Jag ska bygga en mellanvägg för att dela av ett rum i två mindre sovrum och vill ha en konstruktion som ger så bra ljudisolering som möjligt. Av utrymmesskäl bör väggen inte blir bredare än 100 mm.
Vad blir bäst
13gips + 12 OSB + 45 regel med mineralull + 12 OSB + 13 gips
eller
samma som ovan men med dubbelgips istället för OSB
eller
13 gips + 70 regel med mineralull + 13 gips?

Vinner man något på att sätta gips/OSB med en spalt på några mm och sedan täta med t.ex. akrylfogmassa?
 
Förskjutna smala reglar så att varannan regel endast vilar mot den ena respektive den andra väggsidan som ett slags zig-zak mönster. Då bromsas stomljud bättre. Sen dämpar olika materal olika frekvenser olika bra. Jag skulle satsa på OSB + gips.
 
  • Gilla
Emrolla
  • Laddar…
Utöver skogstomtens förslag så säger jag "lufttätt" som viktigaste del i isoleringen. Limma helst skivorna istället för att skruva och så täta *alla* skarvar med någon latexfog eller så och inga generalfskarvar (två skarvar på samma ställe). Sätt osb:n liggande och gipset stående så skarvarna blir 90 grader mot varandra. Hur bra en vägg än ljudisolerar så blir det i det närmast värdelöst om det inte är lufttätt. 100 mm vägg kommer aldrig isolera jättebra men det kan bli hyfsat med rätt konstruktion. Det som saknas är "massa". Väggen kommer helt enkelt väga för litet för att stoppa ljud ordentligt. Speciellt låga frekvenser.

Här finns en massa bra info: http://www.acoustics101.com/

Här är en bild på hur skogstomten menar att man ska sätta reglarna:
staggered_studwall.jpg

Forumets duktigaste tror jag är "zankan". Sök på hans (eller hennes?) inlägg så kanske du hittar mer info.

Lycka till

/Ola
 
Tack för tipsen, men blir inte regelkonstruktionen aningen klen om jag ska klämma in 2 gips + 2 OSB inom max 100 mm? Det blir i princip bara utrymme för 45 mm syll kvar, och frågan är om jag kan få in en zick-zack konstruktion då... Det skulle innebära att de stående reglarna behöver slimmas till ca 40 mm antar jag?

I övrigt - spelar det någon större roll om man har stenull, glasull eller något annat för att dämpa ljudet?
 
Gör syllen 50 mm så blir det exakt 100 om du har 13 mm gips och 12 mm OSB. Då får du 5 mm extra för regelförskjutningen och det borde räcka om reglarna är raka och fina. Tänk på att du måste ha dubbelt så många reglar; alltså t.ex. CC300 så du får CC600 på varannan.

Bättre än så går nog inte att göra det med en reglad vägg på bara 100 mm.
 
Det kan nog fungera om jag är noga med att reglarna är riktigt raka...jag var lite orolig för att 5mm inte var tillräckligt, att OSB skivorna skulle kunna ge upphov till vibrationer om de kom för nära en regel de inte är fastsatta i...

Hur är det med isoleringen då - någon som vet om det ena materialet är bättre än det andra när det gäller ljudisolering?
 
Min känsla är att 5 mm räcker. Jag kan inte tänka mig att 12 mm OSB och 13 mm gips limmade mot varandra kan vibrera mer än så av (normalt) ljud.
 
Förresten, lockas inte att ta stålreglar bara för att de är rakare. De dämpar ljud sämre än träreglar. Det finns specialprofiler i stål för ljuddämpning som är till för att fästa mellan reglar och gisp/OSB - men det är en helt annan sak och inget du får rum med i din vägg ändå.
 
nu lugnar vi ned oss i galenskaperna här.....
Vi snackar luftljud mellan 2 st sovrum vägg 100 mm tjock.... takhöjd?? 2.7 m eller under... Ja då tar man dubbelgips 45 stålregel och ull... man får då 40 dB ungefär...en aning bättre om man kör 70 regel istället...

Vill man byter man ett lager gips mot OSB detat försämrar konstruktionen med säg 4-6 dB om bytet sker på båda sidor...
Har man en dörr i väggen är denna dimensionerande...

Träreglar är på inte bättre än stålreglar när man talar ljud.

Du kan göra en sådan sicksackare men det kommer inte ge några större resultat annat än att du minskar flanktransmissionen och visst klar dunkar i väggar dämpas en aning mer men knappast så mycket att det är värt besväret.

Angående din fråga om ull så är det tyngd som ger isoleringen.. En markskiva är bättre än en vanlig väggskiva dock så är jag övertygad om att det är överkura i ditt fall...

Ändring med tillägg

Kom på att en tegelvägg är det allra bästa här..... kanske tom en lättbetongvägg med gips på en sida gör susen.... Men det är knöligare och dyrare.... Men jag kom på det just nu
 
Hej.
Jag är ny på forumet och... jäklars att jag inte vart här innan. Mängder av bra tips för en hemmsnickare med tummen mitt i....
Lånar denna tråd lite.
Tänkte dela av vårt överdimensionerade vardagsrum (som vi ändå inte använder) och placera några av ungarna i det nya rummet. Resterna av vardagsrummet blir datorhörna / läshörna / minibar / flugbindningsverkstad...
Jag har funderat en del kring ljudisolering och hittade slutligen hit till detta forum.

1.) Har förstått att massa krävs för ljudisolering men, eftersom jag kommer placera en dörr i den nya mellanväggen, spelar det då någon roll hur väl jag ljudisolerar själva väggen? Jag bör väl välja en välisolerad dörr antar jag!

2.) Har eventuellt funderat att bygga en skjutdörr. Helst en som skjuter in i väggen. Tankar kring detta?
 
Som sagt ovan:
Har man en dörr i väggen är denna dimensionerande...
En tät rejäl dörr samt dubbelgips med isolering i mellan borde dämpa barnskriken tillräckligt.
Skjutdörr är väl inte att rekommendera om man vill sänka ljudnivån på andra sidan.

Om man vill ha dundertyst :) kör man dubbelgips/stålregel/isolering/luftspalt/stålregel/isolering/dubbelgips. Men då får du ca 30cm vägg (med 120mm skivor) och det är ju inte så kul alltid.
 
"dubbelgips/stålregel/isolering/luftspalt/stålregel/isolering/dubbelgips"
Det borde väl inte bli mer än ca 150 mm?
4 x 12mm gips+ 2 x 45 mm stålregel med isolering +10 mm luftspalt = 148 mm
Eller missar jag något?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.