Bakgrund
Bastun kommer bli i en friggebod.
Friggeboden är isolerad o kommer hållas varm året runt.
Den är uppdelad i ett förrum o en bastudel.
Budget bygge

De kommer bli en elbastu och jag har ett användt Harvia bastuaggret jag återanvänder.

Nu till elen. Jag hade tänkt göra synlig utanpåliggande eldragning till både aggregatet o belysningen under laven.
Men får man de?

De bästa hade väl vart att dra tomrör i väggen fram till aggregatet o belysningen. Men finns de några krav vart tomrör isåfall kommer ut från väggen? Alltså hur nära aggregatet o vilken höjd?

Eller skall man ba dra kabeln rakt ut på utsidan o göra en liten central där? (Ytterpanel är redan spikad)
 
P pros skrev:
Bakgrund
Bastun kommer bli i en friggebod.
Friggeboden är isolerad o kommer hållas varm året runt.
Den är uppdelad i ett förrum o en bastudel.
Budget bygge

De kommer bli en elbastu och jag har ett användt Harvia bastuaggret jag återanvänder.

Nu till elen. Jag hade tänkt göra synlig utanpåliggande eldragning till både aggregatet o belysningen under laven.
Men får man de?

De bästa hade väl vart att dra tomrör i väggen fram till aggregatet o belysningen. Men finns de några krav vart tomrör isåfall kommer ut från väggen? Alltså hur nära aggregatet o vilken höjd?

Eller skall man ba dra kabeln rakt ut på utsidan o göra en liten central där? (Ytterpanel är redan spikad)
Du kan iopfs fråga din elektriker, men det skall vara helt ok med synlig kabel i bastu så länge den uppfyller kraven på temperatur (110C har jag för mig)
Så med rätt kabel skall det inte vara några problem.
 
  • Gilla
pros
  • Laddar…
Så här ser områdesindelningen ut i en bastu. Du bör alltså hålla alla utanpåliggande ledningar i område 2 och helt undvika område 3. I område 1 får du försöka hålla dem så att de inte passerar bakom aggregatet för att anslutas på andra sidan eller dylikt. Detsamma gäller ett tomrör, att det mynnar ut nära där de ansluts. Du måste annars kontrollera hur varmt det faktiskt blir.

För belysning i område 3 bör du gå med rör genom väggen direkt in i armaturen, som givetvis måste vara klassad för bastu.

Diagram visar installationszoner, värmeisolering och IP-klassificeringar för bastuutrustning med säkerhetsavstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pros
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så här ser områdesindelningen ut i en bastu. Du bör alltså hålla alla utanpåliggande ledningar i område 2 och helt undvika område 3. I område 1 får du försöka hålla dem så att de inte passerar bakom aggregatet för att anslutas på andra sidan eller dylikt. Detsamma gäller ett tomrör, att det mynnar ut nära där de ansluts. Du måste annars kontrollera hur varmt det faktiskt blir.

För belysning i område 3 bör du gå med rör genom väggen direkt in i armaturen, som givetvis måste vara klassad för bastu.

[bild]
Uppfattar jag bilden vid aggregatet rätt.

De är ok om tomröret kommer ut i zonen "Område 1" som är närmare än 500mm till aggregatet?

Om jag gör tomrör så blir de på höjden ca 300mm från golv.
Är de nåt speciella krav på tomröret eller kan man ha "vanlig" tomrör
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Du kan iopfs fråga din elektriker, men det skall vara helt ok med synlig kabel i bastu så länge den uppfyller kraven på temperatur (110C har jag för mig)
Så med rätt kabel skall det inte vara några problem.
Plan A, har alltid vart att ha utanpåliggande men vill inte slänga upp bastu panelen för att sen höra att man gjort fel. De är därför jag tänker att de kanske bra att dra tomrör i väggen... bara för att.
Ingen större kostnad ish
 
Ja, röret får komma ut i område 1.

Reglerna säger att samma krav gäller för ledningar och annan elmateriel i både område 1 och 3, dvs det krävs att elmaterielen klarar 125 grader. Det klarar inte "vanliga" installationsrör och flexslang, utan man får leta bland skyddsslangsystem. Det är därför du borde försöka ta reda på hur varmt det faktiskt blir. Det är dock svårt att prova, men kanske har Harvia lite data. 30 cm från golv är dessutom ganska högt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Ja, men då blir de enkelt beslut. Jag har "bara" vanliga tomrör på sommarstugan o "för långt" för att åka in o köpa.
Jag hoppar över tomrören o dra kablaget i väggen. Jag kan forts bygga vidare o panela klart.
Så när de är dags får elkillen komma o dra allt ovanpåliggande.
Tack för hjälpen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.