Har en Kombipanna Norrahammar Parca 3000 som jag eldar loggs och ved i. Noterade häromdagen att rökgastemperaturerna blir ordentligt höga - upp mot 450 grader. Finns det något man kan göra för att få ner rökgastempen?
 
Prov med att göra rökgas kanalen "längre" så att pannan hinner kyla gaserna under längre tid.
ett annat sätt är att sätta in en dragbegränsare
 
Egentligen är nog inte ditt primära problem rökgastemperaturen utan pannans effektivitet där hög rökgastemperatur är en indikation om att den inte klarar av att omvandla hela den utvecklade effekten i elden till varmare vatten utan endast en del av denna värme blir nyttig för dig. För att inte utveckla så mycket effekt så kanske större vedklabbar kan vara ett sätt att få ner den omedelbara ysterheten. Att dra igen spjällen leder bara till ohälsosamheter. Logs i sammanhanget är nog inte att rekommendera.
 
Det viktigaste är att installera en draglucka, om du inte har det. Då sänker du tempen i skorstenen, vilket är den som är viktig. Verkningsgraden kan du bara förbättra med en förugn
 
Daddy-R skrev:
Det viktigaste är att installera en draglucka, om du inte har det. Då sänker du tempen i skorstenen, vilket är den som är viktig. Verkningsgraden kan du bara förbättra med en förugn
Bara för att vara snortydlig så var mitt inlägg inte kopplat till verkningsgraden utan mera metod att anpassa utvecklad effekt till pannans förmåga att ta emot densamma. Men jag gjorde en snabb koll på några andra forum och tydligen brinner logs lugnare. Jag trodde tvärtom. Glöm det jag sa rörande lämpligheten för logs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.