Düsseldorff
Hej,

Reklamerade idag en vinkelslip som brunnit hos Bauhaus. Det första snubben i kassan sa var intressant: "Vänta, ska bara kolla att DeWalt accepterar reklamationer..."

Blev så förvånad att jag inte kom mig för att säga nåt innan han kom tillbaka och sa "Japp, DeWalt kör enligt konsumentköplagen. Tur att det inte va en Makita."

Wtf?

Denna tråden behöver inte handla om själva juridiken för jag är mer än väl bekant med den. Jag vill snarare veta hur ni andra blivit bemötta vid reklamation.
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Rickard.
Dewalt är grymt bra för vad det är på detta, inte riktigt i nivå med "fleet" modellerna men riktigt jäkla bra medans Makita är notoriskt besvärliga men det ska/bör/borde egentligen bara drabba återförsäljaren vilket dom gärna pratar om :D

Personligen så lagade Dewalt en skruvdragare gratis som tog en resa ner från ett industritak som chucken inte överlevde. Makita har jag inga egna erfarenheter men man hör ju en del, hur mycket sanning det är I det man hör är omöjligt att svara på.

Även min Dewalt vinkelslip brann under reklamstionstiden och det var inga problem att få en ny.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
SarB
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Hej,

Reklamerade idag en vinkelslip som brunnit hos Bauhaus. Det första snubben i kassan sa var intressant: "Vänta, ska bara kolla att DeWalt accepterar reklamationer..."

Blev så förvånad att jag inte kom mig för att säga nåt innan han kom tillbaka och sa "Japp, DeWalt kör enligt konsumentköplagen. Tur att det inte va en Makita."

Wtf?

Denna tråden behöver inte handla om själva juridiken för jag är mer än väl bekant med den. Jag vill snarare veta hur ni andra blivit bemötta vid reklamation.
Vill du uppdatera en annan i hur juridiken fungerar så att konsumentköplagen är frivillig?
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
SarB SarB skrev:
Vill du uppdatera en annan i hur juridiken fungerar så att konsumentköplagen är frivillig?
Konsumentköplagen är verkligen inte frivillig. Det var bland annat därför jag blev så förvånad av Bauhaus bemötande.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno och 9 till
  • Laddar…
Bytte en Ryobi slip strax efter 2 år efter att jag köpt den, gjorde det på vinst och förlust men Bauhaus bråkade inte alls.
Även bytt en vinkelslip som brann efter 1 dygn, inga problem då heller men det var väl mer väntat 😂
 
Davidbagare
Jag tror kanske att det han i butiken menade var ”dewalt godkänner att vi i butiken tar eget ansvar för vad som godkänns som reklamation och inte” medans andra tillverkare vill säga sitt först. ?
 
  • Gilla
Borgir och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Davidbagare Davidbagare skrev:
Jag tror kanske att det han i butiken menade var ”dewalt godkänner att vi i butiken tar eget ansvar för vad som godkänns som reklamation och inte” medans andra tillverkare vill säga sitt först. ?
Det tror jag inte eftersom slipen nu ska skickas till DeWalt så att de får utreda om det går på garantin eller om det är mitt fel. Jag är inte i behov av slipen just nu så jag är mest intresserad av själva processen. Fixar de det inte åt mig så stämmer jag Bauhaus.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
SarB
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Konsumentköplagen är verkligen inte frivillig. Det var bland annat därför jag blev så förvånad av Bauhaus bemötande.
Dåså, jag uppfattade ditt inlägf på ett annat sätt :)
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
SarB SarB skrev:
Dåså, jag uppfattade ditt inlägf på ett annat sätt :)
Fattar. Nej, jag blev bara så paff av Bauhaus okunskap om hur konsumentskyddslagstiftningen i Sverige ser ut. Jag har ändå jobbat som först advokat och sedan domare i en herrans massa år.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno och 2 till
  • Laddar…
Vi hade nyligen en liknande tråd om K-Rauta. Där kändes det som att näringsidkaren i bästa fall kunde tänka sig att tillämpa gamla KKöpL.

Så jag är inte förvånad, uppenbarligen spelar de på att kunderna inte känner till sina rättigheter och hade det varit en Makita i ditt exempel kan jag svära på att det hade slutat med att de ”gjort ett undantag den här gången då”.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Det som är viktigt är väl kvittot där det står vem man gjort affär med, sen om det är dewalt eller makita. Det är bauhaus problem.
 
  • Gilla
Daniel_N och 4 till
  • Laddar…
Jag har vid ett tillfälle (3-5 år sedan) reklamerat en Makita skruvdragare hos Bauhaus. Växeln för rotationsrikting hade gått sönder. Jag demonstrerade felet för killen i kundservice och så provade han själv och konstaterade att den inte fungerade. Sedan fyllde vi i alla papper och de skickade tillbaks den. Det var aldrig något tal om att inte acceptera en reklamation.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
jlind74 jlind74 skrev:
Jag har vid ett tillfälle (3-5 år sedan) reklamerat en Makita skruvdragare hos Bauhaus. Växeln för rotationsrikting hade gått sönder. Jag demonstrerade felet för killen i kundservice och så provade han själv och konstaterade att den inte fungerade. Sedan fyllde vi i alla papper och de skickade tillbaks den. Det var aldrig något tal om att inte acceptera en reklamation.
Det kan såklart ha varit butikens största stolpskott till anställd jag stötte på. Hela idén att olika tillverkare själva skulle kunna bestämma vilka regler som ska gälla för deras grejer är såklart absurd (såvida de inte erbjuder bättre villkor än gällande lagstiftning förstås).
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det tror jag inte eftersom slipen nu ska skickas till DeWalt så att de får utreda om det går på garantin eller om det är mitt fel. Jag är inte i behov av slipen just nu så jag är mest intresserad av själva processen. Fixar de det inte åt mig så stämmer jag Bauhaus.
Nyfiken på vad du ska kunna stämma Bauhaus för om DeWalt kommer fram till att det är handhavandefel? Är det produktfel så ska det ju gå på garanti/reklamation.
Men orsakade du haveriet är det ju inte varken tillverkaren eller butikens ansvar.
 
perra i skogen perra i skogen skrev:
Nyfiken på vad du ska kunna stämma Bauhaus för om DeWalt kommer fram till att det är handhavandefel? Är det produktfel så ska det ju gå på garanti/reklamation.
Men orsakade du haveriet är det ju inte varken tillverkaren eller butikens ansvar.
Vad dewalt (eller annan tillverkare) tycker är väl irrelevant? @Düsseldorff har ju köpt vinkelslipen av Bauhaus.

Om Bauhaus (ev med hjälp av dewalt, det kvittar) kommit fram till att det är handhavandefel så är det ju deras åsikt. De är dessutom part i målet. Anser köparen att de har fel så är de ju absolut läge att stämma dem, med tanke att få en ny eller lagad vinkelslip?
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.