Tonåringar umgås helst med vänner i:

  • I ett allrum

    28 Röster 23,7%
  • I ett stort eget rum

    81 Röster 68,6%
  • I ett eget rum med anslutande separat sovalkov

    12 Röster 10,2%
  • Antal röster
    118
RoTe
BirgitS BirgitS skrev:
Det gäller ju då att verkligen ha det och då i stället löpa risken att koden sprids till barnens vänner. För bara en tagg är ju inte så lämpligt eftersom det innebär att man kan bli utelåst när det är autolås.
Vi har haft fingeravtryck på mobiltelefoner sedan "hedenhös" men det finns inte till hus menar du?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det gäller ju då att verkligen ha det och då i stället löpa risken att koden sprids till barnens vänner. För bara en tagg är ju inte så lämpligt eftersom det innebär att man kan bli utelåst när det är autolås.
Yale-låsen har autolåsfunktion. Övergången till elektriskt och uppkopplat lås har varit otroligt bra - ingen som tappar nycklar, ingen dörr som står olåst, om någon glömmer sin kod kan jag fjärröppna. Mörker man att fel person har Kode. Är det ju bara att byta koden. Ser bara fördelar med detta.
 
S
Stora sovrum är överlägset bättre än ett allrum. Om man endast skall ha barnaspekten i åtanke så är det inte ens något att fundera på.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
M
Våra barn har varsitt rum på övervåningen som är relativt små men vi har gott om utrymme i källaren för ungarna och deras kompisar när dom blir äldre. I gillestugan finns tv-spel osv.
 
@
Vispen74 Vispen74 skrev:
Vi ska så småningom bygga nytt igen, nu har vi barn som går in i tonåren. Frågan är nu hur vi ska planera för ungdomarna, ett allrum där de kan hänga och små sovrum, eller ska man i stället ge de varsitt väl!tilltaget rum där det finns plats för en liten soffa och TV? Jag var till och med inne på att de skulle få varsitt stort rum med sovalkov, men min bättre hälft strängar emot här. Huset ska även gå att sälja om 10 år, så får inte sväva ut för mycket.

Det jag ser hos barnens kompisar är att allrummet mest är uppställningsyta/förråd när barnen blir äldre.

Jag ser lite äldre trådar om allrum, men inte där det vägs mot stora egna rum.

Tips och idéer?
Tja....blir de tonåringar nu så är väl bygget färdigt lagomt till att de flyttar ut 😁. Bygg istället något som även fungerar i framtiden. Eller ska ni flytta då huset blivit onödigt stort?
 
Beror lite på hur stort ni kan göra det. Vi har precis byggt till där syftet varit just detta. Våra två en undre och en övre tonåren har fått var sitt medelstort rum på 16m2. med ett tillhörande TV rum, på ca 12m2, på eget våningsplan. Dessutom separat gemensam kläd/garderob rum, så rummen är rätt rymliga.

Utöver det har vi ett litet TV rum till på källar plan. Samt Vardagsrum/TV rum kombinerat med matsal/kök, där vi vuxna/gäster brukar vistas. Innan tillbyggnaden hade de sina egna rum och delade på det andra TV rummet. Blev ofta krig vem som skulle vara vart om båda hade kompisar. Ibland funkar eget rum, ibland skulle de alltid ha TV rummet. normalt samtidigt. I-lands problem, jag vet:)

Att ha 3 tv rum är ju lite överdrivet, det bara blev så. Men jag tror att både vettiga rum och ett TV rum är en bra kombo. Hellre stora egna rum, och ett mindre TV rum, än tvärt om. Båda våra mindre TV rum är ca 11-12m2, och det har aldrig varit problem att få plats. Sen känns det som att ju äldre de är desto mer är de i eget rum.

Däremot så har jag kategoriskt sagt nej till TV /dator på rummet. Svårt nog att få upp dom ur sängen/ut ur rummet. Har de även en TV där så är det kört. Ger oss någon form av kontroll i alla fall.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Jag tycker det är vettigt att ha kök/matplats/lounge(vardagsrum typ) i nära anslutning. Sen att ha ett separat RUM! För t.ex. TV spel etc vad det nu kan vara lite avskilt. Då kan dom vara där ifred med sina kompisar. Dock ska det inte betyda att de separata sovrummen blir små.
Sovrum runt 3x4m och något större extra rum.
Skönt att ha 2st öppna allmänna ytor för häng och sen separata rum. T.ex. att ha ett eget kontor är guld värt, även om det är litet.
 
M
Det spelar nog inte så stor roll, det viktiga är att dom har nånstans att hänga utan föräldrarna. Vi har 2 vardagsrum och den äldre tonåringen har ett större sovrum med egen soffa och 60-tums tv med diverse olika gamingprylar. I ungarnas vardagsrum har dom också soffa med tv och lite gamingprylar, men där sitter den minsta mest.

Egen ingång är också ett stort plus, eller iaf. en ingång nära där dom huserar så dom slipper väcka alla andra vid sena hemkomster. Och en toa i anslutning till rummen.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det beror så mycket på intressen, antal kompisar, hur barnen trivs med varandra osv.
Våra döttrar har haft relativt små rum. 1-2 kompisar har fått plats men är de fler har de varit i vardagsrummet och vi har då fått hålla oss i köket eller vårt sovrum.
Ja detta var en nyhet för mig, har småbarn just nu och var tvungen att fråga frun om jag kommer bli deporterad till sovrummet i framtiden, svaret var ”givetvis!, det är så det är”

Man är ju bra sugen på att inreda garaget i framtiden…! 😅
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
R Robin Lindberg skrev:
Ja detta var en nyhet för mig, har småbarn just nu och var tvungen att fråga frun om jag kommer bli deporterad till sovrummet i framtiden, svaret var ”givetvis!, det är så det är”

Man är ju bra sugen på att inreda garaget i framtiden…! 😅
Det är hög tid för dig att börja skissa på en riktig mancave...
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det gäller ju då att verkligen ha det och då i stället löpa risken att koden sprids till barnens vänner. För bara en tagg är ju inte så lämpligt eftersom det innebär att man kan bli utelåst när det är autolås.
hur många har din portkod?
 
BirgitS
M maria01 skrev:
hur många har din portkod?
Vad har det med saken att göra? Men jag har ingen portkod och det skulle inte falla mig in att ha en till ytterdörren.
 
Jag frågade tonåringen här hemma och hon vill hellre ha sovrummet som sin egen privata sfär, och umgås med kompisar i ett separat allrum (gärna lite avskärmat från resten av huset så man inte stör eller störs av resten av familjen).
Hon vill inte heller lägga tid på att sent på kvällen när kompisarna gått hem, behöva städa undan snacks mm på sitt rum för att gå och sova, utan städar hellre i allrummet dagen därpå.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det ökar ju risken för att det finns en olåst ytterdörr.
Vi pratar om tonåringar…? Behöver ju int vara synonymt med klantskallar.
Jag fick nog lära mig att hantera en nyckel och ett lås innan jag fyllde 13.

Tror inte att mina föräldrar var tidiga, utan att lyckas skjuta in en nyckel och vrida om efter att man gick hemifrån skulle nog kunna bli lika naturligt som att ta på sig skorna innan man gick ut.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
R Robin Lindberg skrev:
Vi pratar om tonåringar…? Behöver ju int vara synonymt med klantskallar.
Jag fick nog lära mig att hantera en nyckel och ett lås innan jag fyllde 13.

Tror inte att mina föräldrar var tidiga, utan att lyckas skjuta in en nyckel och vrida om efter att man gick hemifrån skulle nog kunna bli lika naturligt som att ta på sig skorna innan man gick ut.
jag hade egen nyckel vid 7 års ålder var inte ensam med det i min klass dom enda som inte hade var dom med hemmafru
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.