Hejsan....

Vi ska göra om i vår tvättstuga litegrann och undrar vad det är som gäller med fuktspärrar och dylikt egentligen ?? Måste det finnas fuktspärr överallt eller nånstans... eller kanke ingenstans ??? Tvättstugan består av 2 tvättmaskiner, 1 diskbänk med vattenutkastare... Under diskbänken finns en golvbrunn och i hela rummet ligger för närvarande en plastmatta....

Ska man ha nå form av fuktspärr bakom diskbänken och kan jag bara lägga klinkers rakt på plastmattan ?? Är rädd för att man "förstör" fuktspärren runt golvbrunnen om man river bort plastmattan...

mvh :)
 
Plastmattan är fuktspärr idag, så ja, du förstör den garanterat om du river bort den.. Du kan med största sannolikhet inte lägga klinkers på plastmattan.

Och ja, du behöver fuktspärr i golv, med uppvik på vägg.
 
utdrag ur Boverkets byggregler avseende våtrum
"6:5 Fukt
6:511 Skadlig fukt
Byggnader skall utformas så att skador, mikrobiell tillväxt, elak lukt eller andra hygieniska olägenheter till följd av byggfukt eller inträngande fukt inte uppkommer. I våtutrymmen skall ytskikt samt fogar, anslutningar och genomföringar i dessa utformas sa att de lätt kan hållas rena och så att de inte medverkar till att mögel uppstår.

6:534 Våtutrymme
Golv, väggar och tak som kan utsättas för vattenstänk, våtrengöring, kondensvatten eller hög luftfuktighet, skall ha ett vattenavvisande ytskikt.
Golv och väggar som kommer att utsättas för vattenspolning, vattenspill eller utläckande vatten skall ha ett vattentätt ytskikt, om angränsande byggnadsdelar och utrymmen inte tål sådan fuktpåverkan.
I utrymmen med golvavlopp skall golvet ha fall mot avlopp i sådana delar av utrymmet som regelmässigt blir utsatta för vattenbegjutning eller vattenspill. Bakfall får inte förekomma i någon del av utrymmet.
Fogar, anslutningar, infästningar och genomföringar i vattentäta skikt skall också vara vattentäta."


Ur detta kan man tolka vilka delar som behöver tätskikt
 
Det beror väl litegrann på var tvättstugan ligger. Antar att den ligger i "bodelen" av huset om det idag ligger en plastmatta på golvet. Om tvättstugan ligger direkt på en gjuten bottenplatta (tex i källaren) så bör dock situationen vara en annan. Då vill man ju inte täta golvet med en plastmatta utan lägga klinker så att golvet kan "andas". Eller har någon en annan åsikt?

-h
 
I källare eller på betongplatta med tillskjutande markfukt, alldeles riktigt. På vanlig isolerad betongplatta ska man fortfarande ha tätskikt.
 
hmmm.... fan ;)

Då lutar det mot att riva bort mattjäveln då och lägga ny fuktspärr.... Mer jobb med andra ord =) aja bara det blir bra i slutet... det är huvudsaken...

En fråga till.... Kan man t ex riva bort halva mattan... och gumma över skarven... tänkte att det är onödigt att lägga klinkers i hela delen så tvättmaskinerna kommer att vara bakom skjutdörrar...

mvh och tackar för svaren...
 
Hm, jag har aldrig stött på problematiken att skarva matta mot vanligt tätskikt på golv, normalt görs ju detta en bit upp på väggen. Men visst, det borde vara okej, även om jag inte skulle rekommendera det om det vore ett badrum. Fast det känns lite som en snållösning, det blir ju inte så mycket mer jobb och pengar att fixa keramik även där.
 
Det blir ca 4m2 mer klinker, fuktspärr, fix, fog, primer.... Så det blir en resa på över 2000:- mer ändå... har jag räknat ut iaf... + en massa mer jobb :), och att i den delen ligger ju golvbrunnen... så river jag bort plastmattan runt den, som verkar "gå ner" i brunnen en bit. är jag osäker på hur jag ska "fuktspärra" brunnen igen så det blir korrekt... Eftersom det är stället där fuktspärren är viktigast...

Tanken var att slippa problemet med brunnen om jag låter plastmattan ligga kvar + att kostnaden blir mindre...
 
Man ansluter tätskiktet med en manschett och brunnens klämring, inte svårt. Fast du kanske har en gammal brunn? I så fall kan det faktiskt vara befogat, för man kan inte ansluta keramiktätskikt till en gammal brunn. Däremot går matta bra.
 
ok... det här med manschett verkar ju vara bra och enkelt... får nog kosta på att lägga klinker i hela rummet...

nå tips på ett bra o billigt ställe att handla tätskikt och dylikt på ? :)
 
Har du en tillräckligt ny brunn då?
 
det är en klämring där iaf... såg en produktlista från nåt företag och jag har en av dom modellerna iaf... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.