Ska tapetsera om men har ett problem. Rostiga spikar syns genom tapeten. Vad är bäst - isolera med vattenburen eller lösningsmedelsbaserad färg innan omtapetsering?
 
  • Vägg med texturerad tapet, svagt mönster, neutral färg, del av en dörrkarm synlig till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle fundera på varför du har rostiga spikar innanför din tapet. Det krävs fukt för att det ska rosta.
 
  • Gilla
Såpnejlika
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Jag skulle fundera på varför du har rostiga spikar innanför din tapet. Det krävs fukt för att det ska rosta.
Det är ett äldre hus och innan vi köpte det stod det tomt ett tag, så det var lite si och så med värme. Borde jag ha skrivit förstås. 😉
 
Är du säker på att det är rost som syns? Är det inte bara dåligt isolerat så att spikarna agerar köldbryggor? Då brukar det bli svarta smutsfläckar så småningom.
 
  • Gilla
MLA79 och 3 till
  • Laddar…
Jag tror som Bigfoot sa, det här är troligen mot en yttervägg, dåligt isolerad, då leder spiken kyla in på innerväggen och samlar fukt på spikhuvudet. Det blir svarta prickar där spiken sitter då.
 
  • Gilla
Såpnejlika
  • Laddar…
Düsseldorff
G Gunnar Johansson69 skrev:
Öppna upp runt spikarna. Dra ut dem. Spackla. Slipa. Tapetsera.
Dra ut spikarna som ett generellt tips? Du tror inte att de sitter där för att hålla fast något?
 
  • Gilla
  • Haha
Johan456 och 2 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag tror som Bigfoot sa, det här är troligen mot en yttervägg, dåligt isolerad, då leder spiken kyla in på innerväggen och samlar fukt på spikhuvudet. Det blir svarta prickar där spiken sitter då.
Det stämmer att det är ytterväggar. Och det är grå/svarta fläckar. Bara antog att det är rost. Oavsett borde det väl gå att spärrmåla?
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Dra ut spikarna som ett generellt tips? Du tror inte att de sitter där för att hålla fast något?
Exakt.. 😅
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Dra ut spikarna som ett generellt tips? Du tror inte att de sitter där för att hålla fast något?
Två spikar får troligen inte huset att rämna. Och sitter de mitt på väggen utan synlig funktion hade jag inte varit orolig.
 
G Gunnar Johansson69 skrev:
Två spikar får troligen inte huset att rämna. Och sitter de mitt på väggen utan synlig funktion hade jag inte varit orolig.
Det är inte bara två spikar. Det är två väggar (ytterväggar i hörn) fulla av spik som håller fast "mjuka" väggplattor.
 
Såpnejlika Såpnejlika skrev:
Det stämmer att det är ytterväggar. Och det är grå/svarta fläckar. Bara antog att det är rost. Oavsett borde det väl gå att spärrmåla?
Det är tyvärr svårt att bli av med problemet. Man kan måla över det hela, men förr eller senare så har du spikprickarna tillbaka...
 
Kanske kan ett allternativ vara att dra ut spiken och ersätt med rostfri skruv som du försänker och spacklar över. Har du dessutom kontinuerlig uppvärmning så kanske det löser problemet?
 
  • Gilla
Såpnejlika
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Det är tyvärr svårt att bli av med problemet. Man kan måla över det hela, men förr eller senare så har du spikprickarna tillbaka...
C Chokladmonster skrev:
Kanske kan ett allternativ vara att dra ut spiken och ersätt med rostfri skruv som du försänker och spacklar över. Har du dessutom kontinuerlig uppvärmning så kanske det löser problemet?
Tack! Fast vad gör det för skillnad om det är smuts och inte rost, som några här skrev? 😅
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Det är tyvärr svårt att bli av med problemet. Man kan måla över det hela, men förr eller senare så har du spikprickarna tillbaka...
Åh tusan. Vad är ditt bästa förslag? 😋
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.