Hej!

Tänkt köpa en bastutunna och placera den på tomten. Har börjat gräva och förbereda, 40cm djupt.

Detta är bastun som ska byggas på plats https://www.polhus.se/bastutunna-arvid-p-4420

Några frågor till er som kan

1. Tänker mig duk > makadam (16-32k) som packas > duk > singel

2. Ni ser på bilden att mkt vatten som samlas på en sidan. Varför vet jag inte men är det ok?
 
  • Grävning i skog, lerig mark, vattenpöl, spade, stenblock, några träslattor, gräs och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du gräva ner den, gör dränering.
Botten grusar du upp och jämnar till och lägger lämplig frigolit eller motsvarande.

/W
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Ska du gräva ner den, gör dränering.
Botten grusar du upp och jämnar till och lägger lämplig frigolit eller motsvarande.

/W
Ja precis, tänkte fylla upp hålet med grus o packa. Sen ska bastun stå på stenplattor.

Men då har jag tänkt rätt gissar jag?
 
O ohzee skrev:
Ja precis, tänkte fylla upp hålet med grus o packa. Sen ska bastun stå på stenplattor.

Men då har jag tänkt rätt gissar jag?
Han menar nog att du även behöver gräva en ränna med dränerande material/rör till en lägre punkt än botten på hålet. Börjar det samlas vatten i botten som sedan fryser kan allt ditt arbete med grunden gå åt skogen när det börjar röra sig.
Är marken runt om frusen kan smältvattnet från bastun inte ta vägen någonstans.
 
  • Gilla
Pelle48 och 1 till
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Han menar nog att du även behöver gräva en ränna med dränerande material/rör till en lägre punkt än botten på hålet. Börjar det samlas vatten i botten som sedan fryser kan allt ditt arbete med grunden gå åt skogen när det börjar röra sig.
Är marken runt om frusen kan smältvattnet från bastun inte ta vägen någonstans.
Aha ok så är jag med! Tar gärna emot tips på enkel åtgärd för det.
 
Hej alla,

Vill ni ge mig lite mer input här så blir jag tacksam.

Tänker så här enligt min "fina" skiss. Från sidan

Illustration av en uppbyggnad med markduk, makadam, och dräneringsrör, sannolikt för markdränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänker jag rimligt här? och nästa fråga. Dräneringsröret / rännan - ska jag lägga den längst ut (a) eller närmäst berget (b)?

Grävd grop med vatten, mätlinjer A och B, lerig natur, regnväder, sten, två träplankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser så har det regnat mkt så antar att jag får vänta tills vattnet försvinner innan jag sätter igång =)
 
Nu idé. Dränering längs berget och bort
 
  • En stor sten med mossa bredvid en vattenpöl omgiven av skogsmark och vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.