Hej!

Vi bor i ett tegelhus från 1923. Det är med källare, två våningar och en oinredd vind.

Vi flyttade in i huset 2020. Då var taket helt nyrenoverat. Sedan dess har vi:
- Totalrenoverat köket inkl golv och golvvärme
- Satt in nya fönster i gammal stil
- Totalrenoverat verandan invändigt samt målat utvändigt
- Totalrenoverat garaget invändigt med ny el samt målat utvändigt
- Slipat alla golv samt målat och finat till alla väggar
- Byggt utekök och pergola
- Anlagt nya grusgångar och odlingsytor
- Byggt ett vedförråd
- Ny utebelysning
- Installerat ny luft/vatten-värmepump

Jag har säkert glömt något. Oavsett har det varit en hektisk, rolig och lärorik period där vi har gjort det mesta själva.

Nu väntar vi vårt första barn (februari 2024). Det finns två stora saker kvar att göra:

1. Totalrenovera badrummet på ovanvåningen.
2. Dränera huset.

Badrummet på ovanvåningen bryter mot flera moderna byggregler och det möglar i duschen. Skulle gissa att det är renoverat för 20-25 år sedan. Golvvärmen är ur funktion. Det är 4 kvm stort. Vi har fått en offert på 160 000 efter ROT och det inkluderar allt arbete men inte materialkostnaden för kakel och badrumsinredning.

Husgrunden är inte dränerad på väldigt länge och det är fuktigt i källaren. När det regnar mycket tränger det in vatten via källaringången och luftfuktigheten är ofta över 80%. Vi har inte påträffat något tydligt mögel men putsen släpper på väggarna och det finns en viss doft. Vi har fått en offert på 175 000 efter ROT för att dränera huset. Utöver det behöver vi även mura upp två trappor efter dräneringen så det skulle landa på cirka 200 000 totalt.

Nu till frågeställningen. Vi är sugna att flytta ut på landet inom 1-3 år, men vi vill först landa i föräldraskapet och hitta rätt objekt. Vi har pengarna till ovan renoveringar, men känner oss osäkra på om det är en klok investering. Vi köpte huset 2020 för 4 300 000 och har fram till nu lagt cirka 500 000 i renoveringarna. Att renovera badrummet och dränera huset skulle kosta cirka 400 000 tillsammans.

Vår rädsla är att renoveringarna inte skulle påverka husets värde nämnvärt vid en försäljning. Huset har bara möjlighet till två sovrum och ligger i utkanten av en svensk storstad.

Båda renoveringarna skulle kunna vara genomförda innan barnet kommer.

Ni som är erfarna husägare, hur hade ni gjort om ni var oss och hade pengarna till att genomföra renoveringarna?

Stort tack på förhand!
 
BirgitS
Eftersom det varierar så väldigt mycket mellan olika områden vilka renoveringar som lönar sig så måste man kolla sånt med några lokala mäklare.

Men jag skulle ju inte vilja bo med småbarn där det möglar i ett badrum där barnet ska vara ofta. Det ökar risken för besvärlig allergi och astma. Sen vet ju inte jag om det räcker att se till att det finns en fläkt som går för jämnan i badrummet för att hålla borta möglet.
 
  • Gilla
whak
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom det varierar så väldigt mycket mellan olika områden vilka renoveringar som lönar sig så måste man kolla sånt med några lokala mäklare.

Men jag skulle ju inte vilja bo med småbarn där det möglar i ett badrum där barnet ska vara ofta. Det ökar risken för besvärlig allergi och astma. Sen vet ju inte jag om det räcker att se till att det finns en fläkt som går för jämnan i badrummet för att hålla borta möglet.
Tack för input. Det finns redan en fläkt som är fuktstyrd och den går för det mesta. Det är i kakelfogarna på golvet i duschen som det framkommer svarta mögelfläckar. Kakelfogarna är gamla och gropiga, så det fastnar mycket skit där.
 
BirgitS
Fläkten bör ju gå jämnt och blåsa ut 15 l/s. Städning är också viktigt och man kan skrapa av duschväggar/dörrar med en fönsterskrapa eller torka av med en handduk efter duschen för att minska risken för mögelpåväxt.
 
Badrummet skulle jag säga är givet. Oklart om ni får strax över 200' mer på försäljning på att ha ett nyrenoverat badrum, men ni får nog 200' mindre för ett hus med badrum med konstaterat mögel.

Dräneringen låter onekligen som att den vore bra att göra, men om problemet "bara" är fukt och ni inte har något problem med mögel eller liknande än skulle jag nog börja med att investera i en rejäl avfuktare som får stå där nere och se till att få allt riktigt torrt.

Om det "löser problemet" med fukt och att det inte finns några tecken på mögel så skulle jag nog lämna själva dränerings-arbetet åt nästa ägare.Men jag skulle inte försöka sälja ett i övrigt renoverat och fräscht hus med en fuktig källare.
 
Mögliga kakelfogar i duschen är inte samma sak som att det är mögel i badrummet

Kan det hjälpa att fräscha upp fogarna i duschen?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Badrummet kommer att bli mögligt i hörnen som du säger, om det det är gropigt och vatten blir stående. Är det en vanlig fog kan man väl snitsa till den? Dränering är ju otacksamt då det liksom inte syns på samma sätt som ett nytt badrum, men det är ju svårsålt skulle jag gissa om det är fukt i källaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.