Rör och rörgängare har jag gott om, men vilka rörtvingar är bäst (minst sämst?). Jag kan läsa mig till att de med plåtflänslås är bra i början, men när de tappar greppet är de skit. Bessey verkar vara sådana. Finns ju även lågbudgetvarianter med haklås som en del rekommenderar.

Tipsa en vilsen hempulare. :)
 
QUOTE="Johan Gunverth, post: 5134565, member: 19959"]Rör och rörgängare har jag gott om, men vilka rörtvingar är bäst (minst sämst?). Jag kan läsa mig till att de med plåtflänslås är bra i början, men när de tappar greppet är de skit. Bessey verkar vara sådana. Finns ju även lågbudgetvarianter med haklås som en del rekommenderar.

Tipsa en vilsen hempulare. :)[/QUOTE]

Hej!
Jag har ett gäng av den modellen från Harald Nyborg.
Fungerar bra. Tydligen slut för tillfället.
Är det bråttom så finns det liknande hos Amazon.
Dag

Orangefärgade limknektar, skruvtving för 3/4" rör, ej i lager, pris 139 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Produktsida på Amazon, röda träbearbetningsklämmor, snabbfrigörande, för snickeri och hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kapar tråden lite då jag köpte 3/4"tvingar för flera månader sedan, men de har blivit liggande pga avsaknaden av rör. Vart hittar ni rör och kan man få hjälp att gänga dessa?
 
P pkalle skrev:
Kapar tråden lite då jag köpte 3/4"tvingar för flera månader sedan, men de har blivit liggande pga avsaknaden av rör. Vart hittar ni rör och kan man få hjälp att gänga dessa?
En VVS- firma där du bor löser den uppgiften.
 
  • Gilla
pkalle
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
En VVS- firma där du bor löser den uppgiften.
Såvida de har rörgånga enligt europeisk standard oftast känd som Whitworth Rörgänga eller BSP.
En del tvingar har amerikansk rörgänga och då finns det ingen annan råd än att leta frammått och stigning på internet och lämna in sina rör till någon skicklig svarvare som kan svarva gängor på dem.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Bra påpekande. Har inte ens tänkt tanken på detta i och med att det är ”europeiska” butiker. Besseys variant lär ju vara anpassade, men då blir frågan om de övriga är det.
 
H heimlaga skrev:
Såvida de har rörgånga enligt europeisk standard oftast känd som Whitworth Rörgänga eller BSP.
En del tvingar har amerikansk rörgänga och då finns det ingen annan råd än att leta frammått och stigning på internet och lämna in sina rör till någon skicklig svarvare som kan svarva gängor på dem.
Bra påpekande! Mina köpte jag på Harald Nyborg. Grannen som är röris fick en och kom tillbaka med dom gängade rören. Vilken gänga har jag ingen aning om. Kan ta reda på det om någon vecka när han är tillbaka från semestern.
Dag
 
Bra tips!
Komplettera med några muffar så kan man enkelt förlänga tvingen!

Metall muff, dimension: 3/4 tum, tillgänglig i Stockholm, pris: 39,90 kronor, "Lägg till" knapp.
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.