köket skulle eventuellt även sträcka sig diagonalt över sovalkoven.
[bild]
Tack! Jag var nog lite snabb, givet hur befintligt kök ser ut så skulle jag gissa att det går från schaktet vid badrummet och i väggen fram till nuvarande kök. Min "låda" behöver således förlängas något. Tänker vi lika? :) Eller menar du att du tror att det ligger avlopp i golvet under befintlig sovalkov?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Många gånger så kan det behövas ventilationsrör dels från något ställe där det finns tilluft redan (annat sovrum, vardagsrum) till nya sovrummet och dels från nya stället för hällen till frånluften i gamla köket. I detta fall verkar det redan finnas en möjlighet till tilluft i nya sovrummet, men det kan tänkas att den är blockerad eftersom man numera inte vill ha tilluft i kök. Alla ändringar av ventilationssystemet kräver lov av föreningen och OVK ska kunna godkännas efteråt.

Förutom det som sagts av andra så måste du ju ta reda på var någonstans tappvattnet och avloppet kommer in resp. går ut ur ledningen. I det här fallet kanske i den lägenhetsskiljande väggen nära hörnet i nuvarande kök. Under förutsättning att lägenheten såg ut så där från början.

Hur stort är vardagsrummet?
Kommer det att få plats kök, matplats och soffgrupp samt tillräckligt med plats emellan för att det ska gå att röra sig?
Det är ju inte bara 60 cm för köksskåpen det gäller utan även tillräckligt med utrymme framför.
Tack! Gällande ventilationen så är min känsla att ventilationen är förhållandevis lätt att lösa, även om det kan bli en "låda" i taket t.ex., håller du med eller ser du att detta kan vara båda väldigt dyrt och väldigt svårt?

Gällande var tappvatten/avlopp ansluter, om vi tror att det är så som du skriver, vad gör detta för skillnad eller vad blir liksom konsekvensen om det skulle vara 1 meter till höger eller vänster i mitt fall? =)

Gällande själva planlösningen så kan det mycket väl vara en dålig idé, jag vill mest lära mig det tekniska för att förstå =)
 
BirgitS
När det gäller din låda så får du nog inte dölja föreningens rör till radiatorn under fönstret. Sånt ska nog vara åtkomligt för service, t.ex. för utbyte av radiatorn. Du får nog inte heller dölja en del av radiatorn eftersom den då tappar i effekt. Det är ju inte direkt någon liten låda för ett avloppsrör + två vattenrör där varmvattnet inte får värma kallvattnet. Om man inte kan dra ett helt vattenrör hela vägen utan det måste skarvas så måste skarvarna vara åtkomliga bakom inspektionsluckor och det behövs något som varnar om det läcker.

I vår lägenhet som är ungefär samtida går avloppsröret ner i golvet ungefär 20 cm framför väggen.

Avloppsrör är tjocka så jag är tveksam till om sådana går på tvären i väggar som är bärande. Däremot kan de gå rakt ner inuti väggen.

Hur svårt det är att få till ventilationen beror på hur långa avstånden är och hur mycket väggar det är på vägen. Det är inte heller så snyggt med lådorna längs taken.
 
S simonnnn skrev:
Tack! Spontant känns bila i golvet lite galet i en lägenhet, eller bedömer du det som rimligt?
Självklart ska VA gå dolt i bjälklag eller genom bjälklag om det finns möjlighet, om du inte har utrustning och kompetens att ta hål får du självklart leja nån som kan (vilket föreningen förmodligen ändå kommer att kräva för alla förändringar på VA)
Att dra synliga lådor i bostadsutrymme för att dölja rören i kommer aldrig bli snyggt.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Stort tack för goda råd!
Jag funderade på ett annat alternativ där man istället bara flyttar köket till andra sidan vägg, t.ex. enligt planlösningen nedan så flyttar man ut köket i vardagsrummet och gör befintligt kök till vardagsrum.

Om väggen inte är bärande så gissar jag att detta är förhållandevis enkelt (eller?), i detta fall är dock väggen bärande. Hur besvärligt tror ni det är att lösa VA och ventilation då? Tilluft i nya sovrummet (befintligt kök) har jag ingen idé på i dagsläget..

Tack!

Planritning av en lägenhet: kök, vardagsrum, sovrum, kontor, badrum, walk-in-closet, och hall markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
S simonnnn skrev:
Om väggen inte är bärande så gissar jag att detta är förhållandevis enkelt (eller?), i detta fall är dock väggen bärande. Hur besvärligt tror ni det är att lösa VA och ventilation då? Tilluft i nya sovrummet (befintligt kök) har jag ingen idé på i dagsläget..
Inte bärande: rätt enkelt
Bärande: beror på om det går att göra hål i väggen ändå och var stammarna är.
Ventilation: Kanal från tilluften i nuv. vardagsrum och in i nuv. kök. Kanal för frånluft i motsatt riktning.

I detta fall och om ritningen är någorlunda skalenlig med köksskåpen får man nog ett vardagsrum som de flesta skulle tycka var rätt oanvändbart eftersom det bara blir lite drygt 2 m brett, vilket sänker värdet på lägenheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.