Hej!

Vi har ett oanvänt uttag för blandare i tvättstugan, och nu skulle vi vilja flytta tvättmaskinen till detta hörn.

Hur gör vi detta enklast? Blandarfästet ser ut såhär: Säkerhetskedja på dörr, metall, vit vägg, låsmekanism, säkerhetsfunktion, hemskydd, vinklad vy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi behöver enbart kallvattnet, så ett uttag kan vara oanvänt. Kan vi koppla på oss med någon enkel vinkelkoppling eller behöver vi köra med en blandare och koppla vidare därifrån?

Bonusfråga:
Som man ser på bilden är kopparfärgade delen inte centrerad, den pekar uppåt en del. Kommer detta skapa problem eller kan vi låta det vara så?
 
A
LevaLivet LevaLivet skrev:
Hej!

Vi har ett oanvänt uttag för blandare i tvättstugan, och nu skulle vi vilja flytta tvättmaskinen till detta hörn.

Hur gör vi detta enklast? Blandarfästet ser ut såhär: [bild]

Vi behöver enbart kallvattnet, så ett uttag kan vara oanvänt. Kan vi koppla på oss med någon enkel vinkelkoppling eller behöver vi köra med en blandare och koppla vidare därifrån?

Bonusfråga:
Som man ser på bilden är kopparfärgade delen inte centrerad, den pekar uppåt en del. Kommer detta skapa problem eller kan vi låta det vara så?
sätt dit en blandare och strunta i att anslutningen inte är centrerad
 
electroluxaren skrev:
sätt dit en blandare och strunta i att anslutningen inte är centrerad
Det bygger inte så hemskt mycket med en blandare iofs, 11cm med den andra vi har hemma.
Känns bara lite onödigt att ha en blandare för ett uttag för tvättmaskin.
Du tror inte att det är några problem att utkommande koppling inte är centrerad?

Rickard. Rickard. skrev:
[länk]

Denna i blandarfästet och sen en tappkran med utvändig g15 gänga.

Till varmvattnet hade jag köpt en plugg av estetiska skäl.
[länk]
Stort tack för länkar till produkter för att få igång detta :)
Kollade igenom dina tips och kom fram till nedan bild:
Röranslutningar, gängstorlekar, adapterproblem, snabbkoppling, G15, G20, M26, storleksförvirring, instruktioner, kompatibilitetsguide.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Räcker det inte bara med tappkranen då båda verkar ha G20 (om jag inte mätt fel)? Länk: ORAS 105001 Tappkran

Eller är blandarfästen inte vanliga gängmått? Är det M26 på dessa som standard, vilket gör att övergångsnippeln du länkade till behövs?

Edit; mätte om (det är lite otympligt då jag inte kommer in med skjutmått pga utstickande kopplingsdelen), det verkar som att du har bra koll. Det är antagligen M26 :)
 
Redigerat:
Rickard.
Blandarfästet har m26 med en standard kona som tätning, G20 passar inte. Du kan också inte koppla in tappventiler "baklänges" om det var så du tänkte.

En blandare är inte bara onödigt utan ett dåligt val.
 
  • Gilla
LevaLivet
  • Laddar…
Grymt! Då blir det istället enligt nedan:
Teknisk illustration och bilder av adaptrar för tappkran med G15 och M26 gängor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Blandarfästet har m26 med en standard kona som tätning, G20 passar inte. Du kan också inte koppla in tappventiler "baklänges" om det var så du tänkte.

En blandare är inte bara onödigt utan ett dåligt val.
Vart förbi bauhaus och köpte på mig denna;
Övergångsnippel M26 x 1,5 utvändig x G15 invändig

Har denna samma tätning som den du länkade till, det är inte samma EAN kod och har svårt att tyda tätningen mot blandarfästet?

Bauhaus artikeln och vårt blandarfäste, om det inte är någon kläm-tätning som gömmer sig längre in i blandarfästet är jag tveksam till att detta kommer fungera:
Metallisk gängad ring på mörk yta, teknisk komponent, reflekterande yta, industriellt föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av dörrhandtagets låscylinder, skruv synlig, rostfritt stål, säkerhetsdetalj, vit vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommentarer mottages gärna :)
 
Krilleman
LevaLivet LevaLivet skrev:
Vart förbi bauhaus och köpte på mig denna;
Övergångsnippel M26 x 1,5 utvändig x G15 invändig
Den passar perfekt på blandarfästet.

Kör!

Smörj lätt med locherpasta om du har möjlighet.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Den passar perfekt på blandarfästet.

Kör!

Smörj lätt med locherpasta om du har möjlighet.
Då kör jag på det! Locherpasta finns, kletar på 😌
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.