Tonåringar umgås helst med vänner i:

  • I ett allrum

    28 Röster 23,7%
  • I ett stort eget rum

    81 Röster 68,6%
  • I ett eget rum med anslutande separat sovalkov

    12 Röster 10,2%
  • Antal röster
    118
BirgitS BirgitS skrev:
Vad har det med saken att göra? Men jag har ingen portkod och det skulle inte falla mig in att ha en till ytterdörren.
halva vägen in till lägeheten din ju
 
M maria01 skrev:
jag hade egen nyckel vid 7 års ålder var inte ensam med det i min klass dom enda som inte hade var dom med hemmafru
Precis! Var nog runt i den åldern jag fick lära mig också, mitt exempel på 13 var just för tonåring som frågeställning handlar om.
Då bör man klara av en nyckel iaf! Eller så får man ha en hemmafru om inte nyckelhanteringen fungerar 🙈
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
MrJay
Både.
 
Efter åldern där man har leksaker på golvet så är väl allrum att föredra för vänner? Som tonåring hänger man väl inte på kompisarnas rum.
 
J Jaggatagga skrev:
Efter åldern där man har leksaker på golvet så är väl allrum att föredra för vänner? Som tonåring hänger man väl inte på kompisarnas rum.
det gör man om man har något irriterande syskon som kommer och ska störa
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Antingen så hade jag byggt flexibelt så det går att ändra eller så hade jag byggt en "minilägenhet" med möjlighet att hyra ut som läget ser ut nu så tänker jag att lagom stort boende är bäst.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
R
Hittade en bild i telefonen på våran planlösning (fick rita dit garaget i telefonen)
Planritning av ett hus med sovrum, badrum, vardagsrum, kök, garage, altan och pool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Familj:
4 barn i åldrarna: 15, 14, 5 och 2

De 3 sovrummen uppe till vänster, där har 15, 14 och 5 åringen sina sovrum.
Deras sovrum är tillräckligt stora för 120cm sängar, garderober, sminkbord etc. och de äldsta har tv på rummet.

Vardagsrummet utanför har en soffa, tv och tv-spel.
Detta rummet har mest använts för tv-spel, men de 2 äldsta hänger inte där med kompisar

Sovrummen längst ner till vänster är till oss vuxna och 2 åringen.
Vardagsrummet utanför vårat sovrum används mest som lounge/läsrum.

Vardagsrummet vid entrén är det vi främst använder när vi kollar tv allihopa och vid besök.
Det finns även en dold skjutdörr mellan vardagsrummet och den delen av huset med sovrummen.
Skönt att kunna stänga till när det är full fart på de mindre barnen och deras kompisar eller när vi har besök och vi vuxna vill slippa allt tjo och stim från barnen🤪

Det bästa enligt oss vuxna och de äldsta är dock den lilla ”lägenheten” som är avdelad från garaget.

Där har vi en liten toalett, litet kök, 120cm säng, bäddsoffa, kyl/frys, micro, projektorn+högtalare och förstärkare.

Där hänger de äldsta med sina kompisar och de får vara helt själva.

Win-win då vi har koll på var de är samt med vilka och de slipper hänga inne med oss.

+ att det är perfekt när man får besök att kunna erbjuda en övernattningslägenhet.

Ja, vi kommer ha massor av extra yta den dagen barnen börjar flytta ut.

Men då kan vi isåfall hyra ut den lilla lägenheten till studenter eller något.

Och nått av rummen kan bli kontor etc. (Klädkammaren fungerar idag som kontor/klädkammare)

För våran familj så hade vi inte kunnat haft en bättre planlösning/ytor än vi har idag.
Men allas behov ser olika ut :)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Det beror ju på hurudana tonåringar man har och litet också i vad riktning man knuffar dem.

Då jag var tonåring behövdes rummet i stort sett bara för sömn och läxläsning. All annan tid gick åt till att renovera huset med pappa och hålla på med olika projekt i garaget och på vedbacken och att bygga ett eget uthus beller segla omkring i skärgården i en 14 fots båt med sprisegel.

Jag blev inte uppfostrad till att hänga och spela TV-spel och eftersom jag inte hade det i mig naturligt blev det inget sådant.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
R
Gissar att du inte hade många jämnåriga vänner som barn/tonåring?

Och man uppfostrar inte någon att spela tv-spel.
Uppfostran handlar om värderingar och att utveckla barnen.

Det ena utesluter inte det andra… man kan spela tv-spel och lära sig andra saker med.

Återkom när du har egna barn, det är en ny tidsålder nu.
Barn behöver lära sig hantera och förstå den digitala världen med, annars lär de inte ha en chans i framtiden på jobbmarknaden etc.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Gissar att du inte hade många jämnåriga vänner som barn/tonåring?

Och man uppfostrar inte någon att spela tv-spel.
Uppfostran handlar om värderingar och att utveckla barnen.

Det ena utesluter inte det andra… man kan spela tv-spel och lära sig andra saker med.

Återkom när du har egna barn, det är en ny tidsålder nu.
Barn behöver lära sig hantera och förstå den digitala världen med, annars lär de inte ha en chans i framtiden på jobbmarknaden etc.
Jag känner tonåringar i nutid som håller på ungefär som jag gjorde på 90-talet.

Det ena utesluter inte det andra. Absolut inte. Jag bara tänkte att det kan vara värt att fundera om ens tonåringar behöver TVspelsutrymme eller garage eller någonting helt annat innan man slänger ut pengar på utrymmen för deras skull.

En viss person i min omgivning uppfostrades systematiskt till att spela datorspel och se på film och pyssla med datorer i allmänhet. Alla andra varksamheter fanns det föräldramotstånd emot. Det fanns väl någon tanke bakom att datorerna var framtiden och allt det andra bara till besvär men resultatet blev att personen ifråga inte skaffade något arbete eller utbildning utan låg hemma i sängen och spelade och tröståt och blev allt mer förtvinad i kroppen. När hon tog tag sitt liv som 36-åring blev vägen lång och svår.
 
  • Ledsen
Dortmunder DAB
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag känner tonåringar i nutid som håller på ungefär som jag gjorde på 90-talet.

Det ena utesluter inte det andra. Absolut inte. Jag bara tänkte att det kan vara värt att fundera om ens tonåringar behöver TVspelsutrymme eller garage eller någonting helt annat innan man slänger ut pengar på utrymmen för deras skull.

En viss person i min omgivning uppfostrades systematiskt till att spela datorspel och se på film och pyssla med datorer i allmänhet. Alla andra varksamheter fanns det föräldramotstånd emot. Det fanns väl någon tanke bakom att datorerna var framtiden och allt det andra bara till besvär men resultatet blev att personen ifråga inte skaffade något arbete eller utbildning utan låg hemma i sängen och spelade och tröståt och blev allt mer förtvinad i kroppen. När hon tog tag sitt liv som 36-åring blev vägen lång och svår.
Tufft att göra något alls med sitt liv om man i stort sett bara får tomma dopaminkickar och låg känsla av bedrift. Allt annat blir understimulerande och det man gör saknar substans.

Privata rum för det viktigaste och någon sorts avskilt utrymme för häng och pill eller vad man nu gör tyckte jag var perfekt i tonåren. Ibland var det ett extra "filmrum" i någons garage, eller om man bara hade yta för att bygga ihop något.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Antingen så hade jag byggt flexibelt så det går att ändra eller så hade jag byggt en "minilägenhet" med möjlighet att hyra ut som läget ser ut nu så tänker jag att lagom stort boende är bäst.
Det tänkte jag med på, att bygga som en uthyrningsdel. Jag fastnade på hur jag gör med barn nummer två, klart det går att lösa men ändå.
 
R RalleB skrev:
Hittade en bild i telefonen på våran planlösning (fick rita dit garaget i telefonen)
[bild]

Familj:
4 barn i åldrarna: 15, 14, 5 och 2

De 3 sovrummen uppe till vänster, där har 15, 14 och 5 åringen sina sovrum.
Deras sovrum är tillräckligt stora för 120cm sängar, garderober, sminkbord etc. och de äldsta har tv på rummet.

Vardagsrummet utanför har en soffa, tv och tv-spel.
Detta rummet har mest använts för tv-spel, men de 2 äldsta hänger inte där med kompisar

Sovrummen längst ner till vänster är till oss vuxna och 2 åringen.
Vardagsrummet utanför vårat sovrum används mest som lounge/läsrum.

Vardagsrummet vid entrén är det vi främst använder när vi kollar tv allihopa och vid besök.
Det finns även en dold skjutdörr mellan vardagsrummet och den delen av huset med sovrummen.
Skönt att kunna stänga till när det är full fart på de mindre barnen och deras kompisar eller när vi har besök och vi vuxna vill slippa allt tjo och stim från barnen🤪

Det bästa enligt oss vuxna och de äldsta är dock den lilla ”lägenheten” som är avdelad från garaget.

Där har vi en liten toalett, litet kök, 120cm säng, bäddsoffa, kyl/frys, micro, projektorn+högtalare och förstärkare.

Där hänger de äldsta med sina kompisar och de får vara helt själva.

Win-win då vi har koll på var de är samt med vilka och de slipper hänga inne med oss.

+ att det är perfekt när man får besök att kunna erbjuda en övernattningslägenhet.

Ja, vi kommer ha massor av extra yta den dagen barnen börjar flytta ut.

Men då kan vi isåfall hyra ut den lilla lägenheten till studenter eller något.

Och nått av rummen kan bli kontor etc. (Klädkammaren fungerar idag som kontor/klädkammare)

För våran familj så hade vi inte kunnat haft en bättre planlösning/ytor än vi har idag.
Men allas behov ser olika ut :)
Perfekt, tack för delningen av erfarenheterna, tar med mig detta i planeringen. Det rimmar väl med de mönster jag ser i beteendet i våra barn som nu är 11 och 13. Ska verkligen klura om uthyrningsdel om det går att få in beroende på vilket hus det blir.
 
  • Gilla
RalleB och 1 till
  • Laddar…
Nu när vi byggde nytt så byggde vi en egen del till barnen så dom har varsitt rum, toalett och ett gemensamt tv/allrum. Nu så här i efterhand så skulle vi byggt in en skjutdörr men det får bli ett senare projekt.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.