Hej! Jag behöver såga ett hål i ett skåp som endast är 29 cm brett. Hålet ska vara för att sätta in ett ventilationsdon. Så behöver såga ett hål på ca 15x15 cm på högra sidan av skåpet. Men skåpet är endast 29 cm brett och hålet behöver vara i mitten på den högra sidan. Bifogar bild på skåpet.

Vilket verktyg behöver jag? Är det möjligt att vrida bladet med ett multiverktyg eller finns det någon handsåg som går att använda för det syftet?

Tacksam för alla slags tips.
 
  • Ett skåp med högar av papper och böcker samt en rostfri brödrost på en hylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Multiverktyg med sågbladet åt sidan bör funka.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Multiverktyg med sågbladet åt sidan bör funka.
För de horisontella snitten ja. Men för de vertikala blir det svårare.
Hand håller en orange multiverktyg som sågar i material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
prunila
  • Laddar…
För de vertikala snitten borde en sågklinga på en Dremel funka.

/Höghus
 
  • Gilla
prunila
  • Laddar…
K Kane skrev:
För de horisontella snitten ja. Men för de vertikala blir det svårare.
Det blir ju gott om plats att göra även de vertikala snitten om man lyfter ur hyllplanen först
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Tack för er hjälp! Ville bara säkerställa att det mest troligt går med multiverktyg innan jag införskaffar en sån. Så jag provar med ett sånt. Tack 🙏
 
Om det inte funkar så finns det blad till multimaskiner som är vinklade i 90 grader.
Fast innan dess så kan du borra i vinkel längs med linjen, börja med tunn borr ich sen förbinder du hålen med en grövre.så får du ett hål med lite ojämn kant. Vill du ha det jämnt så spar lite mer material och rasoa/slipa jämnt. Fast jag gissar att det viktiga är att hålet inte är för stort och inte hur det ser ut.
Att köpa en multimaskin kommer du inte ångra oavsett
 
  • Gilla
prunila
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Om det inte funkar så finns det blad till multimaskiner som är vinklade i 90 grader.
Fast innan dess så kan du borra i vinkel längs med linjen, börja med tunn borr ich sen förbinder du hålen med en grövre.så får du ett hål med lite ojämn kant. Vill du ha det jämnt så spar lite mer material och rasoa/slipa jämnt. Fast jag gissar att det viktiga är att hålet inte är för stort och inte hur det ser ut.
Att köpa en multimaskin kommer du inte ångra oavsett
Grym info! Tack så mycket :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.