Innerdörrsproblem! Och första inlägget här. Tidigare ägare har satt ngn slags dekorplast på utsidan - har skurit bort det som tog emot karmen i tron om att det skulle lösa sig. Men dörren vill fortfarande inte stängas.. Är det dörren i sig som är skev månntro? Eller är det handtaget?

Bifogar bild på gångjärn och video som beskriver bekymret. Tweenien i huset vore ytterst tacksam om dörren skulle gå att stänga, lillebror med kompisar är icke poppis just nu. 😅 Att byta dörr eller karm eller båda är inte ett alternativ just nu pga omständigheter.
 
  • Vit dörrkarm med en silverfärgad gångjärnsdel, skador på kanten, slitna målade ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går fallregeln ut ordentligt och i höjd med hålet i låsblecket i karmen? Dörren ser inte särskilt skev ut, så det kan ju möjligen lösas genom att flytta låsblecket lite uppåt/neråt inåt/utåt. Det i sin tur kräver att man skruvar loss det, pluggar och tar upp nya skruvhål och kanske hugger ut ett större hål i karmen.
 
B b8q skrev:
Går fallregeln ut ordentligt och i höjd med hålet i låsblecket i karmen? Dörren ser inte särskilt skev ut, så det kan ju möjligen lösas genom att flytta låsblecket lite uppåt/neråt inåt/utåt. Det i sin tur kräver att man skruvar loss det, pluggar och tar upp nya skruvhål och kanske hugger ut ett större hål i karmen.
Tack för svar! Den går ut ordentligt, det jag klurar på nu är ifall det är fel höjd. Det jag har gjort nu ikväll efter att jag postade videon (innan han kastade ut farsgubben från rummet) - Jag täljde av en liten bit från dörren längst ned där det skulle ha kunnat kärva. Jag har även skrapat bort gammal färg från låsblecket samt tagit isär handtag + låskista (heter det så?). Fjäder och allt ser friskt ut!

Finns det ngt bra tips för att göra ett avtryck på låsblecket för att bestämma vilket håll allt ska flyttas? Och de gamla hålen borde väl gå att fylla igen medelst tändsticka, spån, trälim och annat smått och gott..?
 
Det finns säkert en massa bra knep för att märka ut var fallregeln hamnar - kanske har barnfamiljen lite modellera eller liknande man kan kavla ut och trycka fast mot blecket för att få ett märke?

Limma fast tändstickor går utmärkt för att plugga skruvhål där man vill borra nya hål strax intill.
 
Redigerat:
Stängs dörren ordentligt om du lyfter lite i handtaget när du stänger?
Inte helt ovanligt att den hänger lite och inte går in ordentligt.
Isåfall är det lättaste att bara fila ner blecket lite grand där det tar i så är det löst.
 
B b8q skrev:
Det finns säkert en massa bra knep för att märka ut var fallregeln hamnar - kanske har barnfamiljen lite modellera eller liknande man kan kavla ut och trycka fast mot blecket för att få ett märke?

Limma fast tändstickor går utmärkt för att plugga skruvhål där man vill borra nya hål strax intill.
Bra tänkt - modellera it is! Återkoppling (med bilder såklart) kommer imorgon.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Stängs dörren ordentligt om du lyfter lite i handtaget när du stänger?
Inte helt ovanligt att den hänger lite och inte går in ordentligt.
Isåfall är det lättaste att bara fila ner blecket lite grand där det tar i så är det löst.
Nej, den stängs inte alls om jag försöker göra så. Det blir faktiskt ingen skillnad konstigt nog. Har även provat att dra ur skruvarna till gångjärnen några mm för att se om jag så att säga kunde vicka dörren till ”låst” läge - icke. Den vill inte alls.
 
T tbjorn skrev:
Nej, den stängs inte alls om jag försöker göra så. Det blir faktiskt ingen skillnad konstigt nog. Har även provat att dra ur skruvarna till gångjärnen några mm för att se om jag så att säga kunde vicka dörren till ”låst” läge - icke. Den vill inte alls.
Om du stänger till dörren och ritar av med en blyertspenna på karmen uppe och nere på fallregeln och sen öppnar dörren och jämför med hålet, hur ser det ut att passa, för högt, lågt eller i mitten?
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Om du stänger till dörren och ritar av med en blyertspenna på karmen uppe och nere på fallregeln och sen öppnar dörren och jämför med hålet, hur ser det ut att passa, för högt, lågt eller i mitten?
Sånt här kan ju inte vänta när man väl är igång! Det är en rejäl skillnad, se bild.

Och jag slapp sno barnens modellera, bara en sån sak!
 
  • Ett silverfärgat låshus i en vit dörrkarm, synligt slitage, målarfärg, två skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
T tbjorn skrev:
Sånt här kan ju inte vänta när man väl är igång! Det är en rejäl skillnad, se bild.

Och jag slapp sno barnens modellera, bara en sån sak!
Lossa bägge skruvarna och spänn fast den så är det lättare att fila till hålet, gärna någon mm extra nu när du har exakt mått:)
 
Det ser ut att vara fel i höjd så att slipa ur slutblecket i ovankant av hålet lär lösa problemet, frågan är varför det blivit så eller om någon bytt plats på olika dörrblad.
Förutom att märka ut så som du gjort kan man tejpa lite papperstejp och rita på.

Man kan även tejpa för hålet med papperstejp och sedan lägga lite fett längst ut på fallkolven hålla handtaget nere och dra igen dörrbladet helt sedan släppa lite på trycket för att sedan trycka ner trycket igen och öppna dörrbladet på vid gavel, då blir det ett fettavtryck där kolven är när dörrbladet är stängt på tejpen.
Rita runt fettavtrycket om det syns dåligt så ser du både höjd och plömått och kan lätt finna vad som felar.
 
1 123abc skrev:
Det ser ut att vara fel i höjd så att slipa ur slutblecket i ovankant av hålet lär lösa problemet, frågan är varför det blivit så eller om någon bytt plats på olika dörrblad.
Förutom att märka ut så som du gjort kan man tejpa lite papperstejp och rita på.

Man kan även tejpa för hålet med papperstejp och sedan lägga lite fett längst ut på fallkolven hålla handtaget nere och dra igen dörrbladet helt sedan släppa lite på trycket för att sedan trycka ner trycket igen och öppna dörrbladet på vid gavel, då blir det ett fettavtryck där kolven är när dörrbladet är stängt på tejpen.
Rita runt fettavtrycket om det syns dåligt så ser du både höjd och plömått och kan lätt finna vad som felar.
Så kan mycket väl vara fallet, samtliga innerdörrar i huset är av samma modell och dimension - original från när det byggdes i början av 70-talet. Skulle tro att någon har flyttat runt dem och placerat de fräschaste i sovrummen och inte haft behov av att stänga till. Vi har dessutom trästomme på övervåningen (souterränghus) så det är möjligt att det rört på sig lite också.

Tack för många bra tips, vad enkelt det är bara någon pekar en i rätt riktning! Har lite annat att greja med idag så filen åker fram i eftermiddag/kväll, återkommer.
 
T tbjorn skrev:
Så kan mycket väl vara fallet, samtliga innerdörrar i huset är av samma modell och dimension - original från när det byggdes i början av 70-talet. Skulle tro att någon har flyttat runt dem och placerat de fräschaste i sovrummen och inte haft behov av att stänga till. Vi har dessutom trästomme på övervåningen (souterränghus) så det är möjligt att det rört på sig lite också.

Tack för många bra tips, vad enkelt det är bara någon pekar en i rätt riktning! Har lite annat att greja med idag så filen åker fram i eftermiddag/kväll, återkommer.
Nu har filen fått jobba och problemet är löst. Tack för hjälpen!
 
  • Dörrkarm med metalliskt låsstolpe, borttaget lås, skruvar, trä synligt, vit målarfärg, skugga, inomhusscen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dheri och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.