Jag bor i en radhuslänga och min granne har sedan drygt två år haft en pågående takrenovering som ännu inte är klar. Han har haft konflikt med (blivit lurad?) av hantverkare och har sedan något år tillbaka sagt att han skall slutföra renoveingen själv. Detta går dock trögt och har i princip avstannat. Eftersom han ännu inte fått på taktegel på hela sitt tak (jag misstänker att kvalitén på underarbetet är tveksamt), speciellt på en del som gränsar till mitt tak, undrar jag hur man tvingar fram ett slutförande? Vatten kan ju ta konstiga vägar och jag är orolig att få vattenskador på min radhusdel. Jag har talat med honom flera gånger och fått det svävande svaret ”det blir snart klart”.
 
  • Gilla
Erik Gustafson och 1 till
  • Laddar…
B BengtSam skrev:
Jag bor i en radhuslänga och min granne har sedan drygt två år haft en pågående takrenovering som ännu inte är klar. Han har haft konflikt med (blivit lurad?) av hantverkare och har sedan något år tillbaka sagt att han skall slutföra renoveingen själv. Detta går dock trögt och har i princip avstannat. Eftersom han ännu inte fått på taktegel på hela sitt tak (jag misstänker att kvalitén på underarbetet är tveksamt), speciellt på en del som gränsar till mitt tak, undrar jag hur man tvingar fram ett slutförande? Vatten kan ju ta konstiga vägar och jag är orolig att få vattenskador på min radhusdel. Jag har talat med honom flera gånger och fått det svävande svaret ”det blir snart klart”.
Det blir svårt, hjälp honom istället.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det blir svårt, hjälp honom istället.
Det är inte aktuellt för mig 70 år att klättra på tak utan ställningar eller annan säkerhet.
 
B BengtSam skrev:
Det är inte aktuellt för mig 70 år att klättra på tak utan ställningar eller annan säkerhet.
Barn, barnbarn ?
 
H
B BengtSam skrev:
Jag bor i en radhuslänga och min granne har sedan drygt två år haft en pågående takrenovering som ännu inte är klar. Han har haft konflikt med (blivit lurad?) av hantverkare och har sedan något år tillbaka sagt att han skall slutföra renoveingen själv. Detta går dock trögt och har i princip avstannat. Eftersom han ännu inte fått på taktegel på hela sitt tak (jag misstänker att kvalitén på underarbetet är tveksamt), speciellt på en del som gränsar till mitt tak, undrar jag hur man tvingar fram ett slutförande? Vatten kan ju ta konstiga vägar och jag är orolig att få vattenskador på min radhusdel. Jag har talat med honom flera gånger och fått det svävande svaret ”det blir snart klart”.
Får du skador tar ditt försäkringsbolag det, dock har du en självrisk. Prata med grannen och säg att blir det skador på ditt hus så får de stå för självrisken, skriv papper på det. Du bör också inspektera ditt tak regelbundet för att hitta ev. vattenskador. Prata också med ditt försäkringsbolag för att få råd.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Barn, barnbarn ?
Nej det är inte aktuellt att hjälpa grannen. Han borde anlita fackmän/hantverkare som gör jobbet riktigt (det är ingen fattig man - bara snål)
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
B BengtSam skrev:
Nej det är inte aktuellt att hjälpa grannen. Han borde anlita fackmän/hantverkare som gör jobbet riktigt (det är ingen fattig man - bara snål)
Ok, då får du snällt vänta tills han blir klar. Du kan inget göra för att skynda på honom som du undrade över tyvärr.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Får du skador tar ditt försäkringsbolag det, dock har du en självrisk. Prata med grannen och säg att blir det skador på ditt hus så får de stå för självrisken, skriv papper på det. Du bör också inspektera ditt tak regelbundet för att hitta ev. vattenskador. Prata också med ditt försäkringsbolag för att få råd.
Försäkringar brukar inte täcka fukt som kommer utifrån.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Försäkringar brukar inte täcka fukt som kommer utifrån.
Nej, TS för lämna in en stämningsansökan om grannen förorsakar skada på hans tak som resulterar i en skada för TS. Eller så hjälps man åt om man är orolig.
 
D Daniel 109 skrev:
Försäkringar brukar inte täcka fukt som kommer utifrån.
Grannens försäkring kan dock ta det om ditt försäkringsbolag puttar på dem, eftersom det är grannens fel.
 
H
D Daniel 109 skrev:
Försäkringar brukar inte täcka fukt som kommer utifrån.
Om det är orsakat av granne som i detta fallet, vattnet går via grannen.
 
H HEM2121 skrev:
Om det är orsakat av granne som i detta fallet, vattnet går via grannen.
Så är det fortfarande utifrån kommande vatten som oftast inte täcks av försäkring.
 
H
H hempularen skrev:
Så är det fortfarande utifrån kommande vatten som oftast inte täcks av försäkring.
Beror ev. läckor pga att grannen inte har säkrat sitt tak så tar ditt försäkringsbolag det. Det är inte direkt vatten som kommer utifrån när det går via grannen. Det är kontrollerat när en grannfastighet hade samma problem. Detta är inte något okänt skadeproblem. Prata med ditt försäkringsbolag.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.