Jag har en dörrkarm till en innerdörr i en tegelvägg som jag funderar på att ta bort (dörren själv är bortplockad sedan länge). Eftersom karmen är ganska grov skulle det ge mig några dyrbara centimeter extra i ett övrigt trångt utrymme (och dessutom kan jag eliminera en onödig tröskel). – Min tanke var att helt enkelt spackla och måla kanterna så de matchar väggarna runtomkring.

Vad kan jag tänkas stöta på för problem i detta? Behöver sätta in ett nytt överstycke för att inte riskera att tegelstenar faller ner i huvudet på någon? Vilken sorts spackel/puts är lämplig att använda?
 
Ja, du bör lägga tillbaka en överliggare som du tar ur lite för i sidorna. Är det helt torrt och inte någon yttervägg är gipsputs suveränt enkelt att jobba med.
Den blir väldigt hård så se till att inte bygga upp för tjockt!

Det kan vara svårt att puts helt slätt (glätta) om man är ovan men använd en bred spackel och dra ut det jämnt först och sen kan du ta vanligt handspackel på.
Gipsputsen ska ha konsistens så den hänger kvar på spackeln utan att sträckas eller dallra om du håller spackeln upp och ner.
Gipsputs går bra att blanda för hand om du inte tar för mycket per gång.

//Anders
 
  • Gilla
mirakelmilla
  • Laddar…
anders07 skrev:
Ja, du bör lägga tillbaka en överliggare som du tar ur lite för i sidorna. Är det helt torrt och inte någon yttervägg är gipsputs suveränt enkelt att jobba med.
Den blir väldigt hård så se till att inte bygga upp för tjockt!

Det kan vara svårt att puts helt slätt (glätta) om man är ovan men använd en bred spackel och dra ut det jämnt först och sen kan du ta vanligt handspackel på.
Gipsputsen ska ha konsistens så den hänger kvar på spackeln utan att sträckas eller dallra om du håller spackeln upp och ner.
Gipsputs går bra att blanda för hand om du inte tar för mycket per gång.

//Anders
En dörrkarm har eller ska inte ha en bärande funktion utan dörröppningen skall vara murad med ett bärande valv över dörren. Det innebär att man inte ska behöva lägga tillbaka något alls för då är det något som är fel. Om man mot förmodan skulle ha tagit upp ett hål för en dörr någon gång i tiden utan att mura ett valv så har man redan lagt in en balk, för ingen normal hantverkare skulle använda dörrkarmen som stöd för en vägg ovanför densamma.

Svar till TS: Du behöver inte göra något annat än att ta bort karm med överstycke och därefter putsa/spackla skadorna efter infästningen.
 
Vi har tegelstenar som hänger "lösa" direkt ovanpå dörrkarmen och det känns "så där" att ha dem i fria luften tycker jag. När jag gjorde samma sak här i vårt hus lade jag in två fyrkants stål på 30x30 mm tvärs över som jag sen putsade in (det är bara ca. 30 cm upp till tak). Även om inte stenarna skulle komma ner så kanske jag i alla fall har förhindrat framtida sprickor i putsen...
 
  • Gilla
TedSprague
  • Laddar…
Dörrkarmen är en redig grej (ca 5cm tjock) – huset är från 1947 – men väggen är desto tunnare. Tegelstenarna är ställda på höjden, så väggen har en samma tjocklek som en telegsten på den tunnaste ledden (+ puts).

Det verkar (så vitt jag kan se) inte finnas något som har en bärande funktion utöver just dörrkarmen. Men jag vet i ärlighetens namn inte vad jag ska titta efter, hur ser ett "bärande valv" ut? (Ifall du pratar om någon slags rundat valv, så kan jag konstatera att något sådant finns inte här.)
 
Om man har murat med stående stenar så har man murat ett valv. Ett valv behöver inte vara rundat utan kan lika gärna vara rakt.
Titta dig omkring på stan och titta på gamla tegelbyggnader så kommer du att se en hel del raka murade valv. Titta över fönstren på dessa byggnader så hittar du många exempel.
Tekniken är att ställa stenarna lite "på sned" och på så sätt skapa ett tryck ut i ändarna och få stenarna, genom kilen som bildas pga att de står lite snett, att "kila" fast sig och pressa utåt mot ändarna. Den mittersta stenen (slutstenen) brukar/kan vara lite kilformad och är den viktigaste av alla.
Om man av någon anledning vill förstärka det hela så får man vara försiktig om man tar bort något av murverket i ändarna för där ligger hela belasningen av valvet.
 
Hej! Bumpar den här gamla tråden eftersom den rör samma ämne.
Skulle ta bort karm i innervägg i lägenhetshus från -37. Var ganska säker på att det var kloasongvägg, men när vi tog bort fodret så såg vi att det var teglat runt karmen. Har hållt på en del med renovering men inte stött på detta.
Borttagningen är rent estetisk så vi lutar just nu mot att avbryta och återställa för att undvika fallande tegelstenar(, väggar och tak?).

Det går en bärande vägg (20-25cm bred) genom hela lägenheten, alltås inte denna karmen sitter i. Men även denna vägg går i rätt riktning för att takbjälkar skulle kunna luta på den också. Kan den och isåfall också karmen vara bärande på nått sätt? Känns orimligt i mina ögon men man blir ju orolig 😅

Har tyvärr ingen ritning men tar gärna fler bilder om det skulle hjälpa
 
  • Skadad dörrkarm med sprickor och synliga tegelstenar. Behöver renovering eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Löste nog sig själv 😊 Fick kontakt med en hantverkarkompis som fick oss att leta lite noggrannare ovanför karmen. Där fanns armeringsjärn som höll uppe teglet. När vi lossat lite puts så gav sig karmen med sig ganska enkelt dessutom!
Tack ändå om någon har hunnit lägga tankeverksamhet på posten!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.