Hej,

Flyttade in i ett nybyggt hus från en stor hustillverkare i början av året. Ganska omgående märkte jag att ett fönster fått sig en smäll i monteringen på ett sätt så att en spricka börjat ta form och den växte sakta (i dag täcker den hela fönstret). Jag felanmälde detta direkt. Fick svar efter en cirka vecka att de skulle kontakta mig för att komma ut och fixa det med fönstertillverkaren Elitfönster.

Efter ett par månader hade jag fortfarande inte blivit kontaktad av något så jag kontakta dem via mail och bad om en uppdatering, men fick aldrig svar. Jag har ringt kundtjänst kanske 5 gånger och frågat men de kan inte svara på någonting utan säger bara att "någon från bla-bla-avdelningen kommer svara på ditt mail inom 48 timmar". Men jag har ALDRIG fått ett svar. Det har nu gått 7 månader sedan jag anmälde felet.

Kan jag själv byta fönstret och sedan låta hustillverkaren få stå för kostnaden på något vis? Jag tycker att jag vid detta laget låtit dom få möjligheten att åtgärda felet, men de verkar inte villiga?

Sprickan gör att jag inte kan montera solskydd på fönstret, vilket har varit extremt irriterande. Har fått tejpa upp en filt över fönstret för att kunna sova i det rummet.

Tacksam för era råd
 
  • Gilla
Sommarstugedröm
  • Laddar…
Hustillverkaren brukar ha en mail man anmäler in till, då brukar man automatisk få ett svar att dom fått in anmälan. Hoppas du har ett sånt gammalt mail. Tror om man anmäler in första två månaderna så ska dom fixa allt direkt. Efter dom första månaderna har gått så brukar vissa hustillverkaren köra att dom fixar alla fel som uppkommit när huset är runt 2 år. Man brukar göra en ny besiktning då när huset har satt sig osv. ( som man får bekosta själv)

Vill man ligga på lite så letar man upp mailen på deras hemsida och drar några mail till olika personen man hittar, även till vd om dom tycker det passar för få igång det.

Skriv till dom på Facebook på deras sida så alla ser , brukar oxå få saker att hoppa igång.

Är dom fortfarande tysta finns Arn , gratis att anmäla in dit, men tror hustillverkaren slutar svara med dig under tiden som det ligger ett ärende hos Arn ifrån dig mot dom.

Köp nån gardin på Ikea för få bort solljus så länge :)

Lycka till
 
  • Gilla
Johan Ljug
  • Laddar…
Hittade vilken hustillverkaren du har, jag har samma. Vi byggde 2018. Dom är sjukt sega på att svara och ta ansvar. Men hoppas du hittade vad jag menade med hur man felanmäler i sitt hus på deras hemsida.

Finns en bra Facebook grupp:
Vi som byggt hus med ( här skriver du sen hustillverkarens namn ) så ser du gruppen. Där finns de många tips och råd och bilder 🙂

Stort lycka till
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
N Nyblivenhusägare123 skrev:
Hittade vilken hustillverkaren du har, jag har samma. Vi byggde 2018. Dom är sjukt sega på att svara och ta ansvar. Men hoppas du hittade vad jag menade med hur man felanmäler i sitt hus på deras hemsida.

Finns en bra Facebook grupp:
Vi som byggt hus med ( här skriver du sen hustillverkarens namn ) så ser du gruppen. Där finns de många tips och råd och bilder 🙂

Stort lycka till
Hej,

Tack för tipset. Jag har gjort en felanmälan på hemsidan, precis som man ska göra. Kort efter felanmälan blev jag kontaktad för att komplettera med ytterligare information, vilket jag gjorde. Efter det är det bara tyst :)
 
Om du anmäler igen på samma sak och frågar hur det går så kanske du får mer info.

Kan säga att vi hade en altandörr som var svårstängd och blåste in lite . Vi sa till vid första besiktningen så det blev en anmärkning i besiktningen och dom försökte justera den. Vi var inte nöjda , den va bättre men fortfarande så blåste/drag i dörren. Vi tog ett tvåmeters vattenpass och såg att dörren var skev, men inte karmen. Vi skickade in bilder , huset va väl 3 månader gammalt, det tog över 2 & halvt år innan dom bytte… vi betalade för en två års besiktningen och visade för hustillverkaren när deras snickare var på plats och dom kunde inte längre slingra sig ur det då vi hade en anmälan på det ifrån 3 månader. Dom fick byta dörr och karm. Nu är de okej.

Dom har för övrigt bytt ett fönster, massa tegelpannor , en liten vattenläcka och några lister inne, en fläkt. Och fick tjata på provtrycktning på huset i över 2 år som stod med i avtalet att den skulle göras inom 2 månader efter huset byggts. För justera in luften / värmen i huset.

Hoppas de går snabbare för er att dom löser delen…
 
Byggde 2018-2019 med stor hustillverkare och Elitfönster som leverantör av fönster.

Fick skada på ett glas och ett par aluminiumlister.

Tog det med reklamation hos hustillverkare och det blev ärende direkt. Tror jag hade svar samma dag att det skulle monteras som vanligt och sen kommer de byta glas och lister.

Bytet var ju inte brådskande så det tog nån vecka vilket vi visste om. Sen ringde en mycket trevlig och kunnig montör som åkte 15 mil enkel resa och fixade det.

Jag hade råkat stuka ett clips till spröjsarna varpå jag kontaktade Elitfönster om man kunde beställa båda delarna av clipsen ifall man råkar ha sönder flera. Detta var ju helt mitt fel.

2 dagar senare hade jag en påse i brevlådan och en hel näve clips utan kostnad.

Kanonservice av Elitfönster och utan att nämna Fiskarhedenvillan vid namn så är jag väldigt nöjd med hur de hanterat och supportat alla frågor.
De sa även att Elitfönster är mycket bra vad gäller reklamationer och service och att det aldrig är några bekymmer med dem
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
N Nyblivenhusägare123 skrev:
Hittade vilken hustillverkaren du har, jag har samma. Vi byggde 2018. Dom är sjukt sega på att svara och ta ansvar. Men hoppas du hittade vad jag menade med hur man felanmäler i sitt hus på deras hemsida.

Finns en bra Facebook grupp:
Vi som byggt hus med ( här skriver du sen hustillverkarens namn ) så ser du gruppen. Där finns de många tips och råd och bilder 🙂

Stort lycka till
De är ganska snabba på enklare fel som inte kräver speciellt mycket för att åtgärda. Men så fort det blir större får man ligga på för att ens få ett svar från dem. Rådet om att kontakta så många som möjligt på företaget och även skriva till dem på offentliga forum är bra tips.
 
Hos oss har dom bytt 4 fönster tror jag. Elitfönster måste haft otur 2019 och missat i tillverkningen av fönstret. Märlan ska vara vertikalt och inte horisontellt. Jag ringde min byggledare på Trivselhus och angav det extremt långa numret i fönsterkassetten. Det gick relativt snabbt att få ett nytt fönster. Måste vara dom dyraste märlorna jag hört talas om, inte billiga glas det där!

Alla fönster hade sprickan på samma ställe, och alla hade felaktigt monterade märlor.
Närbild, fönsterkarm och -tätning, fokus på metallspår och skruvhål, dagsljus, inomhus, konstruktion, minimalistisk, abstrakt vinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här tar den i glaset. Jag antar att den stött i när den sitter monterad i väggsektionen under transporten från husleverantören.
Vit vägg med kabelförvaring, kabeln går längs en vit list, nära en dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så ska den sitta
Vit dörrstängare monterad på en vägg vid en dörrkarm, med viss användningsslitage och genomskinlig klibbig substans vid basen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
Tack för era delade erfarenheter. Men frågan kvarstår ändå lite...

Kan man byta fönstret i egen regi och sedan skicka inkasso till hustillverkaren?
 
  • Haha
leifberggren
  • Laddar…
Tror inte du kan göra det. Du bör nog minst ha meddelat hustillverkaren att du tänker göra det och vad det kommer att kosta innan. Därtill måste du ha gett dem rimlig tid från detta meddelandet att genomföra det. Tiden bör du också ange i samma meddelande.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
O oddan skrev:
Kan man byta fönstret i egen regi och sedan skicka inkasso till hustillverkaren?
Det beror lite på hur du köpte. Har köpt ett nybyggt färdigt hus. Så gäller i princip samma regler som om du köper ett 200 år gammalt rivningsobjekt.

Men om du har köpt en tomt och låtit bygga ett hus på tomten så är du byggherre.

I det första fallet har du köpt ett hus med bef brister. Du kan kräva säljaren på ersättning enligt reglerna för dolda fel. Det kan finnas garantier från byggaren.

Är du byggherre så har du rätt att reklamera fel.
 
  • Haha
leifberggren
  • Laddar…
coconut
Vi hade en del fel som hustillverkaren inte var särskilt snabb på att åtgärda. Det som fick dem att få lite fart var att vi meddelade att vi tänkte anlita annan entreprenör att åtgärda felen. Sen kräva dem på betalningsansvar via kronofogden.

Vi skickade ett mail med offert från entreprenör B och bad dem återkoppla inom en vecka annars skulle vi gå vidare. Tog ca 2 veckor innan felen var åtgärdade. Det hade säkert gått utan en offert från entreprenör B också, så det kan vara en väg framåt att prova.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hustillverkaren föreslår nu att vi kan kontakta vårt försäkringsbolag och att de ska stå för självrisken. Känns som att de bara försöker komma undan billigare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.