Hej!

Tittar på ett objekt där nuvarande ägare har åtgärdat en vattenskada, dvs bytt organiska material som golv och väggar i samband med utrivning och uttorkning. Ser seriöst ut vad gäller mätrapporten och återställande. Ni som har erfarenhet av vattenskada, har ni stött på återkommade problem som kan hänvisas till den ursprungliga vattenskadan? Har ni dessutom erfarenhet av hur behjälpliga försäkringsbolaget är i sådant ärende vore jag tacksam för er input.
 
Vad är det för typ av fuktskada, från läckande rör, läckande tak, fukt upp i källare, eller grundplatta?

Försäkringsbolag ersätter normalt bara skador som beror på läckande rör. Eller explicit inte utifrån kommande vatten.

Reparationer efter läckande rör tror jag "alltid" lyckas. Det är ovanligt med återkommande problem där. Är det ex- läckande tak, som punktrepareras, så är det ofta oerhört svårt att hitta precis var det är fel. Inte ovanligt att man inte får det tätt. Byts hela taket, brukar det hjälpa.

Fukt underifrån är en egen vetenskap, går ofta att fixa, men vanligt med återkommande problem.
 
Det har varit baktryck stamstopp så vatten har åkt ut från diskhon och ner på parketten och därifrån spridit sig till flera golv och även fuktskada på väggar. Golv och väggarnas nedre del har rivits ut med ca 10 veckors torktid med värmefläktar. Betong under parkett. Efter uttorkning så var det återställande med nya golv och väggar. Vad jag kan utläsa av försäkringsärendet så har allt gått på försäkringen (minus självrisk och åldersavdrag).

Brukar fukt som "torkat bort" tenderar att återkomma flera år senare? Mätningarna visar alla godkända värden, dvs under 85. Läste dock att mögel kan växa över 80.
 
  • Gilla
volvo v40
  • Laddar…
Nej det har jag aldrig hört talas om.

MEN, hur är förutsättningarna här. Hur säker kan man vara på att problemet bara var den här översvämningen? Vad finns under betongen? Är detta på marknivå?

Om det ex. är en betongplatta på mark från 70 talet, så är ju fukt underifrån ett väldigt vanligt problem. Tänker mest så att inte den här skadereparationen döljer ett större problem.

Man kan också fundera över hur stor risken är att detta stamstopp skall inträffa igen.
 
Det är en bostadsrätt i en fastighet som är byggd 2015. Det finns en granne under lägenheten. Vet faktiskt inte om det finns någon anledning att tro det varit problem före översvämningen. Flera stamspolningar per år är en åtgärd som föreningen satt in på rutin numera.

Tack för att du tar dig dig och svarar i tråden.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
N Norrlandsjäntan skrev:
Det är en bostadsrätt i en fastighet som är byggd 2015. Det finns en granne under lägenheten. Vet faktiskt inte om det finns någon anledning att tro det varit problem före översvämningen. Flera stamspolningar per år är en åtgärd som föreningen satt in på rutin numera.

Tack för att du tar dig dig och svarar i tråden.
Låter som det är extra riskfritt att fukten ska återkomma , fjöl av och ha en skön sommar :)
 
Ok 😊 jag är en försiktig general. Tack för era svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.