D Danne_83 skrev:
Så då borde det inte vara något problem att gräva fram en schakt till mitt befintliga hål och sedan kapa foderröret ca. 2m lägre? Tänker att man kan kapa röret några decimeter för högt för att sedan kapa det i rätt nivå för att kunna hålla koll så att man inte sågar i slangarna, känns det som en rimlig väg att gå?
*
Om du gör som jag uppfattar dig, avslutar borrhålet i mark, måste du täta borrhålet så att jordmassor inte rinner ner och lämpligen bygga på skyddsröret upp till blivande markyta. Så har jag det. Du och framtida ägare behöver veta var hålet är genom att det avslutats med en brunnsbetäckning. Det är viktigt att kollektorrörens T-rör utförs täta, helst med elektriskt värmda smältdelar. Min entreprenör hade bilbatteri och enhet i vilken man ställde in smälttid för aktuell rörskarv. Kollektorslangarna dras upp i skyddsrör (avloppsrör) till markbrunn med ventiler eller skruvbara lock för luftning. Rören över T-rören kommer fungera som långa luftklockor så luftning kommer i praktiken inte behöva ske mer än vid uppstart om du inte tappar av för annan åtgärd.
*
 
J jonaserik skrev:
OBS inga automatluftare, det är sprit och det klarar inte dom i längden, ett måste med avluftare där vid hålet, men ska då vara med ventil under. Någon kommer säkert att säga , det fungerar hos mig, OK med det, men säkrats är med ventil
J jonaserik skrev:
OBS inga automatluftare, det är sprit och det klarar inte dom i längden, ett måste med avluftare där vid hålet, men ska då vara med ventil under. Någon kommer säkert att säga , det fungerar hos mig, OK med det, men säkrats är med ventil.
Automatluftare brukar ju inte vara så populära i kollektorsammanhang.
J Jochi skrev:
*
Om du gör som jag uppfattar dig, avslutar borrhålet i mark, måste du täta borrhålet så att jordmassor inte rinner ner och lämpligen bygga på skyddsröret upp till blivande markyta. Så har jag det. Du och framtida ägare behöver veta var hålet är genom att det avslutats med en brunnsbetäckning. Det är viktigt att kollektorrörens T-rör utförs täta, helst med elektriskt värmda smältdelar. Min entreprenör hade bilbatteri och enhet i vilken man ställde in smälttid för aktuell rörskarv. Kollektorslangarna dras upp i skyddsrör (avloppsrör) till markbrunn med ventiler eller skruvbara lock för luftning. Rören över T-rören kommer fungera som långa luftklockor så luftning kommer i praktiken inte behöva ske mer än vid uppstart om du inte tappar av för annan åtgärd.
*
Helst vill jag ju bara sänka överkant bergvärmehål och svetsa på nya kopplingar till nya slangar som leds oskarvat under min utbyggnad in till bergvärmepumpen, då slipper jag ha en markbrunn. Inga problem med luft i högpunkt heller. Funkar inte det?
 
J Jochi skrev:
*
Om du gör som jag uppfattar dig, avslutar borrhålet i mark, måste du täta borrhålet så att jordmassor inte rinner ner och lämpligen bygga på skyddsröret upp till blivande markyta. Så har jag det. Du och framtida ägare behöver veta var hålet är genom att det avslutats med en brunnsbetäckning. Det är viktigt att kollektorrörens T-rör utförs täta, helst med elektriskt värmda smältdelar. Min entreprenör hade bilbatteri och enhet i vilken man ställde in smälttid för aktuell rörskarv. Kollektorslangarna dras upp i skyddsrör (avloppsrör) till markbrunn med ventiler eller skruvbara lock för luftning. Rören över T-rören kommer fungera som långa luftklockor så luftning kommer i praktiken inte behöva ske mer än vid uppstart om du inte tappar av för annan åtgärd.
*
D Danne_83 skrev:
Helst vill jag ju bara sänka överkant bergvärmehål och svetsa på nya kopplingar till nya slangar som leds oskarvat under min utbyggnad in till bergvärmepumpen, då slipper jag ha en markbrunn. Inga problem med luft i högpunkt heller. FunkarDet bör fungera. Täta foderföretag och markera på marken bar borrhålet ä
D Danne_83 skrev:
Helst vill jag ju bara sänka överkant bergvärmehål och svetsa på nya kopplingar till nya slangar som leds oskarvat under min utbyggnad in till bergvärmepumpen, då slipper jag ha en markbrunn. Inga problem med luft i högpunkt heller. Funkar inte det?
Det bör fungera. Isolera rören och mellan dem och bottenplattan på huset. Markera gärna för eftervärlden på karta och mark var borrhålet är.
 
  • Gilla
Danne_83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.