Hej!

Bor i ett hus byggt runt 1948 och där vi nu håller på att renovera övervåningen. Vi håller på att plockar ner allt för att se om det ser bra ut under, samt få en bild av hur konstruktionen ser ut då det ej finns originalritningar. Jag har precis tagit ner några gipsskivor och ser detta, är det någon form av träfiberisolering? Eller vad kan det vara? Och är det bäst att låta det sitta eller ska man ta bort det? Vår tanke är att det som ser friskt ut får sitta kvar men kanske finns fördelar med att ta ut det?

Sedan har jag en tanke om att kanske isolera med något bra för minska ljudet mellan rummen, kan man lägga på ytterligare isolering på detta eller finns det någon risk för fukt/andra problem? 🤔

Tack på förhand!

Mvh,
Isabelle (en nybörjare kring allt med hus)
 
  • Renoveringsarbete pågår i rum, tapet borttagen, spärrplast uppställd, hund tittar på.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med skadad tapet bredvid dörrkarm, med synligt lager av gips eller spackel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete, avskalad vägg, bruna spånskivor med blå spikpluggar, ofärdigt inomhusprojekt, byggnadsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen till forumet!

I 40-tals hus sitter det ofta tretex på väggarna men det där ser mer ut som spånskiva.
Om ni öppnar väggarna tycker jag ni ska fundera på ny infälld el.

Själv skulle jag låta så mycket som möjligt av det gamla vara kvar, att riva bort något fungerande bara för att titta finns inte på min lista.
 
  • Älska
Isabelle Norén
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hej och välkommen till forumet!

I 40-tals hus sitter det ofta tretex på väggarna men det där ser mer ut som spånskiva.
Om ni öppnar väggarna tycker jag ni ska fundera på ny infälld el.

Själv skulle jag låta så mycket som möjligt av det gamla vara kvar, att riva bort något fungerande bara för att titta finns inte på min lista.
Tack och tack för svar! Ska se om jag kan ta en bättre bild… kanske är spånskivor som du säger 😄

Vi öppnar/river bit för bit för att se vad som är bra och dåligt men också för planlösningen måste göras om och att det ej är helt bra på vissa ställen det som är gjort. Håller med om det du säger, ser det bra ut och fungerar så ska de få vara kvar.

Vissa ställen vill vi flytta dörröppningar, kan man då flytta /ta bort tretex (om det är det)? Eller är det en del av en bärande konstruktion?

Tack igen för svar! Allt är så intressant, man lär sig något nytt varje gång 😄
 
Två ytterligare bilder på tjockleken. Sedan en bild på elen ;) Så infälld el kan vara att föredra. Hur gör man då? Sätter man upp en innervägg och drar elen mellan det på bilderna och en gipsvägg eller tar man bort detta? (Förlåt för dumma frågor, som sagt så är man ny på detta)
 
  • En närbild på en kniv som sticker in i en hörna av trämaterial med synliga skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på skadad vägg och trä, med skalad färg och spackel. Tecken på renovering eller skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörn av ett rum under renovering med tapet, eluttag, dörr och en svart sopsäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Totte_S
De där skivorna är tretex. Lite mjukt att tapetsera på, men det gjorde man förr. Innehåller bara träfiber och bindemedel och har en viss isolerande förmåga.
Är de hela och fräscha så finns ingen anledning att ta bort dem.
Troligtvis sitter det spontad träpanel bakom. Ska ni fixa till så går det i så fall lätt att skruva gips direkt på, men dubbelkolla så att väggarna inte buktar för då kan gipsen knäckas. Det blir lite pyssel vid fönster och dörrar om man tjockar på väggen, men ska ni ändra planlösning så är det ett mindre jobb i sammanhanget
 
  • Gilla
  • Älska
fribygg och 1 till
  • Laddar…
md tanke på att du överväger att ljudisolera, så hade jag byggt en dubbelvägg med luftspalt. Det enda som ljudisolerar vettigt. Jag hade behållit väggen som den är och sen reglat en vägg utanför den, helst 70mm men annars en 45mm. Se till att det är 1-2cm luft mot den gamla väggen, mao ingen kontakt. och lägg i isolering. Montera en en OSB Skiva mot regeln och sen gips. Detta utrymme har du inga problem att fälla in el. Kosta sen på dig Massiva eller compact dörrar (Spånfylld) , och ljudkarm, en karm med gummilist runt..

Skäl lite utrymme, men oftast spelar 10-12cm ingen större roll. Gör enorm skillnad.
 
  • Älska
Isabelle Norén
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.