Min fina skjutdörr som köptes färdig med kassett- från Bauhaus - har fastnat - ?? Den var först trög att skjuta in i sin ”kassett” men nu är den fast-

Den är inte svälld

Har rullhjulen som den hänger i låst sig? Ramlat ner och kilat fast sig?

Hur kan jag kontrollera detta utan att riva gipsväggen/sidan i kassetten?
 
Kan du se i nederkant med ficklampa hur dörren hänger, kan vara så att hjulen har gått över kanten och är nu på sidan on gejdern.
 
  • Gilla
Maria Joox
  • Laddar…
Ficklampa och mobilkameran är dina vänner i det läget. Kanske med hjälp av en liten spegel för att komma i rätt vinkel om linsen "sitter fel"...
 
  • Gilla
Maria Joox
  • Laddar…
Om det finns små barn kan du räkna med ett antal andra främmande föremål. Eller för den delen om tidigare ägare hade det. Min fastnade och hittade gamla serietidningar mm från tidigare ägare 😁
 
  • Gilla
Maria Joox
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Kan du se i nederkant med ficklampa hur dörren hänger, kan vara så att hjulen har gått över kanten och är nu på sidan on gejdern.
Bra förslag! Men hur rättar jag till detta?
 
1.Skjutdörren.
2.Taklisten där hjulen går
3.Här syns ett hjul
4.Mot golvet synd tydligt avskrapas färg/spån

Dörren glider lätt första 10 cm och sista 10 cm- men däremellan skrapar det emot och skrapljud hörs. Ser inget som fastnat emellan vägg och dörr- vi satte in den för två år sedan. Inga småbarn.

Tacksam för alla tips! Husmor och snickare 😅
 
  • En vit innerdörr med handtag och lås, intill en väggdekoration och en strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en inomhusstruktur med vit pelare och tak, metalliska element, dunkelt ljus, industriellt eller offentligt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit yta med små fläckar, närbild, suddig bakgrund, kontrast mellan rena och smutsiga ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gråa golvplattor med smuts och damm; svart objekt med gångjärn i förgrunden; spår av slitage eller skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Färgskav utan du ser varifrån det slitits bort? Du har bara en styrkil längst ner, tror inte någon sitter längst in. Är väggen och dörren fortfarande raka om du mäter med vattenpasset? Annars kanske den behöver lyftas upp lite ifall något satt sig lite.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kan det vara skruvarna som behöver efterdras? Dels de i nederkant och sedan de som håller upp i överdelen. När min skjutdörr kärvade var det "bara" att smörja hjulen så rörde den på sig igen. Testa?
 
Brukar sitta någon stopp med som håller dörren öppen eller stängd, fungerar den eller har det aldrig funnits?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.