Nån som har tips på hur man kan hänga upp en whiteboard på Elfa-skenor? Gärna utan svets...

Har hyrt ett kontorsrum, där väggen jag vill ha whiteboarden på är i tegel och redan "täckt" av Elfa-skenor och hyllplan som går vägg-till-vägg.

Vore himla bra om det gick att ordna utan åverkan på väggen. Och det är för trångt för att det ska kännas aktuellt med ett golvstativ.

(Jag har spetsat in mig på en Lintex Air, men märke och modell är flexibelt så länge det är bra kvalitet.)
 

Bästa svaret

Kanske dessa?

Två metallfästen, silverfärgade, med genomgående hål, monteringsbeslag för hyllor eller skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sök på Elfa Upphängningsbeslag FZ. Kanske går det att skruva tavlan direkt i dem, eller så fäster du en eller flera reglar i beslagen som du sedan fäster tavlan i?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Ah, "upphängningsbeslag" var det magiska sökordet. Det där borde kunna funka perfekt. Mange takk!
 
  • Gilla
Alexander HB
  • Laddar…
Ett litet tillägg: Elfas upphängningsbeslag har utgått ur sortimentet sen ett gäng år tillbaka (eventuellt var 2018 sista året). Många handlare har dem kvar i onlinekatalogen, men nästan inga har restlager.

Jag lyckades hitta en butik på Gotland (Jabs) som hade några få kvar och tog emot onlinebeställlningar. Swedol/Tools i Lysekil hade också ett fåtal i lager, men då var man tvungen att åka dit och köpa över disk. I övrigt verkar det soprent i hela Sverige.
 
Oj, det visste jag inte. Har haft planer på att köpa fler, så det gäller att skynda sig då :)
 
Gjorde ett halvhjärtat försök att hitta någon. Byggt en hel del med ELFA men tänkte mer i egna banor. Vet inte vad du har för verktyg och kunskaper men borde kunna gå att ta en standard konsol. Kapa ena sidan någon mm ut från haken. Bocka den andra 90 grader och göra hål och kapa av det överflödiga. Kanske enklare att borra först om du mäter rätt.
 
Har dåligt med både kunskap och verktyg för att göra grejer i metall tyvärr.

Plan B hade varit at ta ett snack med hyresvärden om att göra lite hål i väggen. Plan C att leta rätt på en smed och be den lösa problemet. 😀
 
En Elfa skena har väldigt många skruvhål. Skruva ut en av dem och trä på krokarna till witheboarden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.