Hej,
jag har en fjärrvärmecentral där det sitter ett elektriskt ställdon, Dandoss AMV 150, se video.
( i videon först ett tydligt klick, sen många lite tystare med bara några sekunders mellanrum)
Den låter, klickar till, lite väl ofta tycker jag. Behöver den verkligen reglera bara med några sekunders mellanrum.
Sover i källaren när det är varmt och då stör det insomningen med oregelbundna höga klick.

1) Är det normal funktion och ljudnivå?
2) Om det är normalt, finns det någon tyst(are) variant man kan byta mot?
3) Om det är normalt, går det att styra så att den reglerar långsammare, dvs minskar frekvensen på klicken?
4 )Tar den skada av ett lager isolering för ljuddämpning?

Tackar på förhand om någon har ngn kunskap att dela med sig om ang detta
 
Första klicket är lite högt, men resten är när motorn går.
Vet du om den öppnar/stänger växelvis eller öppnar den några gånger för att sedan stänga nägra gånger etc?

Vad är det för reglercentral, är det en Danfoss ECL 100M?

En översiktsbild över hela fjärrvärmecentralen underlättar.

Vad visar energimätaren (nere till höger i bild) gällande fjv-temperatur tillopp/retur/delta samt vilket flöde?

Troligen har det hänt något med reglercentralen som gör att den höjer/sänker framledningen omvartannat.
 
Lägger till översiktsbild
 
  • Värmesystemskåp med rör, mätare, reglerenhet och elektriska komponenter i en osorterad installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittar ingen märkning, men instruktionen är för en danfoss ecl comfort 110, applikation 130
 
Det är en ECL110.
Vad säger reglercentralen att det är för temperaturer (håll in "enter" i någon sekund när pilen pekar på temperaturen)?
Akt T ute
Act T ute
Akt T rum
Önsk T rum
Akt T till
Önsk T till
Akt T ret
Berg T ret

Vad händer om du väljer "Standby" istället för "Auto"?
 
Tack Demmpa,
värdena enligt nedan
Akt T ute 17C
Act T ute 18C
Akt T rum --
Önsk T rum 21C
Akt T till 24C
Önsk T till 26C
Akt T ret --
Berg T ret 50C

jag valde standby och då var det ett lite längre ljud, lät som den stängde sig. och sen tystnad.
Sen satt jag den på auto igen och den började ticka/klicka igen. jag timade till ungefär var 3-5 sekund under tiden jag lyssnade.
Upprepade två gånger, ungefär samma sak båda gångerna.

Har du någon diagnos nu?
 
Det "låter" som att ventilen självsvänger.
Alltså att en/flera parametrar i reglercentralen är felaktiga.

Jag har minst en gång skrivit vilka inställningar vi har i vår ECL110.

Skriv ner era värden och jämför med våra.
En parameter som kan vara "fel" är hur stor avvikelse det får vara mellan bör & är för framledningstemperaturen, är den för snäv så självsvänger systemet.


Edit:
I följande inlägg finns våra inställningar av ECL 110,
https://www.byggahus.se/forum/threa...ur-staeller-jag-in-denna.463668/#post-4852909
 
Redigerat:
tackar.
eftersom arbetsteorin var självsvängning laborerade jag lite med PID styrningen.

6184 = 80->100,
6185 = 30->60,
6187 = 3->5
framförallt 6187 ->5 gjorde skillnad. 4 räckte inte.
efter det verkar det fungera stabilt utan att den ligger och konstant reglerar.

någon nackdel med dessa värden, eller är det ok?
 
6187 är "neutralzon", alltså med 5⁰ inställd så får framledningstemperaturen variera ±2,5⁰ innan den ändrar inställning.
Svensk text om inställningar för neutralzon, temperaturvariation och regulator på tekniskt dokument.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nackdelen med högt värde är att svängningarna blir högre men samtidigt längre.

De andra två värdena är inget att orda om heller,
Svensk text om P-band och I-tid inställningar för regulator, fabriksinställningar angivna, temperaturreglering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



En sak till jag funderar på, har ni termostater på radiatorerna?
Är de lågt ställda?
Funderar på om lågt vattenflöde gör att temperaturen stiger fort men sjunker långsamt vid framledningsgivaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.