hej på er,

Byggt nytt garage hemma under en tid & gjorde bort mig när jag köpte portmotorerna... Beställde 3st Liftmaster LJ8900W och tänkte att det är väl bara byta kontakten till EU standard & köra men dom har ju lägre spänning än vad vi har vilket jag inte tänkte på...

vill inte ha fula skenor i taket då det dels är fullt av ledspottar & inte går

Har sett att det finns omvandlare från US till EU standard stora som skokartonger & kostar nån tusenlapp men dom är inte ett alternativ. Även varit i kontakt med liftmaster men utan framgång.

är det någon som vet om det går att bygga /modda om dessa till vår standard eller har nått tips på vart man ska vända sig / göra?

Mycket tacksam för alla idéer & förslag.

// Fredrik
 
  • Garageportöppnare med etiketter som visar modellnummer, batterikompartiment och läroknapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern garagebyggnad i skymning med flera portar och en parkerad bil under belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Eftersom själva motorn går på 12V (den kan ju köras på batteri) så borde det gå att modda nätdelen och byta till en likvärdig som är 220V.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
tack för svar, är helt med på resonemanget men efter det stannar min kunskap kring detta.... :)
 
Eller att ersätta batteriet med ett 12 volt "power supply" och köra dem konstant på "backup-batteriet"?

Hur mycket ström drar de förresten? Det går inte att få plats med en transformator i batterifacket?

Edit: vet inte hur känsliga de är för frekvensskillnaden också?
 
Märkskylten indikerar 120V 1,5A. Vilket skulle kräva en transformator på 180VA. Eller 15A om man matar på 12V sidan.

Jag tror att en 230-120V transformator i ”skokartongstorlek” blir ungefär samma kostnad som att bygga om den. Och avsevärt enklare.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Det finns flera angreppspunkter. Det enklaste är att montera en transformator utanför så att styrningen får sina 120 V. Den är utvändigt märkt med 1,5 A. 120 * 1,5 = 180. Så en transformator med 200 VA borde räcka. Den kan absolut vara mindre än en skokartong. Men järnkärnetransformatorer börjar bli så pass omodernt för dessa små effekter att den nog kommer att kosta en del.

Nästa angreppspunkt är att skruva upp den och se om det går enkelt att ersätta befintlig spänningsomvandlare med en som kan matas med 230V. Eftersom det är ett batteri i lådan är det inte säkert att det blir bra med ett rent 12V-aggregat eftersom det kanske behövs en batteriladdare också. Hur enkelt eller besvärligt denna operation är är omöjligt att säga utan att titta in i lådan.

En tredje angreppspunkt är att modifiera befintlig spänningsomvandlare till att klara 230V. Jag har sett att somliga gör detta med laddare till batteridrivna verktyg köpta från USA. Med lite tur är detta en billig lösning. Men den kräver en viss kunskap om hur switchande spänningsomvandlare fungerar. Även här gäller givetvis att det behövs bilder inifrån lådan innan det går att säga något mer.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Elektronisk komponent, transformator, ledningar, skruv, bricka, märkningsetikett, tillverkad i Kina, reservdel, Chamberlain delnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det verkar sitta en ringkärnetrafo i den.
Jag tror inte den tycker om att gå ner från 60 till 50 hertz. Det kan bli framgång.
Om inget annat behöver 120V så kanske man kan byta trafon. Frågan är om fler komponenter behöver uppdateras för att tåla 230V.
 
Jag skall börja med en brasklapp om att följande innehåller ganska stora osäkerheter. Kretskortet som @Dilato visar bild på innehåller en switchande spänningsomvandlare. Den sitter längst till höger på kortet. Där finns varistorer, likriktare, elektrolytkondensatorer och en switchkrets som måste kontrolleras så att de tål den högre spänningen. Troligen behöver som minst varistorerna och elektrolytkondensatorerna bytas. Den här spänningsomvandlaren ser för liten ut för att ha något med motordriften att göra. Den är sannolikt bara för batteriladdaren och elektroniken.

Transformatorn som @Bjober visar ser ut att ha dubbla primärlindningar. Har man riktig tur så ligger dessa parallellkopplade och kan seriekopplas i stället. I så fall kan man kanske använda den transformatorn. I annat fall behöver den bytas.

Givetvis måste man sedan se efter om det är något mer som är specifikt för spänningen. Jag tror att detta med att modifiera styrningen till att drivas med 230V är mer av ett kul projekt för den intresserade än ett praktiskt sätt att få portstyrningen att fungera. I synnerhet med tanke på var transformatorn från Kjell som Dilato länkar till kostar.
 
Den innhåller ingen ringkärnetrafo (jag har i vart fall inte sett någon).

J1 är inkommande 110/120V.

Kretskort med elektroniska komponenter som kondensatorer, motstånd, spolar och anslutningar. Inramat i mjuk, blå ton.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Interiör av elektrisk apparat med märkta ledningar och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Gilla
HerrPalmqvist
  • Laddar…
tackar för alla tips & svar!

Ska dock medge att jag inte riktigt är med på vad exakt som behöver göras. Har byggt garaget själv & dragit elen till allt men inga inkopplingar & kontrollerat av elektriker före installation så där sluta min kunskap.

Ska också nämna att jag inte har något backup-batteri i den. går att köpa till men ingick inte när jag köpte dom & hade inte tänkt köpa det men är det något som måste köpas så är det inga problem.

tan öppna upp kretskortet imorgon & ta någon bild. Skulle det vara någon som vill testa & bygga om de så kan jag absolut tänka mig att skicka & självklart betala för besväret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.