Hej, kan någon hjälpa mig i vilken ordning jag ska göra tvätten/alg mögelbehandling. Har en liggande fasad på västkusten där fukten på vissa ställen har trängt in under färgen. Vi har skrapat bort ganska mycket färg och håller på att slipa bort de delar som har grånat.

Har beställt Algrent Proffs. Leverantören säger att vi inte behöver tvätta av medlet innan vi målar. Inte ens tvätta fasaden- kanske bara lätt innan behandling om mycket smutsigt.

Så nu funderar vi på om vi först ska fasad tvätta och sedan alg/mögel behandla? Sedan vänta 48 timmar och börja måla.

Men andra leverantörer säger att man ska Alg/mögel behandla, sedan fasadtvätta.

Eller ska vi fasadtvätta alg/mögel behandla och sedan bara spola av innan målning?

Vill man inte spola av den döda påväxten?

Jag blir snurrig av alla olika råd?

Eftersom Alg/mögel tvätten inte har kommit än och vi har tid över så hade det bästa (ur tidsperspektiv) varit att köra först fasad tvätt och sedan Alg/mögelbehandling. Men jag är skeptisk till att måla direkt utan att tvätta en gång till?

Samtidigt kanske det är bra om Alg och mögelbehandlingen sitter kvar? målar man så sköljs den ju inte bort av regn som den gör om man behandlar fasaden utan att måla?

Hjälp mig -kan vi göra i denna ordningen? Hade passat oss bäst om det inte är fel:

1. Fasadtvätta
2. Alg/mögel behandla
3. Börja måla efter 48 timmar?

Mvh Jenny
 
Använder Japes produkter och där är deras beskrivning att spruta på alg/mögelmedel, låt verka x timmar, och sedan tvätta med målningstvätt.
https://www.jape.se/produkt/Malat-tra
 
Jag vet, alla säger olika. Funderar därför på om min ordning skulle kunna funka om någon har gjort så?
 
J Jenny1974 skrev:
Jag vet, alla säger olika. Funderar därför på om min ordning skulle kunna funka om någon har gjort så?
Du ska följa det som gäller för de produkter du väljer. Jag håller mig till system, dvs från samma företag och blandar inte med olika tillverkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.