Emellanåt bankar och bubblar det i vattenledningen när tvättmaskinen centrifugerar. Stänger jag vattentillförseln tillfälligt slutar oljudet, öppnar jag kranen igen kommer ljudet/vibrationerna tillbaka.
Det verkar ungefär som att maskinen försöker trycka tillbaka luft i vattenledningen, men vad vet jag?
Någon som känner till problemet och vet lösningen?
 
A
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Emellanåt bankar och bubblar det i vattenledningen när tvättmaskinen centrifugerar. Stänger jag vattentillförseln tillfälligt slutar oljudet, öppnar jag kranen igen kommer ljudet/vibrationerna tillbaka.
Det verkar ungefär som att maskinen försöker trycka tillbaka luft i vattenledningen, men vad vet jag?
Någon som känner till problemet och vet lösningen?
låter märkligt
är stötdämparna och balanseringsfjädrarna intakta?
trycka in något bakvägen går inte med denna maskinen i alla fall.
jag misstänker att något vibrerar så att ventilerna öppnar sporadiskt,
du kan ju pröva att byta ventilpaketet, det är både billigt och enkelt
 
Jag tror att stötdämpare och balansgrejorna gör sitt jobb, för själva tvättmaskinen står alldeles stilla utan vibrationer under centrifugering. Sen har jag plockat ut en enkrona och en fyrkantbricka ur avloppssilen. Nu återstår väl att börja plocka isär maskinen...... får återkomma
 
A
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Jag tror att stötdämpare och balansgrejorna gör sitt jobb, för själva tvättmaskinen står alldeles stilla utan vibrationer under centrifugering. Sen har jag plockat ut en enkrona och en fyrkantbricka ur avloppssilen. Nu återstår väl att börja plocka isär maskinen...... får återkomma
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Jag tror att stötdämpare och balansgrejorna gör sitt jobb, för själva tvättmaskinen står alldeles stilla utan vibrationer under centrifugering. Sen har jag plockat ut en enkrona och en fyrkantbricka ur avloppssilen. Nu återstår väl att börja plocka isär maskinen...... får återkomma
Tyvärr så säger det ingenting då det är trumman och inte maskinen som rör sig på en cylinda
 
Har samma problem på min Bosch Serie 4.

Vid mitten av tvättprogrammet (första centrifugeringen) så är det som maskinen pressar ut vatten via vattentillförelsen. Detta orsakar slag i rören, precis som tryckslag. Gör jag som TS och stryper vattnet så slutar det.

Blev det någon lösning på problemet?
 
Mja...det är inte så att inloppsventilen öppnar kort och ger slag i ledningen? Nött kablage, eller liknande?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Mja...det är inte så att inloppsventilen öppnar kort och ger slag i ledningen? Nött kablage, eller liknande?
Kan vara så, dock så känns det som det "bubblar" i slangen från tilloppsvattnet. Detta fortplantar sig sedan i kallvattenröret = tryckslag.

Till saken hör att displayen fladdrar vid exakt 53 min och centrifugering...så kanske blir något programfel och maskinen öppnar ventilen för tillförsel trots centrifugering...

Nåt fel som är trasigt iaf! 😅
 
A
K Ksingo skrev:
Kan vara så, dock så känns det som det "bubblar" i slangen från tilloppsvattnet. Detta fortplantar sig sedan i kallvattenröret = tryckslag.

Till saken hör att displayen fladdrar vid exakt 53 min och centrifugering...så kanske blir något programfel och maskinen öppnar ventilen för tillförsel trots centrifugering...

Nåt fel som är trasigt iaf! 😅
Rörknack är att en backventil i vvs installationen inte fungerar
 
Har liknande problem. Löste det sig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.