Murar upp en vägg i källarplan. Delar av väggarna med mycket marktryck görs av skalblock med 200mm utvändig isodrän, och sidan som blir helt eller delvis över mark muras av Finja Exakt-block.

Huskroppen är på den väldigt torra delen av huset i en tomt i slutning, och på nygjuten isolerad varm platta. Jag har all anledning att tro att dessa väggar kommer vara snustorra.

Kan jag under dessa förutsättningar limma upp gips-skivor som ett enkelt sätt att få en slät yta att måla på?

Eller behöver jag någon ytterligare luftspalt

På utsidan räknar jag med att putsa eller möjligen klä med fasadsten.
 
  • Husbygge under konstruktion med blockmurar, byggnadsställning och byggmaterial utspridda runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats, grundkonstruktion, blockmur, rörledningar, stegar, grävda jord, byggmaterial, ute, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Absolut, det är ju ett naturligt tillvägagångssätt och man kan ju även måla med silikatfärg för att hålla det diffusionsöppet.

Men om jag VILL ha en gips-yta att måla på, primärt för att slippa källar-känslan kommer det fungera eller finns det risk för problem?
 
Tvivlar på att detta är en vedertagen metod så det är nog inte så lätt att svara på din fråga.
 
  • Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
Vi får se, kanske har någon erfarenheter eller rekommendationer även om det inte är vedertaget.
 
D David_Berglund skrev:
Vi får se, kanske har någon erfarenheter eller rekommendationer även om det inte är vedertaget.
Jag gjorde så på alla mina väggar i källaren som
också var murade med leca. Det har funkat utan problem i snart 15 år. Vet inte om det är vedertaget eller inte men nog går det.
 
Vad är det för bruk som är gångbart? Jag har varit väldigt noga och skulle säga att det är plant inom 2mm.

Känns som något lim att dra på med fixkam vore rätt lösning så man får bästa täckning.
 
D David_Berglund skrev:
Vad är det för bruk som är gångbart? Jag har varit väldigt noga och skulle säga att det är plant inom 2mm.

Känns som något lim att dra på med fixkam vore rätt lösning så man får bästa täckning.
Minns inte vad vi använde men tror snickarna drog på nåt sätt lim med finkamm precis som du tänker och tryckte dit gipsplattorna. Det har som sagt suttit som berget i 15år. Det är i och för sig ingen fukt utifrån i väggen som kan ha påverkat
 
  • Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.