Hej, detta är mitt första byggahus.se inlägg, hoppas jag får med all nödvändig information :)
Förra sommaren byggde vi vår kärnfuru trall, och nu tänkte vi bygga en lång trappa längst ena sidan.
Nuvarande trall står på plintar (nedsänkt bjälklag i bärlinan) och jag vill fortsätta trappen ner under så kjolen på befintlig trall blir en del av trappen.
Jag har satt en ny regel på plintar längst yttre kant av trappa nedtill, som jag tänker fästa vagnstyckena i med balkskor. Till mitt nuvarande huvudkli, hur fäster jag vagnstyckena (ska bygga egna) hängandes under befintlig trall?
Två olika tankar:
1. Finns det några speciella beslag för detta?
2. Eller skulle det räcka med att sätta en 45x45 regelsnutt på båda sidor om vagnstycket som sticker upp och fästs baktill i regeln på trallen?

Eller finns det bättre lösningar?

Tacksam för all hjälp jag kan få. Trevlig kväll!
 
  • En upphöjd trädäck vid en odlingsbädd med svart markduk och singel. Utomhus, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstruktionsskiss för trädäck; visar befintlig trall, reglar och plintar med dimensioner och anvisningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett måttband används för att mäta avståndet under en trästruktur ute.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
RiKr
  • Laddar…
Ditt tänkta vangstycke hänger i luften utan infästning, kommer inte att bli stabilt. Bättre satsa på att bygga trappstegens infästning via horisontella reglar som fästs in i existerande spikreglar, gärna med stöd under mot mark med någon betongplatta på väl valda ställen. Enligt min mening då såklart.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ditt tänkta vangstycke hänger i luften utan infästning, kommer inte att bli stabilt. Bättre satsa på att bygga trappstegens infästning via horisontella reglar som fästs in i existerande spikreglar, gärna med stöd under mot mark med någon betongplatta på väl valda ställen. Enligt min mening då såklart.
Tack för ditt svar Harald, det var min oro.
Det låter som en smart lösning, så jag sätter en ny regel ner mot mark på baksida av bärlinan, så jag kan fästa en ny regel under befintlig, som jag sedan kan fästa vagnstyckena i?
Försökte skissa upp.
tack!
 
  • En digital illustration av en optisk illusion som påminner om en omöjlig konstruktion eller trappa.
Redigerat:
Jag hittar inte min penna för iPaden just nu men tänkte en ännu enklare lösning som bara bygger på horisontellt lagda reglar. Vi gjorde så på vår altan med motsvarande problemställning och det blev väldigt enkelt att bygga plus superstabilt- återkommer i morgon när jag hittat pennan…
 
H Harald Blåtumme skrev:
Jag hittar inte min penna för iPaden just nu men tänkte en ännu enklare lösning som bara bygger på horisontellt lagda reglar. Vi gjorde så på vår altan med motsvarande problemställning och det blev väldigt enkelt att bygga plus superstabilt- återkommer i morgon när jag hittat pennan…
ahh nu kanske jag förstår, gör ett nytt skissförsök. Liggande reglar som "vagnstycken", som sitter i en stående regel på mark?
Kanske missförstod igen, isåfall inväntar jag iPad pennan med spänning 😬
 
  • Enkelt, stiliserat, grafiskt trapphus i profil med utstickande plattformar och vertikal stödpelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Japp ungefär så. Bara att den övre regeln förlängs bakåt så du fäster i två spikreglar, det blir väldigt stabilt. Samt som min kära sambo kom på, att man kan få ytterligare stabilitet genom att ha en betongplatta under på mitten av stegen och sätta en regel neråt som vilar på denna platta - vid behov.
___

Den sista grejen körde vi på mitten av avståndet mellan bärlinorna, det är typ 2 m mellan dessa och det behövdes ett extra stöd där för att det inte skulle bli svajigt. Men som sagt jag kan återkomma imorrn med en liten skiss.
 
Redigerat:
  • Älska
pontus-
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Japp ungefär så. Bara att den övre regeln förlängs bakåt så du fäster i två spikreglar, det blir väldigt stabilt. Samt som min kära sambo kom på, att man kan få ytterligare stabilitet genom att ha en betongplatta under på mitten av stegen och sätta en regel neråt som vilar på denna platta - vid behov.
___

Den sista grejen körde vi på mitten av avståndet mellan bärlinorna, det är typ 2 m mellan dessa och det behövdes ett extra stöd där för att det inte skulle bli svajigt. Men som sagt jag kan återkomma imorrn med en liten skiss.
Toppen tack snälla för dina svar! Låter smart med att förlänga bakåt, kanske kör balksko på undre mot regeln också.
lite osäker på vad du menar med sista grejen på mitten av avståndet mellan bärlinorna, jag tänkte nog isåfall köra ovan "vagnstycken" med stöd mot backen CC 60cm längst hela trappen. Men förstår nog tydligare imorgon när jag ser din skiss :)
 
  • Förenklad ritning av en byggnadssektion med stödpelare, bjälklag och eventuellt trappsteg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja vi hörs imorrn jag känner mig litet handikappad utan min kära penna ;-)
 
  • Gilla
pontus-
  • Laddar…
Förlänger du bara översta steget på vagnsstyckena så har du reglar att fästa i Jag har svårt att se att det hehöver vara krångligare än så? Anpassa cc så att några vagbsstycken passerar bredvid en stolpe så blir det ännu stadigare.
 
Nu har jag gjort ett litet försök att visa hur jag menar. Vi hade bara ett steg men man kan notera att det blev väldigt svajigt trappsteg att ha cc 180-200 cm som det blev mellan våra bärlinor, därför satte vi dessa två reglar som stöd undertill så det blev ca 60 cc. Dessa reglar är infästa i två eller möjligen tre skruvreglar så det blev stabilt nog bara av det egentligen, men superstabilt om man tog stöd av en betongplatta under.

Allt beror ju på hur det ser ut med underliggande regelverk, vad som finns att skruva i men vi hade 60 cc mellan skruvreglarna som ligger på tvärs mot bärlinorna. Kjolar/kantbrädor syns inte i skissen.

Nu får ni ha överseende med att det inte är en särskilt proportionerlig skiss… OneNote har sina begränsningar och nu blev jag supermotiverad att kolla upp något vettigt konstruktionsprogram inför nästa bygge!
 
  • Teknisk ritning av trädäckskonstruktion med måttangivelser och material, inklusive stödbjälkar och bärstolpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, jag tackar så mycket för era svar, nu är bygget i full gång och jag tänkte göra en liten uppdatering hur jag gick till väga. Min första plan var att göra enligt mina skisser ovan och stötta mot mark som Harald nämt, men när jag började insåg jag att mina nuvarande reglar har krympt upp till 1cm på höjden jämfört med de nya jag precis köpt, och blev då lite orolig att stöttorna mot marken om ett år skulle sväva i luften och inte hjälpa..
Så jag körde på hållet som @z_bumbi nämnde, i kombination med vertikal reglar som hänger i min bärlina som mina "vagnstycken" fästs i.
Det undre trappsteget sitter på utsidan i bärlina med plintar i backen, och det övre är förlängt in under trallen och fäst i tre stycken reglar. Lite svårt att förklara men dessa två bilder borde visa någorlunda. Det är väldigt stabilt och inget gung alls.
Tack igen!
 
  • IMG_5952.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5953.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Faceb00k
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.