hus med torpargrund (1890-95)som det inte går att komma in i.Badrummet i ena änden av huset gjort för c.a två år sedan-där finns en värmekabel ,som vi nu har knäppt på. Men i köket som ligger i andra änden av huset frös vattnet vid två tillfällen i vintras. Vet nu att det finns vvärmekabel som man kan lägga ned i rören - men hur GÖR man ? Vi vet heller inte om vattnet är draget vidare från ingången i badrummet under huset eller om delningen från den gamla grävda brunnen ligger utanför huset och det fryser där "köksledningen" går in i huset. Hur kan man ta reda på utan att bryta upp golven.....??
 
Det finns utrustning för att söka kablar, som t ex Vattenfall använder när de gör kabelutsättningar...Jag tror att man kan hitta vattenrör med sådana, men hur man får tag i en som privatperson vet jag tyvärr inte.
 
Tror du verkligen att delningen ligger utanför huset, låter märkligt. Så har inte vi i något av våra två hus i alla fall. Om nu rören fryser vid köket, varför inte utgå därifrån och mata in en värmekabel baklänges? Sedan en liten strömbrytare placerad lättillgängligt, så tänkte vi göra i alla fall. Men är det inte lite tidigt, eller du kanske bor i nordligaste norrland förstås... Hos oss är det ffa när vinden ligger på som det fryser, så åtgärd ett blir att täta grunden lite inför vintern.

Som tillfällig lösning kan du låta vattnet stå och droppa ur den kran där det brukar frysa.
 
Normalt brukar det finnas avstängnings- och tappkranar om det inte är ett hus avsett för året-runtboende. Ska man åka från huset och inte ha värmen på bör vattensystemet vara tömt tycker jag. Hade värmekabel förut och så gick säkringen när det var minus 29... Vattenmätare, rörkopplingar och rör sprängdes.

Tror inte att rören delar sig utomhus, men det borde finnas kranar nere i marken med stänger på att vrida på med skiftnyckel utanför huset någonstans. Det vore det allra smidigaste förstås.
 
Om det finns matkällare i huset så kan det hända att det är där kallvattnet kommer in, så var det hos mig i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.