Brukar lägga sly vid fritidshuset så det får torka sedan får kvarnen följa med ut. Mindre än 40 mm mals till marktäckning och grövre kapas till vedpinnar. Brukar få några hundra liter till marktäckning.
Hemma tar det tre år innan komposten, tre fack, blir utkörd som jord.
Dagens trend är allt ska gå så fort, istället för att ta det lugnt och låta det ta sin tid och bli bra. 😉
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Inväntar om ngn provat kvarn med kniv. Vore kul med jämförelse:)
 
Vi kör sedan i våras en Al-Ko MH2810 d.v.s kniv. Det som gjorde att vi valde kniv över vals var tidigare erfarenheter och dimensionen på materialet vi matar den med.

Här är en jämförelse, visserligen på ryska, där de jämför Al-Ko's variant med kniv mot den med vals:

Här är en annan snubbe som gör en sjukt ingående recension av de båda varianterna, något sånt här tycker man borde finnas på engelska...

Jag kan återkomma med en liten recension i morgon, men efter kanske 15-20h drift är jag nöjd, allt åker direkt ner i odlingarna.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vill bara varna för biltemakvarnen. Den funkade bra för lättare arbete i två-tre år för mig sen skar lagerna.
 
Går de att byta?
 
B Bombus pratorum skrev:
Vill bara varna för biltemakvarnen. Den funkade bra för lättare arbete i två-tre år för mig sen skar lagerna.
Den med kvarn och inte knivar?
 
M
Jag har Bosch AXT 25 D inköpt 2016 och används mycket. Fungerar utmärkt. Resultatet blir som på Unikt Namn:s bilder och det komposteras bort på ca 2 år. Kvarnen har sparat in många resor till tippen och vi har även tagit bort tunnan för trädgårdsavfall.

Kostar 4600:- idag https://www.bauhaus.se/kompostkvarn-bosch-axt-25-d-2500w jag betalade 985:- på REA. Finns en bättre TC modell med annan vals som är lite dyrare.

Tar ett tag att lära sig vad som funkar i den, trycker man ner för mycket sätter den igen och även om grenarna är blöta eller om man kör ner rötter med jord på så blir det stopp.

Tänk på att varva komposten, lägg inte tjocka lager med bara flis, då händer det inte något och ett sådant lager stoppar dessutom maskarna från att ta sig längre upp. Blanda gärna i lite av förra årets kompost ibland så att de nödvändiga mikroorganismerna flyttar in snabbare. Lite kaninpruttar sätter riktigt bra fart så har man tillgång till sådana är det bara att blanda i.
 
  • Gilla
m@nge och 1 till
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Så ni rekommenderar kvarn? Hade gärna fått ”sågspån”. Vill ju att det ska förmultna snabbt.
Kvistar är viktiga i komposten, inte enbart för att de tillför kol utan minst lika viktigt är att de håller komposten luftig och syresatt. Om du skulle tillföra en kärra sågspån till komposten så blir materialet för kompakt och syrefattigt och processen stannar av. Utan syre sker ingen nedbrytning materialet ruttnar.
 
  • Gilla
m@nge och 2 till
  • Laddar…
Jag matar min varmkompost med fliset. Täcker matrester med fliset. Det blir ganska snabbt jord av detta :)
 
Kör en Bosch med turbine cut, resultatet ser väl ungefär likadant ut som bilderna på biltemakvarnen, kanske lite mer krossat även vid färska grenar. Kladdar också igen när det är mycket bladmassa, om man får varva med tjockare grenar för att "dra ner" lövverket i kvarnen.

Komposterar fliset tillsammans med köksavfall i två varmkomposter. Bladmassa från beskärningar på sommaren bidrar även med kväve. Tömmer en av dem varje vår och alternerar vilken som fylls, så det avfall som ligger kortast i ligger 12 månader. Kan vara lite spår av flis i kompostmassan men det känns helt och att lägga på rabatterna, kvävegödslar ju även ordentligt på våren.

Har även två "trädgårdskomposter" i form av pallkragar men de händer knappt något med. Jag tror man antingen behöver varmkomposter eller mycket större volym (mer än en kubik) och fylla på dagligen för att få fart.
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
M
S Staffan-N skrev:
Har även två "trädgårdskomposter" i form av pallkragar men de händer knappt något med. Jag tror man antingen behöver varmkomposter eller mycket större volym (mer än en kubik) och fylla på dagligen för att få fart.
De är nog lite för täta och som du är inne på för små, det behövs luft så ha springor mellan bräderna och vattna om det är torrt länge. Springor gör också att det inte blir för blött om det regnar mycket.

Jag har flera avdelningar en man kastar i, en med förra årets vända kompost och en som är färdig att använda. Står de bredvid varandra och man har lite springor mellan avdelningarna så flyttar maskarna från den gamla till den nya när det inte finns mer kvar att äta i den. Och naturligtvis så har man ingen botten i bingarna så att de kan flytta in från början.
 
  • Gilla
Staffan-N
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Den med kvarn och inte knivar?
Yep, kvarnen.
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
Jag lånade först en maskin med knivar av en bekant. Den förde mycket oväsen så det blev köp av en kvarn från Stiga som fungerar likadant som de som beskrivs ovan. Den har hängt med länge nu, ca 15 år gammal och fungerar fortfarande. Trycker man i för tjocka, blöta kvistar så stannar den och man får backa. Ofta hjälper det att köra om och om igen när den fastnar om kvisten inte är mycket för grov. Det går inte fort men jag tycker att det ganska avkopplande och har aldrig bråttom med trädgårdsjobb.
 
  • Gilla
m@nge och 1 till
  • Laddar…
B
Ni som komposterar kross/flis av grenar, hur lång tid tar det innan det verkligen är jord av dessa? (om man med jord menar att det är mindre bitar än kanske 5mm, där man inte tydligt kan se att det är en hård trädbit längre). I princip som färdigjord man köper.

Jag komposterar relativt stora mängder (7-10 ton/år) material varje år, och där åker det emellanåt in lite smågrenar (där största diametern kanske är 1cm) in tillsammans med löven på hösten utan att flisa. Inga stora mängder grenar i förhållande till allt annat. Jag säkerställer syre i hela högen, blandar materialen när man tillför dem och håller fukthalten ganska rätt. Det blir rejält varmt i processen. Efter ett år så vänder jag på högen. Ett år senare så vänder jag på den igen, och flyttar den till i eftermognadsfacket. Där får man sikta ut en hel del grenar. Allt annat är alltid färdigkomposterat, av det som siktas ut är det nästan bara trädelar och lite småstenar.

Jag vet inte hur lång tid det egentligen tar för min process att bli av med träddelarna, efter 2-3 år så siktar jag ju bort bitar som är större än ca 1cm och återför de till första steget i processen igen, så de kan ju ligga i många år i komposten innan de faktiskt passerar siktningssteget.

Jag vet inte vad som är mest arbetssamt, att sikta ut träddelarna efteråt som jag gör, eller krossa dem från början? Ibland brukar jag skippa siktningen, för att bli av med dessa trädelar. Jag har varit lite rädd för att kolet i de kvarvarande delarna skulle stjäla kväve från jorden, så därför håller jag på med omaket att sikta bort kvarvarande trädelarna, innan komposten går ut i trädgården. Färsk flis inblandad i planteringsjord är ju inte att rekommendera.

Sorry för halv-OT, funderar lite på om kompostkvarn är något för mig också, menade inte att kapa tråden.
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Ni som komposterar kross/flis av grenar, hur lång tid tar det innan det verkligen är jord av dessa? (om man med jord menar att det är mindre bitar än kanske 5mm, där man inte tydligt kan se att det är en hård trädbit längre). I princip som färdigjord man köper.

Jag komposterar relativt stora mängder (7-10 ton/år) material varje år, och där åker det emellanåt in lite smågrenar (där största diametern kanske är 1cm) in tillsammans med löven på hösten utan att flisa. Inga stora mängder grenar i förhållande till allt annat. Jag säkerställer syre i hela högen, blandar materialen när man tillför dem och håller fukthalten ganska rätt. Det blir rejält varmt i processen. Efter ett år så vänder jag på högen. Ett år senare så vänder jag på den igen, och flyttar den till i eftermognadsfacket. Där får man sikta ut en hel del grenar. Allt annat är alltid färdigkomposterat, av det som siktas ut är det nästan bara trädelar och lite småstenar.

Jag vet inte hur lång tid det egentligen tar för min process att bli av med träddelarna, efter 2-3 år så siktar jag ju bort bitar som är större än ca 1cm och återför de till första steget i processen igen, så de kan ju ligga i många år i komposten innan de faktiskt passerar siktningssteget.

Jag vet inte vad som är mest arbetssamt, att sikta ut träddelarna efteråt som jag gör, eller krossa dem från början? Ibland brukar jag skippa siktningen, för att bli av med dessa trädelar. Jag har varit lite rädd för att kolet i de kvarvarande delarna skulle stjäla kväve från jorden, så därför håller jag på med omaket att sikta bort kvarvarande trädelarna, innan komposten går ut i trädgården. Färsk flis inblandad i planteringsjord är ju inte att rekommendera.

Sorry för halv-OT, funderar lite på om kompostkvarn är något för mig också, menade inte att kapa tråden.
Ser inget större problem med lite flis kvar i komposten när den ska ut, om man även kvävegöddslar med något som värnar om mikroorganismerna som står för nedbrytningen (typ hönsgödsel, ej konstgödsel). Det är väl mest att det är otympligt med längre grenar när man ska hantera komposten.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.