N
Belysningen i badrumsspegeln är trasig. Mest troligt är det transformatorn som gett upp, eftersom det inte räckte med att byta lampa. Därför tänkte jag byta ut hela badrumsspegel och inte bara transformatorn. Den gamla möbeln har gulnat och ser ganska tråkig i ut.

I taket sitter sex st halogenspottar (20 watt styck). Till de finns det även två stycken transformatorer som sitter i en dosa). Belysningen regleras med en dimmer. Problemet är att dimmer som reglerar belysningen i taket även reglerar belysningen till badrumsspegeln och alla nya badrumsspeglar har led-belysning. Fungerar det att sätta en badrumsspegel med led-belysning?
 
Stor risk att det inte fungerar om det är en gammal dimmer för glöd- och halogenljus. Man behöver veta exakt modellbeteckning och titta i produktspecifikationerna samt listor för den nya LED-drivern.
 
N
Skulle det fungera om jag även byter ut dimmern? I så fall har du något tips?
J Josth skrev:
Stor risk att det inte fungerar om det är en gammal dimmer för glöd- och halogenljus. Man behöver veta exakt modellbeteckning och titta i produktspecifikationerna samt listor för den nya LED-drivern.
 

Bästa svaret

Det är tillräckligt svårt att få det att fungera bra med endast LED. Att blanda som du vill kommer troligtvis inte bli bra men har man tur kan det fungera. Det enda sättet att få reda på det är att testa, du kommer aldrig hitta någon lista som tar upp alla olika scenarion med LED och halogen tillsammans.
 
N
En liten uppdatering:
Spegeln är nu utbytt. Spottarna i taket fungerar som tidigare. Led-belysningen i spegeln lyser, men det går ej att dimma den. Å andra sidan förväntade jag mig inte att det skulle fungera. Men det är i alla fall inget burr från dimmer, driver eller transformator. Led-belysningen lyser med ett fast sken utan något flimmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.