Taket på mitt förråd var ruttet, så har rivit ner taket, satt nya takstolar och lagt på råspontsluckor. Luckorna har inte kapats på marken utan skulle kapas först när de låg på plats, vilket gör att de nu hänger ut en bra bit på.ena gaveln. Och det öppnar upp för en idé att lämna så mycket som möjligt av utsprånget och göra en liten "porch" därunder. Jag vill dock inte göra nån mer takstol och gräva och gjuta, bara såga av så lite som möjligt. Jag undrar rätt och slätt:

Hur långt överhäng kan man ha maximalt belastningsmässigt?

Råspontsluckor 20mm (Byggmax...) och det ska ligga betongtegel på taket
 
  • Ett halvfärdigt trähus under konstruktion med byggmaterial och verktyg utspridda på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Killgissar nu, det rimliga är nog 60cm utanför sista takstolen, och då får du förstärka änden med en 45x45.
Lägger du bärläkt som är 45 tjocka och liggande 45x95 som bärläkt sista metrarna ut till takkant kan du öka på ännu mer.
Lägger du på takplåt istället för tegel kan du nog låta det vara som det är givet tidigare förslag om 45 tjocka bärläkt, då kommer inte taket se så tjockt ut heller.

/W.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Killgissar nu, det rimliga är nog 60cm utanför sista takstolen, och då får du förstärka änden med en 45x45.
Lägger du bärläkt som är 45 tjocka och liggande 45x95 som bärläkt sista metrarna ut till takkant kan du öka på ännu mer.
Lägger du på takplåt istället för tegel kan du nog låta det vara som det är givet tidigare förslag om 45 tjocka bärläkt, då kommer inte taket se så tjockt ut heller.

/W.
Tackar! Planen är redan att lägga en 45*45 plus trekantslist i änden, för vindskivorna. Skulle detta räcka menar du isåfall för 60 cm överhäng? (Bärläkten kommer att vara klenare än så och plåttak är uteslutet)
 
meghin meghin skrev:
Tackar! Planen är redan att lägga en 45*45 plus trekantslist i änden, för vindskivorna. Skulle detta räcka menar du isåfall för 60 cm överhäng? (Bärläkten kommer att vara klenare än så och plåttak är uteslutet)
Ska ut å mäta på mitt hus.
Jag har 60cm på ett hus, inga problem.
80cm på mitt eget hus, där sitter en 45x70 plus rediga vindskivor, stabilt som fan.
Så......... 100cm är nog inte heller några problem.
Stadiga vindskivor OCH takfotsbräda som går ut till vindskivorna hjälper till.
Någon annan som vill killgissa, eller till och med vet?

/W
 
Redigerat:
  • Gilla
meghin
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Ska ut å mäta på mitt hus.
Jag har 60cm på ett hus, inga problem.
80cm på mitt eget hus, där sitter en 45x70 plus rediga vindskivor, stabilt som fan.
Så......... 100cm är nog inte heller några problem.
Stadiga vindskivor OCH takfotsbräda som går ut till vindskivorna hjälper till.
Någon annan som vill killgissa, eller till och med vet?

/W
Hmm ja okej. Låter rimligt ändå, så ser det ut på mitt hus med 😊
 
Jag skulle bara vara orolig för eventuella kommentarer från kommunen (eller klåfingriga grannar). Det brukar vara reglerat på ovanifrån projicerad yta på bygglov etc.
 
  • Gilla
meghin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.