Hej, hur skulle ni ha gjort om ni skulle göra en plintgrund till en befintlig stuga som ska lyftas på plats?

Det är plan gräsmatta där den ska stå. Stugans mått är 7,5m lång 4,5m bred och 5,5m hög.

Jag tänkte gräva ut gropar i gräsmattan och lägga stenplattor nederst. Sedan ställer jag plintar ovanpå och fyller med grus runtomkring. När det är gjort skruvar jag fast syllbalkar som stugan sedan kan ställas ovanpå. Låter detta som en bra idé?

Hur många plintar behöver jag? Hur många rader ska jag ha och vad ska plintarnas avstånd mellan varandra vara? Vilken dimension ska jag ha på syllbalkarna? Jag är tacksam för all hjälp jag kan få, grundarbeten är jag helt nybörjare på.
 
Det är dessvärre svårt att ge råd utan ritningar. Plintavstånd och dimensioner på grundbalkarna beror på vilka laster som kommer ner. Jag skulle oavsett inte ställa plintarna på trädgårdsplattor utan gjuta riktiga armerade sulor.
 
B bossespecial skrev:
Det är dessvärre svårt att ge råd utan ritningar. Plintavstånd och dimensioner på grundbalkarna beror på vilka laster som kommer ner. Jag skulle oavsett inte ställa plintarna på trädgårdsplattor utan gjuta riktiga armerade sulor.
Jag följde denna tabell och hittade att det maximala plintavståndet för min snölastzon är drygt 1m. Således tänkte jag göra 2 rader om 8 plintar med ca 93,75cm mellan varje plint.

https://www.traguiden.se/konstrukti...balkar-till-1-planshus1/?previousState=100000

Tror du jag kan skippa helt att bygga en trallram mellan plintarna? Alltså att jag bara gjuter släta betongfundament (bra idé att gjuta) och sedan lyfts stugan direkt på dessa. Stugan måste ju ha färdiga syllplankor och reglar i golvet. För tillfället står den lös på en betongplatta så jag kan tyvärr inte kontrollera mer noggrant än så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.