Så här är läget....
I väggen sitter ett Perilexuttag som matas från central med 3 x 13A via 1,5 mm2 kablar.
* Kan man på ett "elriktigt" sätt koppla ihop ugnens kabel med vägguttagets kablar till ett fast montage?
* Kan man sätta en Perilex på ugnen som man kopplar ihop med Perilexuttaget?
* Läste nånstans att dom satte ett enfasuttag just intill Perlilexuttaget och anslöt till en fas.....men jag är absolut inte nån elektriker..... men visst får jag bara ut 13 A då..... och räcker det till ugnen???

Undrande 🤔
 
  • Gilla
Wille_H
  • Laddar…
Tommty
Brukar sätta ett vanligt vägguttag till Ugnen och Perilex till spisen. Finns färdiga dosor för detta:
Väggmonterat eluttag med lock, vit, IP65, skydd mot damm och vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Viktigast är dock att kontrollera att ditt perilexuttag har nolla, Är det ett äldre hus är det vanligt att nolla inte finns framdragen.

Du får inte skarva ihop 2 kablar till 1 perilexuttag.

Ugnen klarar sig på 13A och ska ha ett vanligt vägguttag då denna är 1-fas

.Spisen kan dock bli på gränsen med 2x13A om den har massa boost funktioner. Men brukar gå att ställa maxeffekt.
 
Fastigheten är byggd -92, (bostadsrätt) och ser i elskåpet på den aktuella trefasgruppen så ligger spishäll och ugn , 3x13A 1.5 mm2 och micron ligger på en annan grupp.
 
Inbyggnadsugnar ska ha 1x16A och därmed 2,5 mm2.
 
tommib
Så kan du inte säga. Varken att inbyggnadsugnen ska ha 16 A eller att det kan matas via 2,5 kvmm ledare. Tumregelmässigt har du rätt men det finns fall där det inte stämmer. Man ska :) vara försiktig med ordet ska.

En bra lösning, förutom den som Tommty visar, är att sätta två parallellkopplade perilexuttag bredvid varandra. Man väljer sedan vilka faser som används till häll resp ugn genom kopplingarna i stickpropparna.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Även den enklaste inbyggnadsugnen jag kan hitta hos Elon är på 3300 W och ska säkras med 16 A enligt produktbladet. Kör man ändå med 13 A säkring och drar på full uppvärmning så balanserar man precis på vad den säkringen klarar och kanske hinner ugnen uppnå inställd temperatur innan säkringen löser ut. Men någon bra gjord elinstallation är det inte.
 
tommib
Det tog inte ens en minut att hitta en ugn på 2,2 kW

https://www.ikea.com/se/sv/p/lagan-ugn-rostfritt-stal-90547915/

Jag håller med om att man bör säkra ett uttag avsett för inbyggnadsugn 16 A (eller en spisgrupp 3 x 16 A) men notera vilket ord jag använder. Det finns inget legalt krav på en särskild avsäkring. Som sagt, man ska vara försiktig med ordet ska. Speciellt i skriven text såhär på internet. Det finns nästan alltid ett "men"...

Angående ledararea så är det som sagt tumregelmässigt 16 A = 2,5 kvmm men det kan också gå med lägre area eller krävas högre. Min kritik i den punkten gällde också användningen av absolut språk som att det bara finns ett enda rätt svar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.