Håller på att rita på en liten stuga som skall bli pumprum och gäststuga. Gäststugan skall ha ett litet badrum med toalett och dush.

Vad gäller yttervägg så är planen (inifrån och ut);
Gips -> OSB -> isolering(45mm) -> plast - >Reglar/stomme (145mm med dito isolering) -> vindpapp -> spikläkt -> fasad.

Med andra ord skall här vara ett installationsskikt i väggen.

Vad gäller taket så tänker jag att jag kör samma 45x45-reglar för gipset, och om jag ändå har denna 45-spalt mellan takgips och isolering så tänker jag "installationsskikt" med extra isolering i taket med.

Hur skall jag då tänka vad gäller plast?

Gips -> plast -> 45mm regel med isolering -> takstol (med isolering)
eller
Gips -> 45mm regel med isolering -> plast -> takstol (med isolering).

Fråga två på samma tema:
När jag sätter plasten i taket, vill jag att detta helst viks ner i samma plast som i väggen då?

(och ja, vad gäller våtrummet sen så kommer naturligtvis ytterligare fuktspärr innan kakel/annat våtrumsskikt).
 
  • 3D-CAD-modell av en byggnad med synlig stomme, genomskinligt tak och många fönster, uppvisad i ett grafiskt program.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L LimpTheGimp skrev:
Håller på att rita på en liten stuga som skall bli pumprum och gäststuga. Gäststugan skall ha ett litet badrum med toalett och dush.

Vad gäller yttervägg så är planen (inifrån och ut);
Gips -> OSB -> isolering(45mm) -> plast - >Reglar/stomme (145mm med dito isolering) -> vindpapp -> spikläkt -> fasad.

Med andra ord skall här vara ett installationsskikt i väggen.

Vad gäller taket så tänker jag att jag kör samma 45x45-reglar för gipset, och om jag ändå har denna 45-spalt mellan takgips och isolering så tänker jag "installationsskikt" med extra isolering i taket med.

Hur skall jag då tänka vad gäller plast?

Gips -> plast -> 45mm regel med isolering -> takstol (med isolering)
eller
Gips -> 45mm regel med isolering -> plast -> takstol (med isolering).

Fråga två på samma tema:
När jag sätter plasten i taket, vill jag att detta helst viks ner i samma plast som i väggen då?

(och ja, vad gäller våtrummet sen så kommer naturligtvis ytterligare fuktspärr innan kakel/annat våtrumsskikt).
Du vill ha plasten nervikt och tejpad och för att det ska vara möjligt bör den hamna på samma ställe som plasten i väggen.

Jag hade plastat väggar och tak, kört installationsskikt på väggarna och 28mm gles i taket.
I taket kan du isolera "hur mycket" du vill uppåt utan du bli av boyta/takhöjd. Samt att 28mm gles underlättar elinstallationen då takdosors mått stämmer med detta, du har inte heller problem att dra slang/rör utan att behöva punktera plasten.
 
  • Gilla
LimpTheGimp
  • Laddar…
Ska det vara uppvärmt året runt? Kom ihåg ett du inte bör ha plast i väggar i badrum då det inte rek dubbla tätskikt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ska det vara uppvärmt året runt? Kom ihåg ett du inte bör ha plast i väggar i badrum då det inte rek dubbla tätskikt.
Det blir ett litet utrymme (egen ytterdörr) för tryckkärl/hydrofor, vattenfilter och vvb för gäststugan. Detta utrymme blir någon kvadratmeter, och detta utrymme kommer ha en frostvakt. Övriga stugan kommer troligen ha en luft/luft som står på underhållsvärme såvida ingen bor där.

Tanken med gäststugan är dels för gäster, dels för airbnb eller kanske långtidsuthyrning men inte minst för att ha något fungerande att bo i när jag i framtiden fixar huvudhuset på riktigt.

Ytterväggar skall väl plastas som vanligt även vid våtrum? Dvs fasad, stomme, plast, installationsskikt, osb/gips, våtrumsmatta, ytskikt? Innerväggar kommer jag inte plasta :)
 
L LimpTheGimp skrev:
Det blir ett litet utrymme (egen ytterdörr) för tryckkärl/hydrofor, vattenfilter och vvb för gäststugan. Detta utrymme blir någon kvadratmeter, och detta utrymme kommer ha en frostvakt. Övriga stugan kommer troligen ha en luft/luft som står på underhållsvärme såvida ingen bor där.

Tanken med gäststugan är dels för gäster, dels för airbnb eller kanske långtidsuthyrning men inte minst för att ha något fungerande att bo i när jag i framtiden fixar huvudhuset på riktigt.

Ytterväggar skall väl plastas som vanligt även vid våtrum? Dvs fasad, stomme, plast, installationsskikt, osb/gips, våtrumsmatta, ytskikt? Innerväggar kommer jag inte plasta
L LimpTheGimp skrev:
Det blir ett litet utrymme (egen ytterdörr) för tryckkärl/hydrofor, vattenfilter och vvb för gäststugan. Detta utrymme blir någon kvadratmeter, och detta utrymme kommer ha en frostvakt. Övriga stugan kommer troligen ha en luft/luft som står på underhållsvärme såvida ingen bor där.

Tanken med gäststugan är dels för gäster, dels för airbnb eller kanske långtidsuthyrning men inte minst för att ha något fungerande att bo i när jag i framtiden fixar huvudhuset på riktigt.

Ytterväggar skall väl plastas som vanligt även vid våtrum? Dvs fasad, stomme, plast, installationsskikt, osb/gips, våtrumsmatta, ytskikt? Innerväggar kommer jag inte plasta :)
L LimpTheGimp skrev:
Det blir ett litet utrymme (egen ytterdörr) för tryckkärl/hydrofor, vattenfilter och vvb för gäststugan. Detta utrymme blir någon kvadratmeter, och detta utrymme kommer ha en frostvakt. Övriga stugan kommer troligen ha en luft/luft som står på underhållsvärme såvida ingen bor där.

Tanken med gäststugan är dels för gäster, dels för airbnb eller kanske långtidsuthyrning men inte minst för att ha något fungerande att bo i när jag i framtiden fixar huvudhuset på riktigt.

Ytterväggar skall väl plastas som vanligt även vid våtrum? Dvs fasad, stomme, plast, installationsskikt, osb/gips, våtrumsmatta, ytskikt? Innerväggar kommer jag inte plasta :)
Nej, läs på om BKR-regler för våtrum innan du drar igång. Ej plast i väggar där du har tätskikt hittat du där…
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, läs på om BKR-regler för våtrum innan du drar igång. Ej plast i väggar där du har tätskikt hittat du där…
GVK menar på att plasten skall fungera och kan vara kvar (tar ingen ställning) medans sakervatten.se menar att den skall vara där. Bygg.se menar "bara en ångspärr i innervägg" vilket jag köper.

Har såklart inga problem med att skippa plasten i ytterväggen just här, men det känns lite konstigt...?

Gällande ventilation i detta badrum blir det en pax vid duschen bara.

https://www.google.com/url?sa=t&sou...8QFnoECAwQAQ&usg=AOvVaw1JjxNGZpBJz-RQtehk1RNK
 
Det går säkert bra med dubbla så länge inte fukt stängs in mellan skikten
 
L LimpTheGimp skrev:
Det blir ett litet utrymme (egen ytterdörr) för tryckkärl/hydrofor, vattenfilter och vvb för gäststugan. Detta utrymme blir någon kvadratmeter, och detta utrymme kommer ha en frostvakt. Övriga stugan kommer troligen ha en luft/luft som står på underhållsvärme såvida ingen bor där.

Tanken med gäststugan är dels för gäster, dels för airbnb eller kanske långtidsuthyrning men inte minst för att ha något fungerande att bo i när jag i framtiden fixar huvudhuset på riktigt.

Ytterväggar skall väl plastas som vanligt även vid våtrum? Dvs fasad, stomme, plast, installationsskikt, osb/gips, våtrumsmatta, ytskikt? Innerväggar kommer jag inte plasta :)
Orsaken är ju att om du har två täta skikt så kommer all fukt som kommer in där inte komma ut igen. Minsta lilla fukt kommer över tid ge dig skador alltså.

Man kan ju se till så att plasten ansluter till tätskiktet i badrummet dock så att man inte får en "glipa" där fukt kan smita ut. Exempelvis mellan väggen och taket så har du tätskikt på vägg, sen kan man ju tejpa tätt mot takets plastfilm.
 
L LimpTheGimp skrev:
GVK menar på att plasten skall fungera och kan vara kvar (tar ingen ställning) medans sakervatten.se menar att den skall vara där. Bygg.se menar "bara en ångspärr i innervägg" vilket jag köper.

Har såklart inga problem med att skippa plasten i ytterväggen just här, men det känns lite konstigt...?

Gällande ventilation i detta badrum blir det en pax vid duschen bara.

[länk]
Tänk det som en hink med lock utomhus. Så länge både lock och hink är täta har du inga problem. Får du ett litet hål i locket men hinken är tät så har du snart en full hink. Har du inte tätt nedåt så kommer visserligen vatten in uppe men den blir aldrig full åtminstone.

Förr eller senare blir det läckage, kan ta 10 eller 20 år. Branschen är ju nöjd så länge det inte sker inom garantitiden, sker det efteråt får de ju mer jobb :)
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Tänk det som en hink med lock utomhus. Så länge både lock och hink är täta har du inga problem. Får du ett litet hål i locket men hinken är tät så har du snart en full hink. Har du inte tätt nedåt så kommer visserligen vatten in uppe men den blir aldrig full åtminstone.

Förr eller senare blir det läckage, kan ta 10 eller 20 år. Branschen är ju nöjd så länge det inte sker inom garantitiden, sker det efteråt får de ju mer jobb :)
Ja det är lite så jag tänker. Att den vanliga ångspärren är en hink med lock man bor i. I denna hink sätter man sedan en mindre hink med lock där badrum och vatten kommer vara (samt att det från lilla hinken går ett ventilationsrör ut genom stora hinken).

Naturligtvis är det oönskat att den innersta hinken börjar läcka ut i den större, men det är det ju oavsett badrum eller inte. Ser inte hur det är ett problem att den yttre hinken håller kvar fukt och ånga på den varma sidan, det är väl själva syftet? Såklart att det blir dåligt med mycket vatten snarare än ånga, men det blir det ju hur man än bygger...

Så jäkla många olika bud på sånt här känns det som. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.