Hej!

Vi har precis flyttat in i vårt första hus, det finns en nedgrävd pool och när vi skrev papper så sade säljaren att han inte haft igång poolen detta år men att han tidigare kört poolen på cirkulationsläge.

Vi startade igång poolen och upptäckte direkt att cirkulationspumpen läcker, där är sprickor i chassit så med största sannolikhet är det frysskador från vintern, antagligen har säljaren inte stängt poolen korrekt och inte tömt pumpen/filter på vatten.

Jag får en känsla av att han garanterat vetat om detta, en ny pump går på runt 10 000.

Hur hade ni gått vidare med detta? Är det något som ens kan gå på dolda fel eftersom det inte rör huset? Vi har kontaktat mäklaren och väntar svar men vill gärna höra vad ni säger om detta!

//Oscar
 
Vart har du hittat en ny pump för 10000? Låter extremt dyrt och det finns garanterat betydligt billigare alternativ.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Inte ett dolt fel eftersom ni hade kunnat testa pumpen vid besiktningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
en beg pump kostar Max 2000kr. Eftersom den inte var ny vid köpet ska den ersättas med en beg
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Dolt är det inte eftersom det var enkelt att se, bara att starta pumpen.
Sen är värdet så lågt att det inte påverkar priset på huset nämnvärt.

Dessutom är väl pumpen inte ny, så med åldersavdrag är värdet kanske till och med noll.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vad är det med folk som tror att man kan reklamera allt efter man köpt ett hus med ett fel 🤣 skulle aldrig våga sälja mitt idag som alla verkar vara.
 
  • Gilla
Björkdahl och 8 till
  • Laddar…
M marka skrev:
Vart har du hittat en ny pump för 10000? Låter extremt dyrt och det finns garanterat betydligt billigare alternativ.
Har bara kollat på folkpool och där kosta liknande pump 8990kr. Var går det annars att köpa pump? Antar att en billig pump man annars enkelt hittar i butiker till mindre ovanpå mark pooler inte räcker till denna pool?
 
  • Gilla
Sommarstugedröm
  • Laddar…
Du har en ovanmarkspool, den råkar bara vara nedsänkt och inbyggd.
Det är nog en god idé att kolla vad det är för pump som sitter där nu och sedan leta efter en likvärdig.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
En pump som ta har kostar inte mer än 2-3000 ny. Sen finns det dyrare och billigare pumpar. Bara att byta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Välkommen till livet med hus, de kan vara som en jobbig brorsa ibland, men oftast alldeles underbart. Byt pumpen på eget bevåg, det kommer fler saker som kommer kännas betydligt allvarligare, vissa kanske värda att strida för, men inte det här.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Tack för svar allihopa! Då känns det inte längre värt att lägga nån energi på det utan jag kommer byta pumpen på eget bevåg!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 16 till
  • Laddar…
O oscar.jonsson skrev:
Tack för svar allihopa! Då känns det inte längre värt att lägga nån energi på det utan jag kommer byta pumpen på eget bevåg!
finns du i VG regionen har jag en pump liggandes till bra pris..(avhämtning)
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
R
Passa på att göra om samtidigt och byt ut det där skitslangarna mot bättre slangar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Herre Gud det är normalt underhåll på en pump med kanske 5 års mellanrum, byta lager och axialtätning !!!
Verktyg, pumpdelar på trädäck. Text "Byta kullager i poolkumpen". Reparation eller underhåll av poolutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har jag efter 7 år behövt byta kullager < än 200kr o pumpen är som ny.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.