För ett år sedan renoverade jag ett förråd i vår källare. Jag skrapade bort all färg och lös puts på väggarna, lade på ny puts och målade. På golvet skrapade jag och målade. På all ren betong förmålade jag med förankringsgrund. Före jobbet på golvet plastade jag in en del för att se om det kom fukt men det gjorde det inte.

Allt enligt instruktioner med Flugger färg-butiken + deras färger.

Jag ser nu att det kommit mögel på en del i rummet. På golvet har färgen släppt och i de luckorna finns vitt mögel. På väggen har det kommit svart fläckigt mögel.

Vad beror detta på och vad ska jag göra?

Det ska nämnas att vi för några månader sedan har installerat FTX, så om det beror på dålig ventilation så ska problemet vara läst nu.
 
  • En vit vägg med sprickor och mögel vid golvet. Behov av renovering synbar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit vägg och golv med fuktskador och avflagad färg. Behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägghörn med skadad, fuktig vitmålning och synlig mögel eller förfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt väggmöte med skadad yta och smuts vid golv, tecken på fukt eller mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Texturerad, ojämn vit yta med svarta fläckar, mögel eller smuts, grov och skadad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med vit färg som flagnar och mögel- eller fuktskador synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur står det till med dräneringen? Du har mest troligt tillskjutande fukt från marken/grunden.
 
I objektsbeskrivninge står det "2005 Ny dränering+ grundisolering". Jag vet att det är använt isodrän.
 
BirgitS
P peter.linkan skrev:
Före jobbet på golvet plastade jag in en del för att se om det kom fukt men det gjorde det inte.
Var det efter en torrperiod eller efter att det hade regnat väldigt mycket under en tid?
P peter.linkan skrev:
Det ska nämnas att vi för några månader sedan har installerat FTX, så om det beror på dålig ventilation så ska problemet vara läst nu.
Det är större risk för mögel i dåligt ventilerade rum. Men man bör inte ställa saker så att det blir tätt mot golv och väggar i källare.
 
Hur rinner dagvatten från taket bort via stuprören?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Var det efter en torrperiod eller efter att det hade regnat väldigt mycket under en tid?
När jag plastade in golvet för att kolla om det kom fukt underifrån så var det förra sommaren. Kan anta att det var ganska torrt i marken då...

BirgitS BirgitS skrev:
Det är större risk för mögel i dåligt ventilerade rum. Men man bör inte ställa saker så att det blir tätt mot golv och väggar i källare.
Tack för tipset, jag har flyttat bort och upp det som stod där.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur rinner dagvatten från taket bort via stuprören?
Här kommer en bild som visar hur vattnet rinner. Det finns tre stuprör. Det verkar väl som att de rinner i ledningar under huset och sen bort?

Arkitektonisk ritning av källarplan, inkluderar förvaringsutrymmen, hobbyrum och tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tegelvägg med järndörr, sopkärl, trädetaljer, avloppsrör, utomhus, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tegelvägg, stenmatta, grön gräsmatta, gammaldags lykta, hängränna, trädgård, takkant, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd tegelbyggnad med blå grund, grön växtlighet och blomma, stenläggning, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen finns det två stuprör till, ett från carport och ett från uterum. De vet jag faktiskt inte var de leder.


Trädgårdshörn, tegelvägg, trästaket, rörledningar, vattenkranar och krukväxter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi fick klart FTX-ventilationen idag och jag frågade installatören om möglet. Han är ju inte expert på området, men ändå kunnig och erfaren.

Han hade två inspel.

1. Kontakta en firma som kan spola igenom dräneringen. Kanske det samlas vatten och löv etc där som behöver spolas bort för att det ska fungera som det ska.

2. Skrapa bort möglet med en stålborste, behandla med Jape för att döda möglet, och måla igen. Om det kommer igen så var ventilationen inte problemet och då är det dränering, men om det inte kommer igen så är det dräneringen.

Vad tycker ni om de två punkterna?
 
Bra, börja med nr 2, låter klokt. I vilket fall är det säkert inte stora mängder fuktinträngning om man får gissa...
Om ni har en högtryckstvätt kan ni testa att spola/rensa ledningarna själva också.
 
Dränerat eller inte. det där lilla får man nog anse vara "normalt" på en fastighet i den där åldern. Tror inte man kan räkna med att slippa sånt där helt och möglet är ju bara pga fukten. Det är ju inget man måste sanera bort för så länge det är fuktigt så kommer det alltid vara lite påväxt där. Borsta bort och städa med jämna mellanrum bara och kleta på lite färg. Finns ingen anledning att göra nå mer än så.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bra, börja med nr 2, låter klokt. I vilket fall är det säkert inte stora mängder fuktinträngning om man får gissa...
Om ni har en högtryckstvätt kan ni testa att spola/rensa ledningarna själva också.
Aha, vad bra. Hur gör man då? Menar du då att vi ska spruta med högtryckstvätten ner i stuprännorna? Eller hur spolar man dränering egentligen?
 
S Stefan1972 skrev:
Dränerat eller inte. det där lilla får man nog anse vara "normalt" på en fastighet i den där åldern. Tror inte man kan räkna med att slippa sånt där helt och möglet är ju bara pga fukten. Det är ju inget man måste sanera bort för så länge det är fuktigt så kommer det alltid vara lite påväxt där. Borsta bort och städa med jämna mellanrum bara och kleta på lite färg. Finns ingen anledning att göra nå mer än så.
Tack för din input!
 
P peter.linkan skrev:
Aha, vad bra. Hur gör man då? Menar du då att vi ska spruta med högtryckstvätten ner i stuprännorna? Eller hur spolar man dränering egentligen?
Jag ser inte hur dräneringen går på din ritning men generellt ska stuprören/dagvatten vara separerat från dräneringen, dvs spola i stuprören rensar inte dräneringen.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Rören under mark tänkte jag på.
[länk]
Det är ju jättebra. Våra rör har nämligen uppnått sin tekniska livslängd, och han som var och spolade dem efter ett stopp sa att de fungerar så länge man håller rent eller spolar när det blir stopp. Så det är jättebra för oss att ha en sån och spola rören då och då.

Men en sak får du gärna förklara för mig. Om jag spolar duschavlopp, köksavlopp, brunnar och stuprännor - hur påverkar det dränering? Har det ens något med dränering att göra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.